Práce se zabývá vzděláváním v oblasti sexuality a vztahů v rodinách s dospívajícími s PAS. Cílem bylo prozkoumat, zda se průběh vzdělávání shoduje s doporučeními odborníků a zjistit, jestli existují faktory, které vedou k zahájení sexuální výchovy nebo nárůstu počtu probraných témat. Teoretická část představuje poruchy autistického spektra, dospívání, oblast vztahů a sexuality u jedinců s PAS, sexuální výchovu, a to, jak k ní přistupují rodiče. Výzkumná část má kvalitativní design. Soubor čítá 14 rodičů, kteří byli získáni záměrným výběrem přes instituce. S rodiči proběhlo dotazníkové šetření. Data byla analyzována za pomocí principů zakotvené teorie. Ukázalo se, že všichni rodiče hodnotí vzdělávání v oblasti sexuality a vztahů jako důležité a většina z nich své potomky v této oblasti vzdělává. Průběh vzdělávání není v několika ohledech v souladu s doporučeními odborníků (začíná pozdě, není systematické, dospělí nejsou připraveni atd.). Rodiče vynechávají některá důležitá témata (např. masturbaci, typy sexuálních aktivit, antikoncepci). Vliv na zahájení SV má nepřítomnost mentálního postižení, výskyt problémového chování či zájem o vztahy. Rodič také musí považovat dítě za zralé a vnímat aktuální potřebu jej informovat. Počet probraných témat souvisí se schopností dítěte spolupracovat a s metodami použitými ke vzdělávání.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on sexuality and relationship education in families with adolescents with ASD. It aims to examine if the process of education is in line with professionals' recommendations and whether there are any factors that lead to the initiation of sexuality education or to an increased number of discussed topics. The theoretical part introduces autism spectrum disorder, sexuality and relationships of those with ASD, sexuality education, and the ways parents approach it. The research is based on qualitative methodology. The research sample consists of 14 parents of children with ASD which were recruited based on purposive sampling through institutions. An online questionnaire was administrated to the parents. Data were analysed by grounded theory. All parents deem sexuality and relationship education important and most of them have started education in those areas. Education is not in line with professional guidelines (it starts late, it is not systematic, parents are not ready etc.). Parents omit talking about some important topics such as masturbation, types of sexual activity, or contraception. Initiation of education is linked to mental impairment, risk behavior, and interest in relationships. Parents also need to view adolescents as mature and see the need for information in order to begin education. The number of mentioned topis correlates with the cooperation of the child and with used educational methods.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, sexuální výchova, vzdělávání, sexualita, vztahy
Práce se zabývá vzděláváním v oblasti sexuality a vztahů v rodinách s dospívajícími s PAS. Cílem bylo prozkoumat, zda se průběh vzdělávání shoduje s doporučeními odborníků a zjistit, jestli existují faktory, které vedou k zahájení sexuální výchovy nebo nárůstu počtu probraných témat. Teoretická část představuje poruchy autistického spektra, dospívání, oblast vztahů a sexuality u jedinců s PAS, sexuální výchovu, a to, jak k ní přistupují rodiče. Výzkumná část má kvalitativní design. Soubor čítá 14 rodičů, kteří byli získáni záměrným výběrem přes instituce. S rodiči proběhlo dotazníkové šetření. Data byla analyzována za pomocí principů zakotvené teorie. Ukázalo se, že všichni rodiče hodnotí vzdělávání v oblasti sexuality a vztahů jako důležité a většina z nich své potomky v této oblasti vzdělává. Průběh vzdělávání není v několika ohledech v souladu s doporučeními odborníků (začíná pozdě, není systematické, dospělí nejsou připraveni atd.). Rodiče vynechávají některá důležitá témata (např. masturbaci, typy sexuálních aktivit, antikoncepci). Vliv na zahájení SV má nepřítomnost mentálního postižení, výskyt problémového chování či zájem o vztahy. Rodič také musí považovat dítě za zralé a vnímat aktuální potřebu jej informovat. Počet probraných témat souvisí se schopností dítěte spolupracovat a s metodami použitými ke vzdělávání.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on sexuality and relationship education in families with adolescents with ASD. It aims to examine if the process of education is in line with professionals' recommendations and whether there are any factors that lead to the initiation of sexuality education or to an increased number of discussed topics. The theoretical part introduces autism spectrum disorder, sexuality and relationships of those with ASD, sexuality education, and the ways parents approach it. The research is based on qualitative methodology. The research sample consists of 14 parents of children with ASD which were recruited based on purposive sampling through institutions. An online questionnaire was administrated to the parents. Data were analysed by grounded theory. All parents deem sexuality and relationship education important and most of them have started education in those areas. Education is not in line with professional guidelines (it starts late, it is not systematic, parents are not ready etc.). Parents omit talking about some important topics such as masturbation, types of sexual activity, or contraception. Initiation of education is linked to mental impairment, risk behavior, and interest in relationships. Parents also need to view adolescents as mature and see the need for information in order to begin education. The number of mentioned topis correlates with the cooperation of the child and with used educational methods.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, sexuální výchova, vzdělávání, sexualita, vztahy
Magisterská diplomová práce se bude zabývat problematikou sexuality a vztahů u dospívajících jedinců s poruchami autistického spektra. Cílem práce bude zjistit, jak řeší ve výchově rodiče dospívajících dětí s poruchami autistického spektra otázky týkající se sexuality a navazování partnerských vztahů. Práce bude rozdělena na teoretickou část, kde bude prostor věnován především problematice poruch autistického spektra v souvislosti se sexualiou a navazováním vztahů, edukaci v oblasti sexuality a také specifikům rodičovství u jedinců s PAS. Empirická část bude mít kvalitativní design, konkrétně půjde o realizaci polostrukturovaných rozhorů s rodiči dospívajících jedinců žijících s PAS. Výzkumný soubor bude čítat přibližně 15 respondentů. Data budou zpracována na základě zakotvené teorie.
