Diplomová práce s názvem Problematika eutanazie a její etické aspekty ve společenskovědním vzdělávání si kladla za cíl zjistit, zda pedagogové vyučující společenské vědy, popřípadě biologii na středních školách a gymnáziích v České republice zařazují do svých hodin téma eutanazie. Další výzkumné otázky se zaměřovaly na to, jaké důvody učitele vedou k otevírání dané problematiky, nebo naopak proč učitelé eutanazii do vyučovacích hodin nezařazují. Důležité také bylo zaznamenat, zda by pedagogové ocenili metodické materiály a studijní oporu, jak s tímto tématem ve výuce pracovat, a jestli by díky tomu zvážili začlenění problematiky eutanazie do výuky. Výzkumné šetření bylo provedeno kvantitativní metodou, formou dotazníku. V teoretické části byly specifikovány základní pojmy a uvedeny vybrané argumenty pro i proti eutanazii z hlediska morálního, právního, lékařského či z pohledu křesťanské víry. Výstupem práce jsou také dva návrhy na zapracování tématu eutanazie do vyučovací hodiny, včetně vybraných metod a aktivit pro žáky. Práce může fungovat jako zdroj informací o eutanazii, o různých argumentech mířených pro i proti její legalizaci. Dále práce může sloužit jako zdroj inspirace pro pedagogy či inspirace k dalšímu výzkumu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled The Issuee of Euthanasia and its Ethical Aspects in Civic Education aimed to find out whether teachers of social sciences or biology at secondary schools and grammar schools in the Czech Republic include the topic of euthanasia in their classes. Other research questions focused on what leads teachers to open up the issue, or, why teachers do not include euthanasia in lessons. It was also important to note whether teachers would appreciate methodological materials and study support on how to work with this topic in lessons and whether they would consider including euthanasia in their lessons. The research was carried out using a quantitative method, in the form of a questionnaire. In the theoretical part, the basic concepts were specified and selected arguments for and against euthanasia from the point of view of moral, legal, medical or from the point of view of the Christian faith were presented. The output of the work is also two proposals for the incorporation of the topic of euthanasia into the lesson, including selected methods and activities for students. The work can function as a source of information about euthanasia, about various arguments aimed for and against its legalization. Furthermore, the work can serve as a source of inspiration for teachers or inspiration for further research.
requested euthanasia, unsolicited euthanasia, involuntary euthanasia, active euthanasia, passive euthanasia, assisted suicide, palliative care, controversial topics
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Problematika eutanazie a její etické aspekty ve společenskovědním vzdělávání si kladla za cíl zjistit, zda pedagogové vyučující společenské vědy, popřípadě biologii na středních školách a gymnáziích v České republice zařazují do svých hodin téma eutanazie. Další výzkumné otázky se zaměřovaly na to, jaké důvody učitele vedou k otevírání dané problematiky, nebo naopak proč učitelé eutanazii do vyučovacích hodin nezařazují. Důležité také bylo zaznamenat, zda by pedagogové ocenili metodické materiály a studijní oporu, jak s tímto tématem ve výuce pracovat, a jestli by díky tomu zvážili začlenění problematiky eutanazie do výuky. Výzkumné šetření bylo provedeno kvantitativní metodou, formou dotazníku. V teoretické části byly specifikovány základní pojmy a uvedeny vybrané argumenty pro i proti eutanazii z hlediska morálního, právního, lékařského či z pohledu křesťanské víry. Výstupem práce jsou také dva návrhy na zapracování tématu eutanazie do vyučovací hodiny, včetně vybraných metod a aktivit pro žáky. Práce může fungovat jako zdroj informací o eutanazii, o různých argumentech mířených pro i proti její legalizaci. Dále práce může sloužit jako zdroj inspirace pro pedagogy či inspirace k dalšímu výzkumu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled The Issuee of Euthanasia and its Ethical Aspects in Civic Education aimed to find out whether teachers of social sciences or biology at secondary schools and grammar schools in the Czech Republic include the topic of euthanasia in their classes. Other research questions focused on what leads teachers to open up the issue, or, why teachers do not include euthanasia in lessons. It was also important to note whether teachers would appreciate methodological materials and study support on how to work with this topic in lessons and whether they would consider including euthanasia in their lessons. The research was carried out using a quantitative method, in the form of a questionnaire. In the theoretical part, the basic concepts were specified and selected arguments for and against euthanasia from the point of view of moral, legal, medical or from the point of view of the Christian faith were presented. The output of the work is also two proposals for the incorporation of the topic of euthanasia into the lesson, including selected methods and activities for students. The work can function as a source of information about euthanasia, about various arguments aimed for and against its legalization. Furthermore, the work can serve as a source of inspiration for teachers or inspiration for further research.
