Diplomová práce je zaměřena na integraci osob se speciálními potřebami ve střediscích volného času Olomouckého kraje.
V teoretické části definuji pojmy jako volný čas, integrace, inkluze, střediska volného času, osoby se speciálními potřebami.
Empirická část práce se zabývá samotným výzkumem ve střediscích volného času v Olomouckém kraji. Výzkum byl proveden prostřednictvím smíšeného výzkumu, ve kterém byla využita metoda dotazníku a rozhovoru. Výsledky z dotazníkové šetření jsou zpracovány pomocí tabulek, grafů a jsou slovně popsány. Rozhovory jsou analyzovány metodou zakotvené teorie.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the integration of people with special needs in leisure centers of the Olomouc region.
In the theoretical part I define terms such as leisure, integration, inclusion, leisure centers, people with special needs.
The empirical part of the thesis deals with the research itself in leisure centers in the Olomou region. The research was carried out through mixed research, in which the method of questionnaire and interview was used. The results of the questionnaire survey are processed using tables, graphs and are verbally described. The interviewa are anylyzed by the method of grounded theory.
Klíčová slova
Volný čas, integrace, inkluze, osoby se speciálními potřebami, střediska volného času, Olomoucký kraj
Klíčová slova v angličtině
Free time, integration, inclusion, people with special needs, leisure centers, Olomoucký region
Rozsah průvodní práce
109
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na integraci osob se speciálními potřebami ve střediscích volného času Olomouckého kraje.
V teoretické části definuji pojmy jako volný čas, integrace, inkluze, střediska volného času, osoby se speciálními potřebami.
Empirická část práce se zabývá samotným výzkumem ve střediscích volného času v Olomouckém kraji. Výzkum byl proveden prostřednictvím smíšeného výzkumu, ve kterém byla využita metoda dotazníku a rozhovoru. Výsledky z dotazníkové šetření jsou zpracovány pomocí tabulek, grafů a jsou slovně popsány. Rozhovory jsou analyzovány metodou zakotvené teorie.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the integration of people with special needs in leisure centers of the Olomouc region.
In the theoretical part I define terms such as leisure, integration, inclusion, leisure centers, people with special needs.
The empirical part of the thesis deals with the research itself in leisure centers in the Olomou region. The research was carried out through mixed research, in which the method of questionnaire and interview was used. The results of the questionnaire survey are processed using tables, graphs and are verbally described. The interviewa are anylyzed by the method of grounded theory.
Klíčová slova
Volný čas, integrace, inkluze, osoby se speciálními potřebami, střediska volného času, Olomoucký kraj
Klíčová slova v angličtině
Free time, integration, inclusion, people with special needs, leisure centers, Olomoucký region
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cíle práce.
2. Prostudování odborné literatury a pramenů vztahujících se k tématu práce.
3. Vymezení základních pojmů.
4. Zpracování teoretické částii práce.
5. Vymezení výzkumného problému práce, formulace výzkumného cíle, výzkumných otázek a hypotéz.
6. Zpracování projektu výzkumu - volba výzkumných metod, výzkumného souboru.
7. Realizace výzkumu - sběr dat, jejich vyhodnocení, interpretace zjištěných údajů.
8. Závěry a výstupy práce, doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cíle práce.
2. Prostudování odborné literatury a pramenů vztahujících se k tématu práce.
3. Vymezení základních pojmů.
4. Zpracování teoretické částii práce.
5. Vymezení výzkumného problému práce, formulace výzkumného cíle, výzkumných otázek a hypotéz.
6. Zpracování projektu výzkumu - volba výzkumných metod, výzkumného souboru.
7. Realizace výzkumu - sběr dat, jejich vyhodnocení, interpretace zjištěných údajů.
8. Závěry a výstupy práce, doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
1. BLÁHA, Václav. Výchova mimo vyučování 2: pro 4. ročník středních pedagogických škol, studijní obor vychovatelství. Praha: SPN, 1990. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-04-24419x.
2. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
4. HODAŇ, Bohuslav, ed. Volný čas a jeho současné problémy: sborník příspěvků přednesených na vědeckém symposiu v Olomouci ve dnech 20. a 21. května 2002. Olomouc: Hanex Olomouc pro Fakultu tělesné kultury, c2002. ISBN 8085783371.
5. HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
6. HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele: pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-053-6.
7. JESENSKÝ, Ján. Prostor pro integraci. Praha: Comenia Consult, 1993.
8. KRATOCHVÍLOVÁ, E., Pedagogika voľného času. Univerzita Komenského Bratislava, 2004. ISBN 80-223-1930-9.
9. KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk ? prostředí ? výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
10. LOKAJÍČKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z teorie volného času. Hradec Králové: Pedagogická fakulta, 1974.
11. MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
12. NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3.
13. PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
14. PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-65-6.
15. PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Sociálně pedagogické aspekty ve speciální pedagogice: sborník k projektu EXTRA 1995 "Sociální pedagogika a její funkce v itegraci postižených. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-27-3.
16. SPOUSTA, Vladimír. Teoretické základy výchovy ve volném čase: (Úvod do studia pedagogiky volného času) : [Určeno pro stud. fak. pedag. MU v Brně]. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-1007-x.
17. SPOUSTA, Vladimír. Metody a formy výchovy ve volném čase: kultura a umění ve výchově. Brno: Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1275-7.
18. VÁŽANSKÝ, Mojmír a Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-901737-9-9.
Seznam doporučené literatury
1. BLÁHA, Václav. Výchova mimo vyučování 2: pro 4. ročník středních pedagogických škol, studijní obor vychovatelství. Praha: SPN, 1990. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-04-24419x.
2. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
4. HODAŇ, Bohuslav, ed. Volný čas a jeho současné problémy: sborník příspěvků přednesených na vědeckém symposiu v Olomouci ve dnech 20. a 21. května 2002. Olomouc: Hanex Olomouc pro Fakultu tělesné kultury, c2002. ISBN 8085783371.
5. HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
6. HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele: pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-053-6.
7. JESENSKÝ, Ján. Prostor pro integraci. Praha: Comenia Consult, 1993.
8. KRATOCHVÍLOVÁ, E., Pedagogika voľného času. Univerzita Komenského Bratislava, 2004. ISBN 80-223-1930-9.
9. KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk ? prostředí ? výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
10. LOKAJÍČKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z teorie volného času. Hradec Králové: Pedagogická fakulta, 1974.
11. MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
12. NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3.
13. PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
14. PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-65-6.
15. PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Sociálně pedagogické aspekty ve speciální pedagogice: sborník k projektu EXTRA 1995 "Sociální pedagogika a její funkce v itegraci postižených. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-27-3.
16. SPOUSTA, Vladimír. Teoretické základy výchovy ve volném čase: (Úvod do studia pedagogiky volného času) : [Určeno pro stud. fak. pedag. MU v Brně]. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-1007-x.
17. SPOUSTA, Vladimír. Metody a formy výchovy ve volném čase: kultura a umění ve výchově. Brno: Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1275-7.
18. VÁŽANSKÝ, Mojmír a Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-901737-9-9.