Diplomová práce je zaměřena na problematiku školní zralosti a zápisů do základních škol v období pandemie Covid-19. Cílem práce je poskytnou realistický pohled na zmíněnou problematiku v co největším měřítku. Teoretická část se věnuje předškolnímu věku se zaměřením na poslední rok povinné předškolní docházky, školní zralosti, zápisu do základních škol, odkladu školní docházky a distanční formě vzdělávání v pandemii Covid-19. Problematika je zkoumána pomocí analýzy webových stránek základních škol v olomouckém okrese se zaměřením na náležitosti zápisů do 1. tříd, dotazníkového šetření rodičů dětí, které plní povinné předškolní vzdělávání a rozhovorů s odborníky na téma školní zralost v pandemii Covid-19 v roce 2021.
Anotace v angličtině
Primary school preparedness during the Covid-19 pandemic. This diploma paper is focused on the issue of preparedness and enrollment into primary schools in the Olomouc district during the Covid-19 pandemic. The aim of this paper is to provide a realistic view of the issue on the largest possible scale. The theoretical part considers the impact of attendance and distance education on students in their final year of compulsory preschool and how these factors impact their preparedness for primary school in the upcoming term Special interest is given to the delay of enrollment and intake assessment results. This topic was examined through the analysis on entry criteria posted on the websites of primary schools in the Olomouc district, as well as a survey sent to parents of students who are in their final year of preschool. Supporting evidence was provided by interviews with experts on the topic of school maturity.
Klíčová slova
Školní zralost, pandemie Covid-19, základní škola, zápis do základní školy, distanční vzdělávání, vstup do školy, odklad povinné školní docházky
Klíčová slova v angličtině
School preparedness, Covid-19 pandemic, primary school, enrollment in primary school, distance learning, school entrance, postponement of compulsory school attendance
Rozsah průvodní práce
96 s. (133 395 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku školní zralosti a zápisů do základních škol v období pandemie Covid-19. Cílem práce je poskytnou realistický pohled na zmíněnou problematiku v co největším měřítku. Teoretická část se věnuje předškolnímu věku se zaměřením na poslední rok povinné předškolní docházky, školní zralosti, zápisu do základních škol, odkladu školní docházky a distanční formě vzdělávání v pandemii Covid-19. Problematika je zkoumána pomocí analýzy webových stránek základních škol v olomouckém okrese se zaměřením na náležitosti zápisů do 1. tříd, dotazníkového šetření rodičů dětí, které plní povinné předškolní vzdělávání a rozhovorů s odborníky na téma školní zralost v pandemii Covid-19 v roce 2021.
Anotace v angličtině
Primary school preparedness during the Covid-19 pandemic. This diploma paper is focused on the issue of preparedness and enrollment into primary schools in the Olomouc district during the Covid-19 pandemic. The aim of this paper is to provide a realistic view of the issue on the largest possible scale. The theoretical part considers the impact of attendance and distance education on students in their final year of compulsory preschool and how these factors impact their preparedness for primary school in the upcoming term Special interest is given to the delay of enrollment and intake assessment results. This topic was examined through the analysis on entry criteria posted on the websites of primary schools in the Olomouc district, as well as a survey sent to parents of students who are in their final year of preschool. Supporting evidence was provided by interviews with experts on the topic of school maturity.
Klíčová slova
Školní zralost, pandemie Covid-19, základní škola, zápis do základní školy, distanční vzdělávání, vstup do školy, odklad povinné školní docházky
Klíčová slova v angličtině
School preparedness, Covid-19 pandemic, primary school, enrollment in primary school, distance learning, school entrance, postponement of compulsory school attendance
Zásady pro vypracování
1. Rešerše oborných pramenů a literatury vztahující se k tématu.
2. Vytvoření osnovy/obsahu diplomové práce.
3. Vypracování teoretické části práce.
4. Analýza dat získaných výzkumným šetřením.
5. Stanovení závěrů výzkumného šetření a diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše oborných pramenů a literatury vztahující se k tématu.
2. Vytvoření osnovy/obsahu diplomové práce.
3. Vypracování teoretické části práce.
4. Analýza dat získaných výzkumným šetřením.
5. Stanovení závěrů výzkumného šetření a diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1. Novotná, I. (2016). Logopedická cvičení. Brno: Edika.
2. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2018). Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Dostupné z http://www.msmt.cz/file/45304/.
3. Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Pardubice: Grada.
4. Bednářová, J., & Šmardová, V. (2011). Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press.
5. Allen, K. E. & Marotz, L.R. (2002). Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál.
6. Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika.
Seznam doporučené literatury
1. Novotná, I. (2016). Logopedická cvičení. Brno: Edika.
2. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2018). Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Dostupné z http://www.msmt.cz/file/45304/.
3. Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Pardubice: Grada.
4. Bednářová, J., & Šmardová, V. (2011). Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press.
5. Allen, K. E. & Marotz, L.R. (2002). Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál.
6. Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika.