Diplomová práce se zaměřuje na didaktická využití vybraných textů ze současné beletrie pro děti a mládež s tematikou drogové závislosti.
Úvodní teoretická část se soustředí na vymezení pojmů drogy a drogová závislost. Součástí je i stručný přehled klasifikace drog a vliv drog na člověka a společnost. Následující kapitoly se stručně zaměřují na beletristická díla zobrazující problematiku drogové závislosti od 19. století až po současnost. Teoretická část obsahuje příklady některých konkrétních metod kritického myšlení vhodných pro práci s vybranými ukázkami.
Praktická část obsahuje konkrétní metodické návrhy pro práci s pracovními listy a jejich zařazení do hodiny literární výchovy na 2. stupni základní školy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the didactic uses of selected texts from contemporary fiction for children and young people on the topic of drug addiction.
The introductory theoretical part focuses on the definition of the concepts of drugs and drug addiction. It also includes a brief overview of the classification of drugs and the impact of drugs on humans and society. The following chapters briefly focus on fiction depicting the issue of drug addiction from the 19th century to the present. The theoretical part contains examples of some specific methods of critical thinking suitable for working with selected examples of text.
The practical part contains specific methodological proposals for working with worksheets and their inclusion in the class of literary education at the second grade of primary school.
Klíčová slova
literární výchova, interpretace uměleckého textu, literatura pro děti a mládež, metody kritického myšlení, model učení E-U-R (evokace, uvědomění si významu, reflexe), drogy, drogová závislost
Klíčová slova v angličtině
literary education, interpretation of text, literature for children and youth, methods of critical thinking, learning model E-U-R (Evocation, Realization of Meaning, Reflection), drugs, drug addiction
Rozsah průvodní práce
86 s. (137 180 znaků) + 28 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na didaktická využití vybraných textů ze současné beletrie pro děti a mládež s tematikou drogové závislosti.
Úvodní teoretická část se soustředí na vymezení pojmů drogy a drogová závislost. Součástí je i stručný přehled klasifikace drog a vliv drog na člověka a společnost. Následující kapitoly se stručně zaměřují na beletristická díla zobrazující problematiku drogové závislosti od 19. století až po současnost. Teoretická část obsahuje příklady některých konkrétních metod kritického myšlení vhodných pro práci s vybranými ukázkami.
Praktická část obsahuje konkrétní metodické návrhy pro práci s pracovními listy a jejich zařazení do hodiny literární výchovy na 2. stupni základní školy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the didactic uses of selected texts from contemporary fiction for children and young people on the topic of drug addiction.
The introductory theoretical part focuses on the definition of the concepts of drugs and drug addiction. It also includes a brief overview of the classification of drugs and the impact of drugs on humans and society. The following chapters briefly focus on fiction depicting the issue of drug addiction from the 19th century to the present. The theoretical part contains examples of some specific methods of critical thinking suitable for working with selected examples of text.
The practical part contains specific methodological proposals for working with worksheets and their inclusion in the class of literary education at the second grade of primary school.
Klíčová slova
literární výchova, interpretace uměleckého textu, literatura pro děti a mládež, metody kritického myšlení, model učení E-U-R (evokace, uvědomění si významu, reflexe), drogy, drogová závislost
Klíčová slova v angličtině
literary education, interpretation of text, literature for children and youth, methods of critical thinking, learning model E-U-R (Evocation, Realization of Meaning, Reflection), drugs, drug addiction
Zásady pro vypracování
1. Úvod
2. Tématika drogové závislosti v intencionální literatuře pro děti a mládež
3. Vybrané beletristické texty s tématikou drogové závislosti vhodné pro zařazení do literární výchovy na 2. stupni ZŠ
4. Metodické náměty pro literární výchovu na 2. stupni ZŠ s využitím vybraných beletristických textů
5. Závěr
6. Literatura, informační zdroje
7. Přílohy
Zásady pro vypracování
1. Úvod
2. Tématika drogové závislosti v intencionální literatuře pro děti a mládež
3. Vybrané beletristické texty s tématikou drogové závislosti vhodné pro zařazení do literární výchovy na 2. stupni ZŠ
4. Metodické náměty pro literární výchovu na 2. stupni ZŠ s využitím vybraných beletristických textů
5. Závěr
6. Literatura, informační zdroje
7. Přílohy
Seznam doporučené literatury
BŘEZINOVÁ, Ivona. Jmenuji se Alice : jsem narkomanka. 1. vydání. Praha: Albatros, 2002. 125 s. ISBN 80-00-01077-1.
MÁLKOVÁ, Vladimíra. Skok do propasti. Vyd. 1. Boskovice České Budějovice: Albert, 2002. 167 s. ISBN 80-7326-009-3.
PÁNKOVÁ, Veronika. Vím, o čem mlčím : heroin, toxíci a konec jako sladké nic. Olomouc: Votobia, 2001. 204 s. ISBN 80-7198-457-4.
VAVERKOVÁ, Karolína. Bílá moc : autentická výpověď dívky, která prošla rájem i peklem drogové závislosti. 1. vyd. Benešov: Start, 2000. 115 s. ISBN 80-86231-11-9.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. 3. vyd. Jíloviště: Mercury Music & Entertainment, 2007.
SLADOVÁ, Jana. Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. Monografie. ISBN 978-80-244-4025-5.
Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II, Čeští spisovatelé. 1. vyd. Praha: Libri, 2012. 465 s. ISBN 978-80-7277-506-4.
URBANOVÁ, Svatava. Metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 1999. ISBN 80-7198-379-9.
VALA, Jaroslav. Didaktika literární výchovy: vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex, 2017. ISBN 978-80-7409-086-8.
Seznam doporučené literatury
BŘEZINOVÁ, Ivona. Jmenuji se Alice : jsem narkomanka. 1. vydání. Praha: Albatros, 2002. 125 s. ISBN 80-00-01077-1.
MÁLKOVÁ, Vladimíra. Skok do propasti. Vyd. 1. Boskovice České Budějovice: Albert, 2002. 167 s. ISBN 80-7326-009-3.
PÁNKOVÁ, Veronika. Vím, o čem mlčím : heroin, toxíci a konec jako sladké nic. Olomouc: Votobia, 2001. 204 s. ISBN 80-7198-457-4.
VAVERKOVÁ, Karolína. Bílá moc : autentická výpověď dívky, která prošla rájem i peklem drogové závislosti. 1. vyd. Benešov: Start, 2000. 115 s. ISBN 80-86231-11-9.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. 3. vyd. Jíloviště: Mercury Music & Entertainment, 2007.
SLADOVÁ, Jana. Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. Monografie. ISBN 978-80-244-4025-5.
Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II, Čeští spisovatelé. 1. vyd. Praha: Libri, 2012. 465 s. ISBN 978-80-7277-506-4.
URBANOVÁ, Svatava. Metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 1999. ISBN 80-7198-379-9.
VALA, Jaroslav. Didaktika literární výchovy: vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex, 2017. ISBN 978-80-7409-086-8.