Diplomová práce se zabývá riziky a překážkami práce vychovatelů v ústavní, ochranné a preventivně výchovné péči. V zařízeních ústavní péče se nacházejí specifičtí klienti s výchovnými problémy a poruchami chování. V teoretické části práce popisujeme vymezení ústavní péče v ČR, práci a osobnost vychovatele a problematiku ústavní péče. Praktickou částí navazujeme na teoretickou část práce, kde odpovídáme na čtyři výzkumné otázky související s riziky a překážkami v práci vychovatelů. Zvolily jsme kvalitativní přístup pro detailnější prozkoumání dané problematiky. Výzkumného šetření se zúčastnilo 10 respondentů ze střediska výchovné péče a dětského domova se školou ve Středočeském kraji. K získání dat jsme využily metody zúčastněného pozorování a polostrukturovaný rozhovor. K analýze dat jsme použily deskriptivní přístup, metodu prostého výčtu, metodu vytváření trsů a metodu kontrastů. Výzkumným šetřením jsme zjistily, že se vychovatelé setkávají s náročnými a rizikovými situacemi zejména v přímé práci s klienty. Náročnými situacemi shledávali respondenti kontakt s rodiči klientů, omezené pravomoci vychovatelů a nedostatečnou oporu státu a jeho institucí. Jako důležitý aspekt ve své práci vnímali respondenti oporu kolegů a vedení zařízení.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the risks and obstacles of the work of educators in institutional, protective and preventive care. In institutional care facilities houses are found specific clients with educational problems and behavioural disorders. In the theoretical part of the thesis we describe the definition of institutional care in the Czech Republic, the work and personality of the educator and the problems of institutional care. In the practical part we follow the theoretical part of the thesis by answering four research questions related to risks and obstacles in the work of educators. We chose a qualitative approach to explore the issue in more detail. 10 respondents from an educational care centre and a children's home with a school in the Central Bohemia region participated in the research. We used participant observation and semi-structured interview methods to collect data. We used descriptive approach, simple enumeration method, clustering method and contrast method to analyse the data. Through the research investigation, we found that educators encounter challenging and risky situations especially in their direct work with clients. The respondents found the contact with the parents of the clients, the limited competence of the educators and the lack of support from the state and its institutions to be challenging situations. Respondents perceived the support of colleagues and the management of the institution as an important aspect in their work.
Klíčová slova
dětský domov se školou, středisko výchovné péče, ústavní a ochranná péče, preventivně výchovné zařízení, práce vychovatele
Klíčová slova v angličtině
children's home with school, educational care centre, institutional and protective care, preventive educational facility, educator's work
Rozsah průvodní práce
85 s. (162 921 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá riziky a překážkami práce vychovatelů v ústavní, ochranné a preventivně výchovné péči. V zařízeních ústavní péče se nacházejí specifičtí klienti s výchovnými problémy a poruchami chování. V teoretické části práce popisujeme vymezení ústavní péče v ČR, práci a osobnost vychovatele a problematiku ústavní péče. Praktickou částí navazujeme na teoretickou část práce, kde odpovídáme na čtyři výzkumné otázky související s riziky a překážkami v práci vychovatelů. Zvolily jsme kvalitativní přístup pro detailnější prozkoumání dané problematiky. Výzkumného šetření se zúčastnilo 10 respondentů ze střediska výchovné péče a dětského domova se školou ve Středočeském kraji. K získání dat jsme využily metody zúčastněného pozorování a polostrukturovaný rozhovor. K analýze dat jsme použily deskriptivní přístup, metodu prostého výčtu, metodu vytváření trsů a metodu kontrastů. Výzkumným šetřením jsme zjistily, že se vychovatelé setkávají s náročnými a rizikovými situacemi zejména v přímé práci s klienty. Náročnými situacemi shledávali respondenti kontakt s rodiči klientů, omezené pravomoci vychovatelů a nedostatečnou oporu státu a jeho institucí. Jako důležitý aspekt ve své práci vnímali respondenti oporu kolegů a vedení zařízení.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the risks and obstacles of the work of educators in institutional, protective and preventive care. In institutional care facilities houses are found specific clients with educational problems and behavioural disorders. In the theoretical part of the thesis we describe the definition of institutional care in the Czech Republic, the work and personality of the educator and the problems of institutional care. In the practical part we follow the theoretical part of the thesis by answering four research questions related to risks and obstacles in the work of educators. We chose a qualitative approach to explore the issue in more detail. 10 respondents from an educational care centre and a children's home with a school in the Central Bohemia region participated in the research. We used participant observation and semi-structured interview methods to collect data. We used descriptive approach, simple enumeration method, clustering method and contrast method to analyse the data. Through the research investigation, we found that educators encounter challenging and risky situations especially in their direct work with clients. The respondents found the contact with the parents of the clients, the limited competence of the educators and the lack of support from the state and its institutions to be challenging situations. Respondents perceived the support of colleagues and the management of the institution as an important aspect in their work.
Klíčová slova
dětský domov se školou, středisko výchovné péče, ústavní a ochranná péče, preventivně výchovné zařízení, práce vychovatele
Klíčová slova v angličtině
children's home with school, educational care centre, institutional and protective care, preventive educational facility, educator's work
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury zaměřené na školská preventní a ústavní zařízení, vychovatele a klienty.
2. Vypracování teoretické části diplomové práce.
3. Stanovení výzkumného problému, formulace výzkumných otázek, tvorba polostrukturovaného rozhovoru.
8. Vypracování empirické části diplomové práce a diskuze nad zjištěnými výsledky.
Seznam doporučené literatury
Bendl, S. (2015). Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada.
Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál.
Myšková, L. (2018). Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče a standardy kvality služeb ambulantních středisek výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Sekera, O. (2009). Identifikace profesních aktivit vychovatelů výchovných ústavů a dětských domovů. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Švarcová, E. (2009). Vybrané kapitoly z etopedie a sociální patologie: učební text. Hradec Králové: Gaudeamus.
Tichý, M. (2007). Práce se sociálně neadaptovanými klienty. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů.
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.
Seznam doporučené literatury
Bendl, S. (2015). Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada.
Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál.
Myšková, L. (2018). Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče a standardy kvality služeb ambulantních středisek výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Sekera, O. (2009). Identifikace profesních aktivit vychovatelů výchovných ústavů a dětských domovů. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Švarcová, E. (2009). Vybrané kapitoly z etopedie a sociální patologie: učební text. Hradec Králové: Gaudeamus.
Tichý, M. (2007). Práce se sociálně neadaptovanými klienty. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů.
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.