requested euthanasia, unsolicited euthanasia, involuntary euthanasia, active euthanasia, passive euthanasia, assisted suicide, palliative care, controversial topics
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
vyhledání a studium literatury
vymezení základních pojmů: morálka, etika, eutanazie aktivní a pasivní, asistovaná sebevražda
vybrané argumenty pro a proti eutanazii
Praktická část:
dotazníky pro pedagogy občanské výchovy, základů společenských věd popřípadě výchovy k občanství a biologie
vyhodnocení dotazníků
návrh na zpracování tématu eutanazie do výuky
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
vyhledání a studium literatury
vymezení základních pojmů: morálka, etika, eutanazie aktivní a pasivní, asistovaná sebevražda
vybrané argumenty pro a proti eutanazii
Praktická část:
dotazníky pro pedagogy občanské výchovy, základů společenských věd popřípadě výchovy k občanství a biologie
vyhodnocení dotazníků
návrh na zpracování tématu eutanazie do výuky
Seznam doporučené literatury
ČERNÝ, David a Adam DOLEŽAL, ed. Smrt a umírání: etické, právní a medicínské otazníky na konci života. Praha: Ústav státu a práva AV ČR, 2013. Edice Kabinetu zdravotnického práva a bioetiky. ISBN 978-80-87439-15-9.
ČERNÝ, David, Adam DOLEŽAL, Tomáš DOLEŽAL, et al. Eutanazie z pohledu medicíny, filozofie a práva. Praha: Středisko společných činností AV ČR, v.v.i., pro Kancelář Akademie věd ČR, 2018. Strategie AV21. Efektivní veřejné politiky a současná společnost. ISBN 978-80-270-4169-5.
DOLEŽAL, Adam. Eutanazie a rozhodnutí na konci života: právní aspekty. Praha: Academia, 2017. Právo - etika - společnost. ISBN 978-80-200-2687-3.
MACKINNON, Barbara. Ethics: theory and contemporary issues. 8th edition. concise. Boston, MA: Cengage Learning, 2014. ISBN 9781305077508.
MUNZAROVÁ, Marta. Eutanazie, nebo paliativní péče?. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1025-0.
POLLARD, B. J. Eutanazie - ano či ne?. Praha: Dita, 1996. ISBN 80-85926-07-5.
SINGER, Peter. Practical ethics. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
ŠPINKOVÁ, Martina a Štěpán ŠPINKA. Euthanasie: víme, o čem mluvíme?. Praha: Cesta domů, c2006. ISBN 80-239-8592-2.
VIRT, Günter. Žít až do konce: etika umírání, smrti a eutanazie. Praha: Vyšehrad, 2000. Cesty. ISBN 80-7021-330-2.
Seznam doporučené literatury
ČERNÝ, David a Adam DOLEŽAL, ed. Smrt a umírání: etické, právní a medicínské otazníky na konci života. Praha: Ústav státu a práva AV ČR, 2013. Edice Kabinetu zdravotnického práva a bioetiky. ISBN 978-80-87439-15-9.
ČERNÝ, David, Adam DOLEŽAL, Tomáš DOLEŽAL, et al. Eutanazie z pohledu medicíny, filozofie a práva. Praha: Středisko společných činností AV ČR, v.v.i., pro Kancelář Akademie věd ČR, 2018. Strategie AV21. Efektivní veřejné politiky a současná společnost. ISBN 978-80-270-4169-5.
DOLEŽAL, Adam. Eutanazie a rozhodnutí na konci života: právní aspekty. Praha: Academia, 2017. Právo - etika - společnost. ISBN 978-80-200-2687-3.
MACKINNON, Barbara. Ethics: theory and contemporary issues. 8th edition. concise. Boston, MA: Cengage Learning, 2014. ISBN 9781305077508.
MUNZAROVÁ, Marta. Eutanazie, nebo paliativní péče?. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1025-0.
POLLARD, B. J. Eutanazie - ano či ne?. Praha: Dita, 1996. ISBN 80-85926-07-5.
SINGER, Peter. Practical ethics. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
ŠPINKOVÁ, Martina a Štěpán ŠPINKA. Euthanasie: víme, o čem mluvíme?. Praha: Cesta domů, c2006. ISBN 80-239-8592-2.
VIRT, Günter. Žít až do konce: etika umírání, smrti a eutanazie. Praha: Vyšehrad, 2000. Cesty. ISBN 80-7021-330-2.