Bakalářská práce se zaměřuje na oblast sluchového vnímání dětí v předškolním věku. Teoretická část přibližuje pojmy týkající se dítěte předškolního věku a jeho vývoje, fonetiku a fonologii, sluchové vnímání a fonematický sluch. V rámci vlastní práce je vytvořena sada cvičení, která jsou zaměřena na sluchové vnímání, naslouchání, rozlišování zvuků, distinktivních rysů, vnímání slabikové struktury slova a vnímání rytmů slov. Cvičení mohou sloužit jako diagnostický materiál nebo jako námět pro individuální práci s dítětem.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on the field of hearing perception of children in preschool age. Theoretical part describes terms in regards to the development of preschool age children, phonetics and phonology, hearing perception and phonemic hearing. Within the thesis is created a set of exercises, which are focused on hearing perception, listening, sound differentiation, distinctive characteristics, perception of syllables in word structure and perception of rhythems in word. Exercises may be used as diagnostical material or as a topic for individual practising with children.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, fonetika, fonologie, sluchové vnímání, fonematický sluch
Klíčová slova v angličtině
Preschool age child, phonetics, phonology, hearing perception, phonematic hearing
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na oblast sluchového vnímání dětí v předškolním věku. Teoretická část přibližuje pojmy týkající se dítěte předškolního věku a jeho vývoje, fonetiku a fonologii, sluchové vnímání a fonematický sluch. V rámci vlastní práce je vytvořena sada cvičení, která jsou zaměřena na sluchové vnímání, naslouchání, rozlišování zvuků, distinktivních rysů, vnímání slabikové struktury slova a vnímání rytmů slov. Cvičení mohou sloužit jako diagnostický materiál nebo jako námět pro individuální práci s dítětem.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on the field of hearing perception of children in preschool age. Theoretical part describes terms in regards to the development of preschool age children, phonetics and phonology, hearing perception and phonemic hearing. Within the thesis is created a set of exercises, which are focused on hearing perception, listening, sound differentiation, distinctive characteristics, perception of syllables in word structure and perception of rhythems in word. Exercises may be used as diagnostical material or as a topic for individual practising with children.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, fonetika, fonologie, sluchové vnímání, fonematický sluch
Klíčová slova v angličtině
Preschool age child, phonetics, phonology, hearing perception, phonematic hearing
Zásady pro vypracování
- konzultace - použití literatury - komparace se zahraniční literaturou - analýza výsledků - diskuze
Zásady pro vypracování
- konzultace - použití literatury - komparace se zahraniční literaturou - analýza výsledků - diskuze
Seznam doporučené literatury
ŠKODOVÁ, E., MICHEK, F., MORAVCOVÁ, M. Hodnocení fonematického sluchu u předškolních dětí. Praha: Realia, 1995. ISBN 80-238-0312-3.
DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník : [terminologický a výkladový]. 3. dopl. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2007. 248 s. ISBN 9788090253667.
VITÁSKOVÁ, Kateřina a PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, ISBN 80-244-1088-5.
ROMPORTL, Milan. Základy fonetiky. 2.vyd. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, 1985, ISBN (brož.).
ŠKODOVÁ, Eva, Ivan JEDLIČKA and KOL. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. 615 pp. ISBN 978-80-7367-340-6.
PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické minimum. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. 89 s. ISBN 8024412330.
Seznam doporučené literatury
ŠKODOVÁ, E., MICHEK, F., MORAVCOVÁ, M. Hodnocení fonematického sluchu u předškolních dětí. Praha: Realia, 1995. ISBN 80-238-0312-3.
DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník : [terminologický a výkladový]. 3. dopl. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2007. 248 s. ISBN 9788090253667.
VITÁSKOVÁ, Kateřina a PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, ISBN 80-244-1088-5.
ROMPORTL, Milan. Základy fonetiky. 2.vyd. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, 1985, ISBN (brož.).
ŠKODOVÁ, Eva, Ivan JEDLIČKA and KOL. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. 615 pp. ISBN 978-80-7367-340-6.
PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické minimum. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. 89 s. ISBN 8024412330.