Zásady pro vypracování
Magisterská diplomová práce se bude zabývat problematikou sexuality a vztahů u dospívajících jedinců s poruchami autistického spektra. Cílem práce bude zjistit, jak řeší ve výchově rodiče dospívajících dětí s poruchami autistického spektra otázky týkající se sexuality a navazování partnerských vztahů. Práce bude rozdělena na teoretickou část, kde bude prostor věnován především problematice poruch autistického spektra v souvislosti se sexualiou a navazováním vztahů, edukaci v oblasti sexuality a také specifikům rodičovství u jedinců s PAS. Empirická část bude mít kvalitativní design, konkrétně půjde o realizaci polostrukturovaných rozhorů s rodiči dospívajících jedinců žijících s PAS. Výzkumný soubor bude čítat přibližně 15 respondentů. Data budou zpracována na základě zakotvené teorie.
Seznam doporučené literatury
Attwood, T. & Hénault, I. & Dubin, N. (2014). The Autism Spectrum, Sexuality and the Law. Londýn: Jessica Kingsley Publishers
Brown, F. J. & Brown, S. (2016). When Young People with Intellectual Disabilities and Autism Hit Puberty. Londýn: Jessica Kingsley Publishers.
Lawson, W. (2005). Sex, sexuality and the autism spectrum. Londýn: Jessica Kingsley Publishers
Mendes, E. A. & Maroney, M. R. (2019). Gender Identity, Sexuality and Autism: Voices from Across the Spectrum, Londýn: Jessica Kingsley Publishers.
Newport, J. & Newport, M. (2002). Autism-Aspergers & Sexuality. Texas: Future Horizons
Reynolds, K. E. (2014). Sexuality and Severe autism. Londýn: Jessica Kingsley Publishers
Schmidt, B. J. & Döhler, Ch. & Döhler, D. (2018). Autism, sexuality, relationships. Norderstedt: BoD ? Books on Demand.
Wolkmar, F. R. & Reichow, B. & McPartland, J. C. (2014). Adolescence and Adults with Autism Spectrum Disorder. New York: Springer
Seznam doporučené literatury
Attwood, T. & Hénault, I. & Dubin, N. (2014). The Autism Spectrum, Sexuality and the Law. Londýn: Jessica Kingsley Publishers
Brown, F. J. & Brown, S. (2016). When Young People with Intellectual Disabilities and Autism Hit Puberty. Londýn: Jessica Kingsley Publishers.
Lawson, W. (2005). Sex, sexuality and the autism spectrum. Londýn: Jessica Kingsley Publishers
Mendes, E. A. & Maroney, M. R. (2019). Gender Identity, Sexuality and Autism: Voices from Across the Spectrum, Londýn: Jessica Kingsley Publishers.
Newport, J. & Newport, M. (2002). Autism-Aspergers & Sexuality. Texas: Future Horizons
Reynolds, K. E. (2014). Sexuality and Severe autism. Londýn: Jessica Kingsley Publishers
Schmidt, B. J. & Döhler, Ch. & Döhler, D. (2018). Autism, sexuality, relationships. Norderstedt: BoD ? Books on Demand.
Wolkmar, F. R. & Reichow, B. & McPartland, J. C. (2014). Adolescence and Adults with Autism Spectrum Disorder. New York: Springer