Diplomová práce je zaměřena na porovnání žáků druhého ročníku základní školy v návaznosti na odklad povinné školní docházky. Jedná se tedy o porovnání úspěšnosti dětí absolvujících odklad povinné školní docházky s úspěšností dětí, které odklad povinné školní docházky neabsolvovaly, přičemž jim byl doporučován. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku dítěte předškolního a mladšího školního věku, na charakteristiku školní zralosti a připravenosti, na vstup do školy a charakteristiku školní úspěšnosti, faktory školní úspěšnosti a příčiny školní neúspěšnosti. Součástí empirické části je kvalitativní výzkum, který porovnává úspěšnost žáků druhého ročníku vzhledem k odkladu povinné školní docházky v oblastech čtení, psaní a matematických dovedností s ohledem na učební plány školy.
Annotation in English
The focus of this diploma thesis is a comparison of pupils in the second grade of primary school in connection with the postponement of compulsory schooling attendance. It is therefore a comparison of the success of children completing the postponement of compulsory school attendance with the success of children who did not complete the postponement of the compulsory school attendance, even though it was recommended. The theoretical part focuses on characteristics of children of preschool and early school age, on the characteristics of school maturity and readiness, on entering the school and characteristic of success in school, factors of school success, and the reasons for school failure. Qualitative research is part of the empirical part of the thesis, which compares the success of pupils in the second grade in regard to their postponement of compulsory schooling in reading, writing, and mathematical skills with respect to the school curriculum.
Keywords
předškolní věk, mladší školní věk, školní zralost, školní připravenost, vstup dítěte do základní školy, odklad povinné školní docházky, školní úspěšnost
Keywords in English
preschool age, early school age, school maturity, school readiness, child's entry into primary school, postponement of compulsory school attendance, school success
Length of the covering note
78 s., 8 s. (152 390 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce je zaměřena na porovnání žáků druhého ročníku základní školy v návaznosti na odklad povinné školní docházky. Jedná se tedy o porovnání úspěšnosti dětí absolvujících odklad povinné školní docházky s úspěšností dětí, které odklad povinné školní docházky neabsolvovaly, přičemž jim byl doporučován. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku dítěte předškolního a mladšího školního věku, na charakteristiku školní zralosti a připravenosti, na vstup do školy a charakteristiku školní úspěšnosti, faktory školní úspěšnosti a příčiny školní neúspěšnosti. Součástí empirické části je kvalitativní výzkum, který porovnává úspěšnost žáků druhého ročníku vzhledem k odkladu povinné školní docházky v oblastech čtení, psaní a matematických dovedností s ohledem na učební plány školy.
Annotation in English
The focus of this diploma thesis is a comparison of pupils in the second grade of primary school in connection with the postponement of compulsory schooling attendance. It is therefore a comparison of the success of children completing the postponement of compulsory school attendance with the success of children who did not complete the postponement of the compulsory school attendance, even though it was recommended. The theoretical part focuses on characteristics of children of preschool and early school age, on the characteristics of school maturity and readiness, on entering the school and characteristic of success in school, factors of school success, and the reasons for school failure. Qualitative research is part of the empirical part of the thesis, which compares the success of pupils in the second grade in regard to their postponement of compulsory schooling in reading, writing, and mathematical skills with respect to the school curriculum.
Keywords
předškolní věk, mladší školní věk, školní zralost, školní připravenost, vstup dítěte do základní školy, odklad povinné školní docházky, školní úspěšnost
Keywords in English
preschool age, early school age, school maturity, school readiness, child's entry into primary school, postponement of compulsory school attendance, school success
Research Plan
1. Studium odborné literatury a provedení rešerší
2. Vymezení terminologie
3. Navržení struktury práce
4. Zpracování vymezené problematiky
5. Změny budou konzultovány během zpracování práce
Research Plan
1. Studium odborné literatury a provedení rešerší
2. Vymezení terminologie
3. Navržení struktury práce
4. Zpracování vymezené problematiky
5. Změny budou konzultovány během zpracování práce
Recommended resources
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno, Computer Press, 2011, 100 s. ISBN 978-80-251-2569-4
KOLLÁRIKOVÁ Zuzana, Branislav PUPALA, Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika, Vyd. 2, Praha: Portál, 2010, 456 s. ISBN 978-80-7367-828-9
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: obratnost a kresba, smyslové vnímání, řeč a početní představy, výchova, školní zralost a její posouzení. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2010, 204 s. ISBN 978-80-247-3246-6
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ, Vývojová psychologie. Vyd. 4. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006, 368 s., ISBN 978-80-247-1284-9
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, ISBN 978-80-244-2141-4
ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ, Eva SOURALOVÁ. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 312 s., ISBN 978-80-244-3345-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1996, ISBN 80-7184-317-2.
Recommended resources
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno, Computer Press, 2011, 100 s. ISBN 978-80-251-2569-4
KOLLÁRIKOVÁ Zuzana, Branislav PUPALA, Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika, Vyd. 2, Praha: Portál, 2010, 456 s. ISBN 978-80-7367-828-9
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: obratnost a kresba, smyslové vnímání, řeč a početní představy, výchova, školní zralost a její posouzení. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2010, 204 s. ISBN 978-80-247-3246-6
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ, Vývojová psychologie. Vyd. 4. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006, 368 s., ISBN 978-80-247-1284-9
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, ISBN 978-80-244-2141-4
ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ, Eva SOURALOVÁ. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 312 s., ISBN 978-80-244-3345-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1996, ISBN 80-7184-317-2.