Informace o kvalifikační práci Tvorba pojmového slovníku pro žáky se sluchovým postižením v Mateřské škole, základní škole a praktické škole ve Znojmě.
Diplomová práce "Tvorba pojmového slovníku pro žáky se sluchovým postižením v Mateřské škole, základní škole a praktické škole ve Znojmě" je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zaměřuje na sluchové postižení, na osoby se sluchovým postižením, na výchovu a vzdělávání osob se sluchovým postižením. Dále se zabývá také komunikací a socializací osob se sluchovým postižením. Praktická část se věnuje tvorbě pojmového slovníku pro osoby se sluchovým postižením. Pojmový slovník je určený pro osoby se sluchovým postižením, ale také pro všechny osoby, které s lidmi se sluchovým postižením pracují.
Anotace v angličtině
The thesis called "The creation of a conceptual dictionary for hearing impaired pupils of the Nursery, elementaryad practical school in Znojmo" is devided into a theoretical and a practical part. The theoretical part focuses on a hearing impairment, people with a hearing impairment and their education and training. Moreover, this part deals with the communication and socialization of the people with a hearing impairment. The practical part is devoted to creation of a conceptual dictionary for people with a hearing impairment. This dictionary is designed not only for people with a hearing impairment but also for those who work with a hearing impairment.
Klíčová slova
Sluchové postižení, sluchová vada, osoby se sluchovým postižením, výchova, vzdělávání, socializace, komunikace, ontogeneze řeči, pojmový slovník.
Diplomová práce "Tvorba pojmového slovníku pro žáky se sluchovým postižením v Mateřské škole, základní škole a praktické škole ve Znojmě" je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zaměřuje na sluchové postižení, na osoby se sluchovým postižením, na výchovu a vzdělávání osob se sluchovým postižením. Dále se zabývá také komunikací a socializací osob se sluchovým postižením. Praktická část se věnuje tvorbě pojmového slovníku pro osoby se sluchovým postižením. Pojmový slovník je určený pro osoby se sluchovým postižením, ale také pro všechny osoby, které s lidmi se sluchovým postižením pracují.
Anotace v angličtině
The thesis called "The creation of a conceptual dictionary for hearing impaired pupils of the Nursery, elementaryad practical school in Znojmo" is devided into a theoretical and a practical part. The theoretical part focuses on a hearing impairment, people with a hearing impairment and their education and training. Moreover, this part deals with the communication and socialization of the people with a hearing impairment. The practical part is devoted to creation of a conceptual dictionary for people with a hearing impairment. This dictionary is designed not only for people with a hearing impairment but also for those who work with a hearing impairment.
Klíčová slova
Sluchové postižení, sluchová vada, osoby se sluchovým postižením, výchova, vzdělávání, socializace, komunikace, ontogeneze řeči, pojmový slovník.
2. Koncept teoretické a praktické části diplomové práce.
3. Konzultace s vedoucí práce.
4. Tvorba pojmového slovníku.
5. Vyhodnocení praktické části.
Zásady pro vypracování
1. Vyhledávání vhodné odborné literatury.
2. Koncept teoretické a praktické části diplomové práce.
3. Konzultace s vedoucí práce.
4. Tvorba pojmového slovníku.
5. Vyhodnocení praktické části.
Seznam doporučené literatury
ARNOLDOVÉ, A. Vzdělávání zdravotně postižených dětí a studentů. Revision [online]. 2015, 18(3/4), 85-95 [cit. 2019-11-07]. ISSN 12143170.
DYE, Matthew a Jim G KYLE. Deaf people in the community: health and disability. Bristol: Deaf Studies Trust, 2001, 137 s. ISBN 0-86292-514-2.
FREEMAN, R. D., CARBIN, C. F., BOESE, R. J. Tvé dítě neslyší? Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1992. 359 s.
GREGORY, S.; KNIGHT, P.; McCRACKEN, W. aj. 2001. Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha: FF UK. 278 s. ISBN 80-7308-003-6.
HINDLEY Peter a Nick KITSON. Mental health and deafness. London: Whurr Publishers, 2000, 470 s. ISBN 1-897635-39-7.
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie / Radka Horáková. 2012. ISBN 9788026200840.
HRADILOVÁ, Tereza a Kateřina HÁDKOVÁ. SLUCHOVÉ POSTIŽENÍ A JEHO PROMÍTÁNÍ DO KONCEPTU KVALITY ŽIVOTA. Specialni Pedagogika [online]. 2018, 28(4), 311-320 [cit. 2019-11-07]. ISSN 12112720.
HOUDKOVÁ, Zuzana. Sluchové postižení u dětí: komplexní péče / Zuzana Houdková. ISBN 8072546236.
