Diplomová práce pojednává o tématu úpravy literárního textu pro čtenáře se sluchovým postižením a čtenáře se sníženou jazykovou kompetencí. Práce se skládá z části teoretické a praktické. Teoretická část obsahuje 3 kapitoly: Čtení a čtenářská gramotnost, Ilustrace v dětských knihách a Úprava literárních textů. V praktické části je obsažen popis jednotlivých fází úpravy příběhu Mlžani na opeře s následným ověřením srozumitelnosti úpravy.
Anotace v angličtině
The thesis covers the topic of editing a literary text for readers with a hearing impairment and readers with a deficiency in linguistic competence. It consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part contains 3 chapters: Reading and literacy, Illustrations in children's books, and Editing of literary texts. The practical part contains a description of the individual stages of editing the story of "Mlžani at the opera" including a subsequent verification of the comprehensibility of the editing.
reading, reading literacy, reader, hearing impairment, deficiency in language competence, text editing, illustration
Rozsah průvodní práce
76 s.+ 9 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o tématu úpravy literárního textu pro čtenáře se sluchovým postižením a čtenáře se sníženou jazykovou kompetencí. Práce se skládá z části teoretické a praktické. Teoretická část obsahuje 3 kapitoly: Čtení a čtenářská gramotnost, Ilustrace v dětských knihách a Úprava literárních textů. V praktické části je obsažen popis jednotlivých fází úpravy příběhu Mlžani na opeře s následným ověřením srozumitelnosti úpravy.
Anotace v angličtině
The thesis covers the topic of editing a literary text for readers with a hearing impairment and readers with a deficiency in linguistic competence. It consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part contains 3 chapters: Reading and literacy, Illustrations in children's books, and Editing of literary texts. The practical part contains a description of the individual stages of editing the story of "Mlžani at the opera" including a subsequent verification of the comprehensibility of the editing.
reading, reading literacy, reader, hearing impairment, deficiency in language competence, text editing, illustration
Zásady pro vypracování
1. Vytyčení koncepce práce
2. Studium odborné literatury
3. Zpracování teoretické části
4. Zpracování praktické části
5. Závěr
Zásady pro vypracování
1. Vytyčení koncepce práce
2. Studium odborné literatury
3. Zpracování teoretické části
4. Zpracování praktické části
5. Závěr
Seznam doporučené literatury
ČERVENKOV Á, A. Co dává neslyšícímu dítěti čtení. Co a jak číst se sluchově postiženým dítětem. Praha: FRPSP, 1999, s. 7-15. ISBN 80-238-4826-7
DAŇOVÁ, M. Metodika úpravy textů pro znevýhodněné čtenáře. Praha : Grada Publishing, a.s., 2008. 192 s. ISBN 978-80-247-2389-1
KRAHULCOVÁ, Beáta. 2002. Komunikace sluchově postižených. 2. vydání. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0329-2
SOURALOV Á, E. Čtení neslyšících. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. 74 s. ISBN 80-244-0433-8
Seznam doporučené literatury
ČERVENKOV Á, A. Co dává neslyšícímu dítěti čtení. Co a jak číst se sluchově postiženým dítětem. Praha: FRPSP, 1999, s. 7-15. ISBN 80-238-4826-7
DAŇOVÁ, M. Metodika úpravy textů pro znevýhodněné čtenáře. Praha : Grada Publishing, a.s., 2008. 192 s. ISBN 978-80-247-2389-1
KRAHULCOVÁ, Beáta. 2002. Komunikace sluchově postižených. 2. vydání. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0329-2
SOURALOV Á, E. Čtení neslyšících. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. 74 s. ISBN 80-244-0433-8
Přílohy volně vložené
Příloha č. 1: Kapitola Mlžani v divadle
Příloha č. 2: Pracovní list
Příloha č. 3: Ukázka z tvorby Sofie Fenyklové
Příloha č. 4: Ukázka z tvorby Sofie Fenyklové
Příloha č. 5: Ukázka z tvorby Davida Janeše
Příloha č. 6: Ukázka z tvorby Samuela Zamazala
Příloha č. 7: Ukázka z tvorby Samuela Zamazala