Práce je členěna na dvě hlavní části, na teoretickou a praktickou. Teoretická část se zaměřuje na vývoj předškolního dítěte v obecné rovině, blíže pak na vývoj kognitivních funkcí a vývoj vnímání a orientace v čase od narození po nástup do prvního ročníku základní školy.
Cílem praktické části bylo zjistit, zda se dá orientace v čase u dětí předškolního věku zlepšit působením přímé pedagogické činnosti v podobě navrženého desetidenního programu, sestaveného ze speciálních aktivit na rozvoj této oblasti.
Anotace v angličtině
The work is divided into two main parts, theoretical and practical. The theoretical part focuses on the development of preschool children in general, then on the development of cognitive functions and the development of perception and orientation in the time from birth to the first year of primary school.
The aim of the practical part was to find out whether the orientation in time can be improved in preschool children by direct pedagogical activities in the form of a proposed ten-day program, composed of special activities for the development of this area.
Klíčová slova
Orientace v čase, vnímání času, předškolní dítě, rozvoj, dovednost, schopnost
Klíčová slova v angličtině
Orientation in time, perception of time, preschool child, development, skill, ability
Rozsah průvodní práce
56 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je členěna na dvě hlavní části, na teoretickou a praktickou. Teoretická část se zaměřuje na vývoj předškolního dítěte v obecné rovině, blíže pak na vývoj kognitivních funkcí a vývoj vnímání a orientace v čase od narození po nástup do prvního ročníku základní školy.
Cílem praktické části bylo zjistit, zda se dá orientace v čase u dětí předškolního věku zlepšit působením přímé pedagogické činnosti v podobě navrženého desetidenního programu, sestaveného ze speciálních aktivit na rozvoj této oblasti.
Anotace v angličtině
The work is divided into two main parts, theoretical and practical. The theoretical part focuses on the development of preschool children in general, then on the development of cognitive functions and the development of perception and orientation in the time from birth to the first year of primary school.
The aim of the practical part was to find out whether the orientation in time can be improved in preschool children by direct pedagogical activities in the form of a proposed ten-day program, composed of special activities for the development of this area.
Klíčová slova
Orientace v čase, vnímání času, předškolní dítě, rozvoj, dovednost, schopnost
Klíčová slova v angličtině
Orientation in time, perception of time, preschool child, development, skill, ability
Zásady pro vypracování
1) Studium a zpracování odborné literatury
2) Vymezení základních pomů a teoretických východisek zkoumané oblasti
3) Pravidelné konzultace s vedoucí práce
4) Vypracování teoretické a praktické části
5) Vyslovení závěrů a shrnutí výsledků mé práce
Zásady pro vypracování
1) Studium a zpracování odborné literatury
2) Vymezení základních pomů a teoretických východisek zkoumané oblasti
3) Pravidelné konzultace s vedoucí práce
4) Vypracování teoretické a praktické části
5) Vyslovení závěrů a shrnutí výsledků mé práce
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J. Orientace v čase a prostoru pro děti od 4 do 6 let. Brno: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0022-0.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J. Orientace v čase a prostoru pro děti od 4 do 6 let. Brno: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0022-0.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
Příloha č. 1 - Vstupní test časové orientace Příloha č. 2 - Program rozvoje časové orientace