Diplomová práce je zaměřena na různorodé možnosti využití literárního díla Ilji Hurníka v hodinách českého jazyka na 2. stupni ZŠ. Vytvořené materiály nabízí rozvoj verbálních aktivit v běžné komunikaci dětí i před plénem zejména v hodinách slohu a komunikace, směřují k uměleckému přednesu, ale obsahují i náměty pro rozvoj čtenářské gramotnosti a čtenářských strategií v hodinách literární výchovy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on various possibilities of using Ilja Hurník's literary work in Czech language lessons at the 2nd level of elementary school. The created materials offer the development of verbal activities in children's regular communication and before the plenary, especially in style and communication lessons, lead to recitation, but also contain ideas for the development of reading literacy and reading strategies in literary classes.
Klíčová slova
Ilja Hurník, literární tvorba, potřeba stručnosti, povídka, současná literatura pro děti a mládež, etika, dialog, umělecký přednes, dramatická výchova.
Klíčová slova v angličtině
Ilja Hurník, literary work, the need for brevity, short story, contemporary literature for children and youth, ethics, dialogue, recitation, drama education.
Rozsah průvodní práce
68 (126 497 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na různorodé možnosti využití literárního díla Ilji Hurníka v hodinách českého jazyka na 2. stupni ZŠ. Vytvořené materiály nabízí rozvoj verbálních aktivit v běžné komunikaci dětí i před plénem zejména v hodinách slohu a komunikace, směřují k uměleckému přednesu, ale obsahují i náměty pro rozvoj čtenářské gramotnosti a čtenářských strategií v hodinách literární výchovy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on various possibilities of using Ilja Hurník's literary work in Czech language lessons at the 2nd level of elementary school. The created materials offer the development of verbal activities in children's regular communication and before the plenary, especially in style and communication lessons, lead to recitation, but also contain ideas for the development of reading literacy and reading strategies in literary classes.
Klíčová slova
Ilja Hurník, literární tvorba, potřeba stručnosti, povídka, současná literatura pro děti a mládež, etika, dialog, umělecký přednes, dramatická výchova.
Klíčová slova v angličtině
Ilja Hurník, literary work, the need for brevity, short story, contemporary literature for children and youth, ethics, dialogue, recitation, drama education.
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování:
1. Sestavení bibliografie primární a sekundární literatury
2. Studium sekundární literatury
3. Analýza a interpretace vybraných textů Ilji Hurníka
4. Syntéza získaných poznatků a návrhy na jejich využití v pedagogické praxi.
5. Písemné vyjádření poznatků a závěrů.
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování:
1. Sestavení bibliografie primární a sekundární literatury
2. Studium sekundární literatury
3. Analýza a interpretace vybraných textů Ilji Hurníka
4. Syntéza získaných poznatků a návrhy na jejich využití v pedagogické praxi.
5. Písemné vyjádření poznatků a závěrů.
Seznam doporučené literatury
GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2009. 117 s. ISBN 978-80-7368-729-8.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. 265 s. ISBN 978-80-7043-891-6.
MALINA, Jaroslav, ed. Ilja Hurník. 1. vyd. Brno: Nadace Universitas Masarykiana, 1995. 207 s. Osobnosti / Nadace Universitas Masarykiana; sv. 6. ISBN 80-85834-03-0.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. 2. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN: 978-80-247-2339-6.
SLÁVIKOVÁ, Zuzana. Slovo a hudba v diele Ilju Hurníka. Slovo o slove: zborník Katedry komunikačnej a literárnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. Ročník 15. Prešov: Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity, 2009. 389 s. ISBN 978-80-8068-972-8.
ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
ŠUBRTOVÁ, Milena et al. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II., Čeští spisovatelé. 1. vyd. Praha: Libri, 2012. 465 s. ISBN 978-80-7277-506-4.
VALA, Jaroslav. Didaktika literární výchovy: vybrané kapitoly pro učitele základní školy [CD-ROM]. Olomouc: Hanex, 2017. ISBN 978-80-7409-086-8.
VALENTA, Josef. Učíme (se) komunikovat: metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. 2., (dopl.) vyd. Kladno: AISIS, 2010. 215 s. Dokážu to? ISBN 978-80-904071-5-2.
Seznam doporučené literatury
GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2009. 117 s. ISBN 978-80-7368-729-8.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. 265 s. ISBN 978-80-7043-891-6.
MALINA, Jaroslav, ed. Ilja Hurník. 1. vyd. Brno: Nadace Universitas Masarykiana, 1995. 207 s. Osobnosti / Nadace Universitas Masarykiana; sv. 6. ISBN 80-85834-03-0.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. 2. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN: 978-80-247-2339-6.
SLÁVIKOVÁ, Zuzana. Slovo a hudba v diele Ilju Hurníka. Slovo o slove: zborník Katedry komunikačnej a literárnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. Ročník 15. Prešov: Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity, 2009. 389 s. ISBN 978-80-8068-972-8.
ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
ŠUBRTOVÁ, Milena et al. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II., Čeští spisovatelé. 1. vyd. Praha: Libri, 2012. 465 s. ISBN 978-80-7277-506-4.
VALA, Jaroslav. Didaktika literární výchovy: vybrané kapitoly pro učitele základní školy [CD-ROM]. Olomouc: Hanex, 2017. ISBN 978-80-7409-086-8.
VALENTA, Josef. Učíme (se) komunikovat: metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. 2., (dopl.) vyd. Kladno: AISIS, 2010. 215 s. Dokážu to? ISBN 978-80-904071-5-2.