Diplomová práce se věnuje problematice hlasové hygieny u hlasových profesionálů. Práce je členěna do dvou hlavních částí - teoretické a praktické.
Teoretická část obsahuje šest kapitol zabývající se tématem hlasový profesionál, anatomie hlasového ústrojí, fyziologie tvorby hlasu, poruchy hlasu, vyšetření a výskyt poruch hlasu a prevence vzniku poruch hlasu.
Praktická část prověřuje prostřednictvím dotazníkového šetření subjektivní hodnocení hlasového projevu u vybraného vzorku pedagogů a výskyt dalších faktorů, které by mohly ovlivnit výskyt poruch hlasu.
Hlavním cílem této diplomové práce je analýza současného výskytu a charakter hlasových obtíží u vybraného vzorku pedagogů - žen, nad 40 let v České republice.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the subject of vocal hygiene practice among professional voice users. The thesis is devided into two parts - theoretical and practical.
The theoretical part consists of six chapters dealing with professional voice users, anatomy of the vocal system physiology of voice production, voice disorders, examination and occurrence of voice disorders and prevention of voice
disorders.
The practical part examines through a questionnaire survey the subjective evaluation of vocal expression in a selected sample of teachers and the occurrence of other factors that could lead to the voice disorders.
The main goal of this thesis is to analyze the current occurrence and nature of voice difficulties in a selected sample of teachers - women over 40 years in the Czech Republic.
Klíčová slova
Hlasová hygiena, hlasový profesionál, poruchy hlasu, dotazník, dechová a hlasová cvičení
Klíčová slova v angličtině
Vocal Hygiene Practice, Professional Voice Users, Voice Disorders, Questionnaire, Breathing and Vocal Excercises
Rozsah průvodní práce
118 s. + 26 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje problematice hlasové hygieny u hlasových profesionálů. Práce je členěna do dvou hlavních částí - teoretické a praktické.
Teoretická část obsahuje šest kapitol zabývající se tématem hlasový profesionál, anatomie hlasového ústrojí, fyziologie tvorby hlasu, poruchy hlasu, vyšetření a výskyt poruch hlasu a prevence vzniku poruch hlasu.
Praktická část prověřuje prostřednictvím dotazníkového šetření subjektivní hodnocení hlasového projevu u vybraného vzorku pedagogů a výskyt dalších faktorů, které by mohly ovlivnit výskyt poruch hlasu.
Hlavním cílem této diplomové práce je analýza současného výskytu a charakter hlasových obtíží u vybraného vzorku pedagogů - žen, nad 40 let v České republice.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the subject of vocal hygiene practice among professional voice users. The thesis is devided into two parts - theoretical and practical.
The theoretical part consists of six chapters dealing with professional voice users, anatomy of the vocal system physiology of voice production, voice disorders, examination and occurrence of voice disorders and prevention of voice
disorders.
The practical part examines through a questionnaire survey the subjective evaluation of vocal expression in a selected sample of teachers and the occurrence of other factors that could lead to the voice disorders.
The main goal of this thesis is to analyze the current occurrence and nature of voice difficulties in a selected sample of teachers - women over 40 years in the Czech Republic.
Klíčová slova
Hlasová hygiena, hlasový profesionál, poruchy hlasu, dotazník, dechová a hlasová cvičení
Klíčová slova v angličtině
Vocal Hygiene Practice, Professional Voice Users, Voice Disorders, Questionnaire, Breathing and Vocal Excercises
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce
2. Shromáždění a studium literatury k tématu
3. Komparace se zahraničními zdroji
4. Zpracování koncepce práce
5. Rozpracování teoretické části práce
6. Zpracování praktické části práce
7. Finalizace teoretické a praktické části práce
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce
2. Shromáždění a studium literatury k tématu
3. Komparace se zahraničními zdroji
4. Zpracování koncepce práce
5. Rozpracování teoretické části práce
6. Zpracování praktické části práce
7. Finalizace teoretické a praktické části práce
Seznam doporučené literatury
HÁLA, B., SOVÁK, M. Hlas- řeč- sluch. Základy fonetiky a logopedie. Praha, Státní pedagogické nakladatelství, 1962.
KOTVA, Václav. Základní dechová a hlasová cvičení [online]. [cit. 2019-12-18]. ISSN edseul.NationalLibra.
PASTYŘÍK, S.: Cvičebnice mluveného projevu pro učitele. Hradec Králové. Gaudeamus, 2006. ISBN 80- 7041- 260- 7.
PROCHÁZKOVÁ, Ester a Jana HLADÍKOVÁ. Problémy hlasu, hlasová námaha, hlasové uzlíky a dokumentace jejich léčby. [rukopis]. Problémy hlasu, hlasová námaha, hlasové uzlíky a dokumentace jejich léčby [rukopis] / Ester Procházková [online]. 2010 [cit. 2019-12-18].
ROY, N. Teachers With Voice Disorders? Recent Clinical Trials Research. The Asha Leader [online]. 2005, 1, [cit.2011-04-19]. Dostupný z www: http://www.asha.org/Publications/leader/2005/050412/f050412b1.htm.
Veldová, Z. (2005). Možnosti léčby hlasových profesionálů v ambulantní praxi. Solen, 7(11), 496-498.
Seznam doporučené literatury
HÁLA, B., SOVÁK, M. Hlas- řeč- sluch. Základy fonetiky a logopedie. Praha, Státní pedagogické nakladatelství, 1962.
KOTVA, Václav. Základní dechová a hlasová cvičení [online]. [cit. 2019-12-18]. ISSN edseul.NationalLibra.
PASTYŘÍK, S.: Cvičebnice mluveného projevu pro učitele. Hradec Králové. Gaudeamus, 2006. ISBN 80- 7041- 260- 7.
PROCHÁZKOVÁ, Ester a Jana HLADÍKOVÁ. Problémy hlasu, hlasová námaha, hlasové uzlíky a dokumentace jejich léčby. [rukopis]. Problémy hlasu, hlasová námaha, hlasové uzlíky a dokumentace jejich léčby [rukopis] / Ester Procházková [online]. 2010 [cit. 2019-12-18].
ROY, N. Teachers With Voice Disorders? Recent Clinical Trials Research. The Asha Leader [online]. 2005, 1, [cit.2011-04-19]. Dostupný z www: http://www.asha.org/Publications/leader/2005/050412/f050412b1.htm.
Veldová, Z. (2005). Možnosti léčby hlasových profesionálů v ambulantní praxi. Solen, 7(11), 496-498.