KRÁLOVÁ, Jaroslava. OSOBY SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM - VYBRANÉ KAPITOLY II (SLUCHOVÉ POSTIŽENÍ). Aplikované Pohybové Aktivity v Teorii a Praxi [online]. 2014, 5(2), 72-72 [cit. 2019-11-07]. ISSN 18044204.
KURKOVÁ, Petra. VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM Z HLEDISKA VEDENÍ KE ZDRAVÉMU ŽIVOTNÍMU STYLU. Aplikované Pohybové Aktivity v Teorii a Praxi [online]. 2011, 2(1), 69-70 [cit. 2019-11-07]. ISSN 18044204.
LANGER, Jiří. Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3702-6.
PELLANT, A., R. MICHÁLEK, J. MEJZLÍK a E. MEJZLÍKOVÁ. Hluchoslepota ze zdravotně-sociálního a legislativního pohledu. Otorhinolaryngology [online]. 2013, 62(3), 111-116 [cit. 2019-11-07]. ISSN 12107867.
SEDLACKOVA, Dagmar. PUPILS WITH PHYSICAL DISABILITIES AND THEIR EXPERIENCE WITH INCLUSIVE EDUCATION: REVIEW OF CZECH SOURCES. International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences [online]. 2018, 5, 681-688 [cit. 2019-11-07]. DOI: 10.5593/sgemsocial2018/3.5. ISSN 23675659.
SOURALOVÁ, Eva. Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2619-8.
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
Seznam doporučené literatury
ARNOLDOVÉ, A. Vzdělávání zdravotně postižených dětí a studentů. Revision [online]. 2015, 18(3/4), 85-95 [cit. 2019-11-07]. ISSN 12143170.
DYE, Matthew a Jim G KYLE. Deaf people in the community: health and disability. Bristol: Deaf Studies Trust, 2001, 137 s. ISBN 0-86292-514-2.
FREEMAN, R. D., CARBIN, C. F., BOESE, R. J. Tvé dítě neslyší? Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1992. 359 s.
GREGORY, S.; KNIGHT, P.; McCRACKEN, W. aj. 2001. Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha: FF UK. 278 s. ISBN 80-7308-003-6.
HINDLEY Peter a Nick KITSON. Mental health and deafness. London: Whurr Publishers, 2000, 470 s. ISBN 1-897635-39-7.
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie / Radka Horáková. 2012. ISBN 9788026200840.
HRADILOVÁ, Tereza a Kateřina HÁDKOVÁ. SLUCHOVÉ POSTIŽENÍ A JEHO PROMÍTÁNÍ DO KONCEPTU KVALITY ŽIVOTA. Specialni Pedagogika [online]. 2018, 28(4), 311-320 [cit. 2019-11-07]. ISSN 12112720.
HOUDKOVÁ, Zuzana. Sluchové postižení u dětí: komplexní péče / Zuzana Houdková. ISBN 8072546236.
KRÁLOVÁ, Jaroslava. OSOBY SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM - VYBRANÉ KAPITOLY II (SLUCHOVÉ POSTIŽENÍ). Aplikované Pohybové Aktivity v Teorii a Praxi [online]. 2014, 5(2), 72-72 [cit. 2019-11-07]. ISSN 18044204.
KURKOVÁ, Petra. VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM Z HLEDISKA VEDENÍ KE ZDRAVÉMU ŽIVOTNÍMU STYLU. Aplikované Pohybové Aktivity v Teorii a Praxi [online]. 2011, 2(1), 69-70 [cit. 2019-11-07]. ISSN 18044204.
LANGER, Jiří. Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3702-6.
PELLANT, A., R. MICHÁLEK, J. MEJZLÍK a E. MEJZLÍKOVÁ. Hluchoslepota ze zdravotně-sociálního a legislativního pohledu. Otorhinolaryngology [online]. 2013, 62(3), 111-116 [cit. 2019-11-07]. ISSN 12107867.
SEDLACKOVA, Dagmar. PUPILS WITH PHYSICAL DISABILITIES AND THEIR EXPERIENCE WITH INCLUSIVE EDUCATION: REVIEW OF CZECH SOURCES. International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences [online]. 2018, 5, 681-688 [cit. 2019-11-07]. DOI: 10.5593/sgemsocial2018/3.5. ISSN 23675659.
SOURALOVÁ, Eva. Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2619-8.
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
Přílohy volně vložené
Příloha 1- Jednoruční prstová abeceda.
Příloha 2- Obouruční prstová abeceda.
Příloha 3- Základní pozice rukou.
Příloha 4- Značky pro pohyb rukou.
Příloha 5- Souhlas.