Diplomová práce si klade za cíl přiblížit problematiku možností rozvoje dítěte s kombinovaným postižením pohledem rodiny a učitele. Teoretická část přináší informace o kombinovaném postižení, rodině dítěte s postižením, vzdělávání dětí s postižením a možnostech rozvoje dětí s postižením. Praktická část se zaměřuje na konkrétního jedince s kombinovaným postižením, u něhož zjišťujeme předpoklady pro jeho rozvoj dále zjišťujeme, jak se rozvíjel a nadále rozvíjí v jednotlivých oblastech a jak vidí jeho budoucnost a budoucí rozvoj jeho rodina a třídní učitelka. Nachází se zde také případová studie chlapce a rozhovory s matkou, bratrem a třídní učitelkou chlapce. Cílem praktické části je zjistit předpoklady pro úspěšný rozvoj dítěte s kombinovaným postižením, zjistit rozvoj dítěte v jednotlivých oblastech (komunikace, motoriky, myšlení, paměti, pozornosti a socializace) a zjistit vizi rodiny a pedagoga pro budoucí rozvoj dítěte
Anotace v angličtině
The goal of the diploma thesis is to approach the issue of the possibilities of development of a child with a multiple disability from the perspective of the family and the teacher. The theoretical part includes information about multiple disability, family of a child with a disability, the education of children with a disability and the possibilities of development of children with a disability. The practical part focuses on a specific individual with a multiple disability, in which we find the prerequisites for his development, we find out how he has developed and how he continues to develop in different areas, how his family and class teacher sees his future and future development.There is also a case study of the boy and interviews with the boy's mother, brother, and boy's class teacher. The goal of the practical part is to find out the preconditions for successful development of an individual with a multiple disability, the development of an individual in different areas (communication, motor skills, thinking, memory, attention, and socialization) and to find out the vision of boy's family and teacher for his future development.
Klíčová slova
kombinované postižení, žák s postižením, rodina, sourozenec dítěte s postižením, pedagog, rozvoj, komunikace, motorika, budoucnost dítěte
Klíčová slova v angličtině
multiple disability, pupil with disability, family, sibling of a child with a disability, teacher, development, comunication, motor skills, the future of the child
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce si klade za cíl přiblížit problematiku možností rozvoje dítěte s kombinovaným postižením pohledem rodiny a učitele. Teoretická část přináší informace o kombinovaném postižení, rodině dítěte s postižením, vzdělávání dětí s postižením a možnostech rozvoje dětí s postižením. Praktická část se zaměřuje na konkrétního jedince s kombinovaným postižením, u něhož zjišťujeme předpoklady pro jeho rozvoj dále zjišťujeme, jak se rozvíjel a nadále rozvíjí v jednotlivých oblastech a jak vidí jeho budoucnost a budoucí rozvoj jeho rodina a třídní učitelka. Nachází se zde také případová studie chlapce a rozhovory s matkou, bratrem a třídní učitelkou chlapce. Cílem praktické části je zjistit předpoklady pro úspěšný rozvoj dítěte s kombinovaným postižením, zjistit rozvoj dítěte v jednotlivých oblastech (komunikace, motoriky, myšlení, paměti, pozornosti a socializace) a zjistit vizi rodiny a pedagoga pro budoucí rozvoj dítěte
Anotace v angličtině
The goal of the diploma thesis is to approach the issue of the possibilities of development of a child with a multiple disability from the perspective of the family and the teacher. The theoretical part includes information about multiple disability, family of a child with a disability, the education of children with a disability and the possibilities of development of children with a disability. The practical part focuses on a specific individual with a multiple disability, in which we find the prerequisites for his development, we find out how he has developed and how he continues to develop in different areas, how his family and class teacher sees his future and future development.There is also a case study of the boy and interviews with the boy's mother, brother, and boy's class teacher. The goal of the practical part is to find out the preconditions for successful development of an individual with a multiple disability, the development of an individual in different areas (communication, motor skills, thinking, memory, attention, and socialization) and to find out the vision of boy's family and teacher for his future development.
Klíčová slova
kombinované postižení, žák s postižením, rodina, sourozenec dítěte s postižením, pedagog, rozvoj, komunikace, motorika, budoucnost dítěte
Klíčová slova v angličtině
multiple disability, pupil with disability, family, sibling of a child with a disability, teacher, development, comunication, motor skills, the future of the child
Zásady pro vypracování
1. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
2. Shromažďování a studium odborné literatury
3. Vytyčení koncepce práce, formulace cílů práce
4. Realizace teoretické části a praktické části práce
Zásady pro vypracování
1. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
2. Shromažďování a studium odborné literatury
3. Vytyčení koncepce práce, formulace cílů práce
4. Realizace teoretické části a praktické části práce
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Milan. MICHALÍK, Jan. LÉČBYCH, Martin a kol. Mentální postižení. 2. přepracované a aktualizované vydání. Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0378-2 (počet str. 392)
LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1154- 7 (počet str. 140)
KOMÁREK, Jan. Epileptické záchvaty a syndromy. Galén, 1997. ISBN 8085824566. (počet str. 183)
THOMAS, David and WOODS, Honor. Working with learning disabilities: theory and practice. London: Jessica Kingsley Publishers, 2003. ISBN 1-85302-973-4
BURŠÍKOVÁ, Dana. Dítě s epilepsií. Triton, 2019, ISBN 978-80-7553-660-0. (počet stran 272)
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Milan. MICHALÍK, Jan. LÉČBYCH, Martin a kol. Mentální postižení. 2. přepracované a aktualizované vydání. Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0378-2 (počet str. 392)
LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1154- 7 (počet str. 140)
KOMÁREK, Jan. Epileptické záchvaty a syndromy. Galén, 1997. ISBN 8085824566. (počet str. 183)
THOMAS, David and WOODS, Honor. Working with learning disabilities: theory and practice. London: Jessica Kingsley Publishers, 2003. ISBN 1-85302-973-4
BURŠÍKOVÁ, Dana. Dítě s epilepsií. Triton, 2019, ISBN 978-80-7553-660-0. (počet stran 272)