Tato diplomová práce se zabývá problematikou dezinformací, zejména dezinformací vizuálních. Teoretická část práce je zaměřená na problematiku médií, informací, dezinformací, vizuálních dezinformací a Mediální výchovy. V praktické části jsou popsána interpretována data z výzkumného dotazníkového šetření, jehož cílem bylo zjistit, jaká je úroveň žáků 2. stupně základních škol v oblasti vizuálních dezinformací. Výzkum je zaměřený na Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Předmětem zkoumání byly nabyté poznatky o dezinformacích, získané dovednosti v ověřování informací a v tvorbě mediálního obsahu
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue od disinformation, especially visual disinformation. The theoretical part of the work is focused on the issues of media, information, disinformation, visual disinformation and media education. The practical part describes the interpreted data from a research questionnaire survey, which aimed to determine the level of primary school pupils in the field of visual disinformation. The research is focused on the Moravian-Silesian and Olomouc regions. The subject of the research was the acquired knowledge about disinformation, acquired skills in verifying information and in creating media content.
Klíčová slova
Média, Masová média, Nová média, Sociální sítě, Informace, Dezinformace, Misinformace, Malinformace, Fake news, Hoax, Propaganda, Manipulace, Vizuální dezinformace, Fotomontáž, Retušování, Deepfake, Mediální výchova, Mediální gramotnost, Český jazyk a literatura, Výtvarná výchova, Znalost, Dovednost
Klíčová slova v angličtině
Media, Mass media, New media, Social networks, Information, Disinformation, Misinformation, Malinformation, Fake news, Hoax, Propaganda, Manipulation, Visual Disinformation, Photomontage, Retouching, Deepfake, Media education, Media literacy, Czech language and literature, Art education, Knowledge, Skill
Rozsah průvodní práce
85 s. (123 047 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou dezinformací, zejména dezinformací vizuálních. Teoretická část práce je zaměřená na problematiku médií, informací, dezinformací, vizuálních dezinformací a Mediální výchovy. V praktické části jsou popsána interpretována data z výzkumného dotazníkového šetření, jehož cílem bylo zjistit, jaká je úroveň žáků 2. stupně základních škol v oblasti vizuálních dezinformací. Výzkum je zaměřený na Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Předmětem zkoumání byly nabyté poznatky o dezinformacích, získané dovednosti v ověřování informací a v tvorbě mediálního obsahu
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue od disinformation, especially visual disinformation. The theoretical part of the work is focused on the issues of media, information, disinformation, visual disinformation and media education. The practical part describes the interpreted data from a research questionnaire survey, which aimed to determine the level of primary school pupils in the field of visual disinformation. The research is focused on the Moravian-Silesian and Olomouc regions. The subject of the research was the acquired knowledge about disinformation, acquired skills in verifying information and in creating media content.
Klíčová slova
Média, Masová média, Nová média, Sociální sítě, Informace, Dezinformace, Misinformace, Malinformace, Fake news, Hoax, Propaganda, Manipulace, Vizuální dezinformace, Fotomontáž, Retušování, Deepfake, Mediální výchova, Mediální gramotnost, Český jazyk a literatura, Výtvarná výchova, Znalost, Dovednost
Klíčová slova v angličtině
Media, Mass media, New media, Social networks, Information, Disinformation, Misinformation, Malinformation, Fake news, Hoax, Propaganda, Manipulation, Visual Disinformation, Photomontage, Retouching, Deepfake, Media education, Media literacy, Czech language and literature, Art education, Knowledge, Skill
Zásady pro vypracování
1. Zpracování literatury, příprava teoretické části
2. Systematika vizuálního hoaxu
3. Dezinformace v mediální výchově
4. Příprava výzkumu
5. Analýza dat a jejich vyhodnocení
6. Konzultace s vedoucím diplomové práce
Zásady pro vypracování
1. Zpracování literatury, příprava teoretické části
2. Systematika vizuálního hoaxu
3. Dezinformace v mediální výchově
4. Příprava výzkumu
5. Analýza dat a jejich vyhodnocení
6. Konzultace s vedoucím diplomové práce
Seznam doporučené literatury
ALVAROVÁ, Alexandra. Průmysl lži: propaganda, konspirace a dezinformační válka. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2017. ISBN 978-80-7553-492-7.
BITTMAN, Ladislav. Mezinárodní dezinformace: černá propaganda, aktivní opatření a tajné akce. Praha: Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0843-6.
FRANK, Tomáš a Věra JIRÁSKOVÁ. K mediální výchově. Praha: Občanské sdružení SPHV, 2008. ISBN 978-80-904187-4-5.
GREGOR, Miloš a Petra VEJVODOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno: CPress, 2018. ISBN 978-80-264-2249-5.
JIRÁK, Jan a Radim WOLÁK. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. ISBN 978-80-86212-58-6.
MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
VERNER, Pavel a Mária BEZCHLEBOVÁ. Mediální výchova: průřezové téma. Úvaly: Albra, 2007. ISBN 978-80-7361-042-5.
ŽANTOVSKÝ Petr a Maciej IŁOWIECKI. Manipulace v médiích. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2008. ISBN 978-80-86723-50-1.
Seznam doporučené literatury
ALVAROVÁ, Alexandra. Průmysl lži: propaganda, konspirace a dezinformační válka. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2017. ISBN 978-80-7553-492-7.
BITTMAN, Ladislav. Mezinárodní dezinformace: černá propaganda, aktivní opatření a tajné akce. Praha: Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0843-6.
FRANK, Tomáš a Věra JIRÁSKOVÁ. K mediální výchově. Praha: Občanské sdružení SPHV, 2008. ISBN 978-80-904187-4-5.
GREGOR, Miloš a Petra VEJVODOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno: CPress, 2018. ISBN 978-80-264-2249-5.
JIRÁK, Jan a Radim WOLÁK. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. ISBN 978-80-86212-58-6.
MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
VERNER, Pavel a Mária BEZCHLEBOVÁ. Mediální výchova: průřezové téma. Úvaly: Albra, 2007. ISBN 978-80-7361-042-5.
ŽANTOVSKÝ Petr a Maciej IŁOWIECKI. Manipulace v médiích. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2008. ISBN 978-80-86723-50-1.