Informace o kvalifikační práci Vytvoření učební pomůcky v rámci modifikace dovednosti psaní u žáků se sluchovým postižením na 1. stupni základních škol
Diplomová práce se zabývá vytvořením učební pomůcky v rámci modifikace dovednosti psaní u žáků se sluchovým postižením na 1. stupni základních škol. Teoretická část pak postupně přibližuje problematiku sluchového postižení pojící se s rozvojem osobnosti dítěte, legislativou primárního školství a jazykového vzdělávání těchto žáků. Empirická část pak v souvislosti s teoretickými okolnostmi popisuje tvorbu učební pomůcky, která byla vytvořena za účelem jejího využití v rámci modifikace dovednosti elementárního psaní u těchto žáků.
Anotace v angličtině
This thesis aims to describe creation of learning tool modified for hearing-impaired pupils and their writing skills in elementary schools. Theoretical part explains the hardship of hearing impairment connected with child's personality development, the primary school legislation and language education. Empirical part describes the creation of learning tool, which was used within the modification of pupil's writing skill. It also verifies the function of this tool and explores the specifics of teaching Czech language to hearing-impaired pupils in elementary schools.
Klíčová slova
sluchové postižení, význam sluchu, žák školního věku, jazykové vzdělávání žáků se sluchovým postižením, dovednost psaní a čtení, funkční gramotnost, učební pomůcka, vizualizace
Klíčová slova v angličtině
hearing impairment, importance of hearing, pupil, language education of hearing-impaired pupils, writing and reading skill, functional literacy, learning tool, visualisation
Rozsah průvodní práce
75 stran + 5 stran příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vytvořením učební pomůcky v rámci modifikace dovednosti psaní u žáků se sluchovým postižením na 1. stupni základních škol. Teoretická část pak postupně přibližuje problematiku sluchového postižení pojící se s rozvojem osobnosti dítěte, legislativou primárního školství a jazykového vzdělávání těchto žáků. Empirická část pak v souvislosti s teoretickými okolnostmi popisuje tvorbu učební pomůcky, která byla vytvořena za účelem jejího využití v rámci modifikace dovednosti elementárního psaní u těchto žáků.
Anotace v angličtině
This thesis aims to describe creation of learning tool modified for hearing-impaired pupils and their writing skills in elementary schools. Theoretical part explains the hardship of hearing impairment connected with child's personality development, the primary school legislation and language education. Empirical part describes the creation of learning tool, which was used within the modification of pupil's writing skill. It also verifies the function of this tool and explores the specifics of teaching Czech language to hearing-impaired pupils in elementary schools.
Klíčová slova
sluchové postižení, význam sluchu, žák školního věku, jazykové vzdělávání žáků se sluchovým postižením, dovednost psaní a čtení, funkční gramotnost, učební pomůcka, vizualizace
Klíčová slova v angličtině
hearing impairment, importance of hearing, pupil, language education of hearing-impaired pupils, writing and reading skill, functional literacy, learning tool, visualisation
Zásady pro vypracování
1. Výběr tématu. 2. Sběr literatury a dalších zdrojů vztahujících se k dané problematice. 3. Následné studium odborné knižní a časopisecké literatury. 4. Vytýčení koncepce práce. 5. Zpracování teoretické části. 6. Stanovení vhodné metody a postupu výzkumného šetření v praktické části. 7. Realizace výzkumného šetření. 8. Zpracování praktické části. 9. Zpracování výsledků výzkumného šetření a jejich interpretace. 10. Korektury a typografické úpravy. 11. Odevzdání práce.
Zásady pro vypracování
1. Výběr tématu. 2. Sběr literatury a dalších zdrojů vztahujících se k dané problematice. 3. Následné studium odborné knižní a časopisecké literatury. 4. Vytýčení koncepce práce. 5. Zpracování teoretické části. 6. Stanovení vhodné metody a postupu výzkumného šetření v praktické části. 7. Realizace výzkumného šetření. 8. Zpracování praktické části. 9. Zpracování výsledků výzkumného šetření a jejich interpretace. 10. Korektury a typografické úpravy. 11. Odevzdání práce.
Seznam doporučené literatury
DAŇOVÁ, Martina a Betty MACDONALD. Metodika úpravy textů: pro znevýhodněné čtenáře : s ukázkou dle předlohy Betty MacDonaldové Paní Láryfáry. Praha: Grada, 2008, 189 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2389-1. NEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. Jinočany: H&H, 1992, 127 s. ISBN 80-85467-75-5. SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 74 s. ISBN 80-244-0433-8. VANĚČKOVÁ, Vlasta. Příprava na čtení sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996, 15 s. ISBN 80-85801-82-5. VANĚČKOVÁ, Vlasta. Výchova řeči sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996, 16 s. ISBN 80-85801-83-3. TYMICHOVÁ, Hana. Nauč mě číst a psát. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 139 s. Edice speciální pedagogiky. ISBN 80-04-26186-8. TYMICHOVÁ, Hana. Nauč mě správně číst. Praha: Práce, 1996, 1 sv. Učebnice pro základní a speciální školy. ISBN 80-208-0381-5. ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Praha: Portál, 2001, 207 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-544-X.
Seznam doporučené literatury
DAŇOVÁ, Martina a Betty MACDONALD. Metodika úpravy textů: pro znevýhodněné čtenáře : s ukázkou dle předlohy Betty MacDonaldové Paní Láryfáry. Praha: Grada, 2008, 189 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2389-1. NEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. Jinočany: H&H, 1992, 127 s. ISBN 80-85467-75-5. SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 74 s. ISBN 80-244-0433-8. VANĚČKOVÁ, Vlasta. Příprava na čtení sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996, 15 s. ISBN 80-85801-82-5. VANĚČKOVÁ, Vlasta. Výchova řeči sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996, 16 s. ISBN 80-85801-83-3. TYMICHOVÁ, Hana. Nauč mě číst a psát. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 139 s. Edice speciální pedagogiky. ISBN 80-04-26186-8. TYMICHOVÁ, Hana. Nauč mě správně číst. Praha: Práce, 1996, 1 sv. Učebnice pro základní a speciální školy. ISBN 80-208-0381-5. ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Praha: Portál, 2001, 207 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-544-X.