Bakalářská práce se zabývá agresivitou dětí předškolního věku. Práce je rozdělena do dvou částí na teoretickou část a praktickou část. První část teoretická vymezuje pojmy týkající se tématu práce. Definuje pojmy předškolní období, agrese, agresivita, dětská agrese a faktory ovlivňující dětskou agresivitu. V příloze jsou uvedeny také hry pro zvládání dětské agrese. Praktická část práce obsahuje výzkum, jehož cílem bylo zjistit, jak učitelé předškolních zařízení nahlíží na agresivitu dětí předškolního věku. Výzkum byl proveden pomocí polostrukturovaného rozhovoru a výsledky byly zpracovány otevřeným kódováním. Cílem bakalářské práce bylo zjistit pohled učitelů mateřských škol na agresivitu a její nárůst u dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis is focused on aggression in preschool children. The thesis has two parts - theoretical and practical. The theoretical part defines key terms of the thesis, such as preschool period, aggression, aggressiveness, child aggression, and factors influencing child aggression. Games for coping with child aggression could be found in the attachment. The practical part of the thesis contains research aimed at teachers of preschool facilities and how they look at aggression in preschool children. The research was carried out as a semi-structured interview, and the results were processed by open coding. The bachelor thesis is aimed to reveal the view of kindergarten teachers on aggression and its growth among preschool children
Klíčová slova
agrese, agresivita, předškolní období, agresivní chování, mateřská škola
Bakalářská práce se zabývá agresivitou dětí předškolního věku. Práce je rozdělena do dvou částí na teoretickou část a praktickou část. První část teoretická vymezuje pojmy týkající se tématu práce. Definuje pojmy předškolní období, agrese, agresivita, dětská agrese a faktory ovlivňující dětskou agresivitu. V příloze jsou uvedeny také hry pro zvládání dětské agrese. Praktická část práce obsahuje výzkum, jehož cílem bylo zjistit, jak učitelé předškolních zařízení nahlíží na agresivitu dětí předškolního věku. Výzkum byl proveden pomocí polostrukturovaného rozhovoru a výsledky byly zpracovány otevřeným kódováním. Cílem bakalářské práce bylo zjistit pohled učitelů mateřských škol na agresivitu a její nárůst u dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis is focused on aggression in preschool children. The thesis has two parts - theoretical and practical. The theoretical part defines key terms of the thesis, such as preschool period, aggression, aggressiveness, child aggression, and factors influencing child aggression. Games for coping with child aggression could be found in the attachment. The practical part of the thesis contains research aimed at teachers of preschool facilities and how they look at aggression in preschool children. The research was carried out as a semi-structured interview, and the results were processed by open coding. The bachelor thesis is aimed to reveal the view of kindergarten teachers on aggression and its growth among preschool children
Klíčová slova
agrese, agresivita, předškolní období, agresivní chování, mateřská škola
ČERMÁK, Ivo. Dětská agrese. Brno: CERM, 1998. ITEM. ISBN 80-7204-098-7.
ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998. ISBN 80-902614-1-8.
ERKERT, Andrea. Hry pro usměrňování agresivity: 100 námětů pro činnosti s dětmi ve věku od 3 do 8 let. Vyd. 2. Přeložil Dana LISÁ, přeložil Anna VESELÁ, ilustroval Cornelia MENICHELLI. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-885-2.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0873-0
ČERMÁK, Ivo. Dětská agrese. Brno: CERM, 1998. ITEM. ISBN 80-7204-098-7.
ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998. ISBN 80-902614-1-8.
ERKERT, Andrea. Hry pro usměrňování agresivity: 100 námětů pro činnosti s dětmi ve věku od 3 do 8 let. Vyd. 2. Přeložil Dana LISÁ, přeložil Anna VESELÁ, ilustroval Cornelia MENICHELLI. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-885-2.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0873-0