Magisterská práce se zabývá tématem dopravní bezpečnosti a oslnění na českých silnicích. Teoretická část je zaměřena na samotný lidský zrak, jehož funkčnost je nutná pro bezpečné řízení motorových vozidel. Jsou popsány druhy oslnění a možnosti jeho měření, zmiňujeme zdroje světel ve vozidlech. Popisujeme světelné znečištění, které působí změny v psychice lidí. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak často se řidiči setkávají s oslněním, a která světla
a vozidla je oslňují nejčastěji. Dílčím cílem bylo zmapování faktorů, které souvisejí s dopravní bezpečností a chováním lidí při výběru automobilových světel. Výzkumný soubor byl tvořen 553 respondenty, z nichž bylo 540 řidičů osobních automobilů, 6 řidičů nákladního automobilu nebo autobusu a 7 řidičů motorky či mopedu. Metodou tvorby dat byl nestandardizovaný dotazník vlastní konstrukce mapující tuto problematiku. Data byla zpracována pomocí programu Microsoft Office Excel a k ověření statistických hypotéz byly využity testy chí-kvadrát v softwaru Statistica 12. Výsledky naznačují, že se podařilo vcelku dobře zmapovat zkoumanou problematiku a poskytnout přehled o tom, jak velkým problémem oslnění pro české řidiče je.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with topics of traffic safety and glare while driving on the Czech roads. The theoretical background is focused on the human sight, whose functionality is essential for safe driving. The author describes glare types, measuring options and sources of lights in the motor vehicles. Also, light pollution, which causes severe changes in the human psyche, is discussed. The aim of the empiric part of thesis was to find out how often the drivers are glared on the roads and which lights and motor vehicles inflict a glare the most. Furthermore, the author analyses the factors that are linked to the traffic safety and human behaviour in the process of choosing car lights. A research sample was consisted of 553 respondents (540 car drivers, 6 lorry drivers or bus drivers, 7 motorbike or moped rider). The author had created own non-standardized questionnaire for data collection. The gained data were processed by using program Microsoft Office Excel and hypothesis were verified by application of chi-square tests in Statistica 12. The results support the author´s intention. They provide a nice view on explored issues on the Czech road and suggest that the glare presents serious problem for the Czech drivers.
Klíčová slova
oslnění, discomfort glare, disability glare, světelné znečištění, dopravní bezpečnost
Magisterská práce se zabývá tématem dopravní bezpečnosti a oslnění na českých silnicích. Teoretická část je zaměřena na samotný lidský zrak, jehož funkčnost je nutná pro bezpečné řízení motorových vozidel. Jsou popsány druhy oslnění a možnosti jeho měření, zmiňujeme zdroje světel ve vozidlech. Popisujeme světelné znečištění, které působí změny v psychice lidí. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak často se řidiči setkávají s oslněním, a která světla
a vozidla je oslňují nejčastěji. Dílčím cílem bylo zmapování faktorů, které souvisejí s dopravní bezpečností a chováním lidí při výběru automobilových světel. Výzkumný soubor byl tvořen 553 respondenty, z nichž bylo 540 řidičů osobních automobilů, 6 řidičů nákladního automobilu nebo autobusu a 7 řidičů motorky či mopedu. Metodou tvorby dat byl nestandardizovaný dotazník vlastní konstrukce mapující tuto problematiku. Data byla zpracována pomocí programu Microsoft Office Excel a k ověření statistických hypotéz byly využity testy chí-kvadrát v softwaru Statistica 12. Výsledky naznačují, že se podařilo vcelku dobře zmapovat zkoumanou problematiku a poskytnout přehled o tom, jak velkým problémem oslnění pro české řidiče je.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with topics of traffic safety and glare while driving on the Czech roads. The theoretical background is focused on the human sight, whose functionality is essential for safe driving. The author describes glare types, measuring options and sources of lights in the motor vehicles. Also, light pollution, which causes severe changes in the human psyche, is discussed. The aim of the empiric part of thesis was to find out how often the drivers are glared on the roads and which lights and motor vehicles inflict a glare the most. Furthermore, the author analyses the factors that are linked to the traffic safety and human behaviour in the process of choosing car lights. A research sample was consisted of 553 respondents (540 car drivers, 6 lorry drivers or bus drivers, 7 motorbike or moped rider). The author had created own non-standardized questionnaire for data collection. The gained data were processed by using program Microsoft Office Excel and hypothesis were verified by application of chi-square tests in Statistica 12. The results support the author´s intention. They provide a nice view on explored issues on the Czech road and suggest that the glare presents serious problem for the Czech drivers.
