Diplomová práce je zaměřena na nalezení vývojových trendů české mateřské školy ve sledovaném období. Cílem diplomové práce bylo zaměření na historické milníky českého státu a dopady pak na vzdělávání dětí v mateřských školách. Neopomněla jsem zařadit velmi diskutované téma a to COVID-19 v mateřských školách a dopadem na děti předškolního věku a učitelky mateřských škol. Dále jsem se zaměřila na využití rámcově vzdělávacího programu v mateřské škole, jelikož si myslím, že je velice důležitým dokumentem.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on finding the development trends of the Czech kindergarten in the monitored period. The aim of the diploma thesis was to focus on the historical milestones of the Czech state and the impact on the education of children in kindergartens. I did not forget to include a much-discussed topic, namely COVID-19 in kindergartens and the impact on preschool children and kindergarten teachers. I also focused on the use of the framework educational program in kindergarten, as I think it is a very important document.
Klíčová slova
Mateřská škola, vývoj mateřské školy v ČR, legislativa, cíle a pojetí vzdělávání mateřské školy, COVD-19, rámcově vzdělávací program, OECD
Klíčová slova v angličtině
Kindergarten, development of kindergarten in the Czech Republic, legislation, goals and concepts of kindergarten education, COVD-19, framework educational program, OECD
Rozsah průvodní práce
70
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na nalezení vývojových trendů české mateřské školy ve sledovaném období. Cílem diplomové práce bylo zaměření na historické milníky českého státu a dopady pak na vzdělávání dětí v mateřských školách. Neopomněla jsem zařadit velmi diskutované téma a to COVID-19 v mateřských školách a dopadem na děti předškolního věku a učitelky mateřských škol. Dále jsem se zaměřila na využití rámcově vzdělávacího programu v mateřské škole, jelikož si myslím, že je velice důležitým dokumentem.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on finding the development trends of the Czech kindergarten in the monitored period. The aim of the diploma thesis was to focus on the historical milestones of the Czech state and the impact on the education of children in kindergartens. I did not forget to include a much-discussed topic, namely COVID-19 in kindergartens and the impact on preschool children and kindergarten teachers. I also focused on the use of the framework educational program in kindergarten, as I think it is a very important document.
Klíčová slova
Mateřská škola, vývoj mateřské školy v ČR, legislativa, cíle a pojetí vzdělávání mateřské školy, COVD-19, rámcově vzdělávací program, OECD
Klíčová slova v angličtině
Kindergarten, development of kindergarten in the Czech Republic, legislation, goals and concepts of kindergarten education, COVD-19, framework educational program, OECD
Zásady pro vypracování
1. Pravidelné konzultace s vedoucí práce (na úvod, průběžně dle potřeby, na závěr).
2. Volba výzkumné strategie, vymezení problematiky, volba tématu, specifikace cíllů práce a metodologie (základní znalost historických výzkumných přístupů).
3. Rešerše odborných a dostupných zdrojů.
4. Zpracování práce:
I. Úvod - vymezení zkoumané problematiky, specifikace cílů práce a zvolené metodologie, přehled aktuálního stavu bádání či výzkumu aj.
II. Stať - samotná práce
III. Závěr - shrnutí dosažených cílů práce, využitelnost v praxi.
5. Závěrečná kontrola a formální úprava práce.
Zásady pro vypracování
1. Pravidelné konzultace s vedoucí práce (na úvod, průběžně dle potřeby, na závěr).
2. Volba výzkumné strategie, vymezení problematiky, volba tématu, specifikace cíllů práce a metodologie (základní znalost historických výzkumných přístupů).
3. Rešerše odborných a dostupných zdrojů.
4. Zpracování práce:
I. Úvod - vymezení zkoumané problematiky, specifikace cílů práce a zvolené metodologie, přehled aktuálního stavu bádání či výzkumu aj.
II. Stať - samotná práce
III. Závěr - shrnutí dosažených cílů práce, využitelnost v praxi.
5. Závěrečná kontrola a formální úprava práce.
Seznam doporučené literatury
Další rozvoj československé výchovně vzdělávací soustavy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. FOTTOVÁ, M. Stav předškolní výchovy v České republice očima mezinárodních expertů. Predškolská výchova. 2001/2002. 56 (1), s. 5-6. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6 HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5 KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. a kol. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7 LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-195-X Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. ISBN 80-211-0372-8 Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. Praha: Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-746-4 OPRAVILOVÁ, E. Ano nebo ne. Program výchovné práce. Učitelské noviny. 1994. 97 (36), s. 19. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6
Seznam doporučené literatury
Další rozvoj československé výchovně vzdělávací soustavy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. FOTTOVÁ, M. Stav předškolní výchovy v České republice očima mezinárodních expertů. Predškolská výchova. 2001/2002. 56 (1), s. 5-6. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6 HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5 KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. a kol. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7 LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-195-X Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. ISBN 80-211-0372-8 Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. Praha: Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-746-4 OPRAVILOVÁ, E. Ano nebo ne. Program výchovné práce. Učitelské noviny. 1994. 97 (36), s. 19. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6
Přílohy volně vložené
Metodický pokyn k distančnímu vzdělávání; počty dětí v mateřských školách