Klíčová slova
oslnění, discomfort glare, disability glare, světelné znečištění, dopravní bezpečnost
Cílem mé diplomové práce je zjistit, jak řidiči vnímají bezpečnost na českých silnicích a jaké mají zkušenosti s oslněním vozidly, které se na našich komunikacích vyskytují. Dotazník vlastní konstrukce má zmapovat právě tuto problematiku, také má ověřit zkušenost a znalost českých řidičů ohledně různých typů světlometů. Bude brán také ohled na frekvenci pohybu na silnicích různého stupně. Výzkum bude probíhat v rámci projektu TA ČR Éta 2, reg. č. TL02000183, ve spolupráci s firmou Hella Autotechnik Nova, pro kterou budou výsledky přínosné, jelikož vyrábí právě světlomety a jiné součástky do automobilů. Do výzkumného souboru budou zahrnuti řidiči ze všech sfér (řidiči osobních automobilů, dodávek, autobusů, kamionů?). Respondenti budou vybíráni metodou sněhové koule v kombinaci s kvótním a příležitostným výběrem.
Zásady pro vypracování:
Studium literatury zabývající se bezpečností v dopravě a oslněním.
Analýza výzkumů realizovaných v této problematice.
Stanovení cílů práce a hypotéz.
Uskutečnění kvantitativního výzkumu.
Analýza získaných dat za použití kvantitativní metodologie a statistických programů.
Vyhodnocení výsledků a kritická analýza teoretických předpokladů.
Zásady pro vypracování
Cílem mé diplomové práce je zjistit, jak řidiči vnímají bezpečnost na českých silnicích a jaké mají zkušenosti s oslněním vozidly, které se na našich komunikacích vyskytují. Dotazník vlastní konstrukce má zmapovat právě tuto problematiku, také má ověřit zkušenost a znalost českých řidičů ohledně různých typů světlometů. Bude brán také ohled na frekvenci pohybu na silnicích různého stupně. Výzkum bude probíhat v rámci projektu TA ČR Éta 2, reg. č. TL02000183, ve spolupráci s firmou Hella Autotechnik Nova, pro kterou budou výsledky přínosné, jelikož vyrábí právě světlomety a jiné součástky do automobilů. Do výzkumného souboru budou zahrnuti řidiči ze všech sfér (řidiči osobních automobilů, dodávek, autobusů, kamionů?). Respondenti budou vybíráni metodou sněhové koule v kombinaci s kvótním a příležitostným výběrem.
Zásady pro vypracování:
Studium literatury zabývající se bezpečností v dopravě a oslněním.
Analýza výzkumů realizovaných v této problematice.
Stanovení cílů práce a hypotéz.
Uskutečnění kvantitativního výzkumu.
Analýza získaných dat za použití kvantitativní metodologie a statistických programů.
Vyhodnocení výsledků a kritická analýza teoretických předpokladů.
Seznam doporučené literatury
Burattini, Ch., Piccardi, L., Curcio, G., Ferlazzo, F., Giannini, A., & Bisegna, F. (2019). Cold LED lighting affects visual but not acoustic vigilance. Building. 151, 148-155. DOI: 10.1016/j.buildenv.2019.01.022.
Friedland, H., Snycerski, S., Palmer, E. & Laraway, S. (2017). The effectiveness of glare-reducing glasses on simulated nighttime driving performance in younger and older adults. Technology Cognition. 19(4), 571-586. DOI: 10.1007/s10111-017-0442-2.
Havlík, K. (2005). Psychologie pro řidiče: zásady chování za volantem a prevence dopravní nehodovosti. Praha: Portál.
Kent, M., Altomonte, S., Wilson, R., & Tregenza, P. (2017). Temporal effects on glare response from daylight. Building. 113, 49-64. DOI: 10.1016/j.buildenv.2016.09.002
Šucha, M. (2013). Dopravní psychologie pro praxi: výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Burattini, Ch., Piccardi, L., Curcio, G., Ferlazzo, F., Giannini, A., & Bisegna, F. (2019). Cold LED lighting affects visual but not acoustic vigilance. Building. 151, 148-155. DOI: 10.1016/j.buildenv.2019.01.022.
Friedland, H., Snycerski, S., Palmer, E. & Laraway, S. (2017). The effectiveness of glare-reducing glasses on simulated nighttime driving performance in younger and older adults. Technology Cognition. 19(4), 571-586. DOI: 10.1007/s10111-017-0442-2.
Havlík, K. (2005). Psychologie pro řidiče: zásady chování za volantem a prevence dopravní nehodovosti. Praha: Portál.
Kent, M., Altomonte, S., Wilson, R., & Tregenza, P. (2017). Temporal effects on glare response from daylight. Building. 113, 49-64. DOI: 10.1016/j.buildenv.2016.09.002
Šucha, M. (2013). Dopravní psychologie pro praxi: výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Praha: Grada.