Cílem práce je zhodnotit přínos novely vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, konkrétně odstavce č. 6 v § 2, který upravuje počty dětí ve třídě MŠ v závislosti na přijetí dětí mladších tří let. Zajímá nás, zda vedoucí pracovníci hodnotili tuto novelu jako výrazný přínos v organizaci předškolního vzdělávání a zda plní tento platný legislativní dokument své cíle i v současné době. V teoretické části práce se zaměříme na vývojová specifika dětí batolecího věku. Následně prozkoumáme, jak řeší, otázku institucionální výchovy a vzdělávání dětí mladších tří let Český stát a kdo toto vzdělání zajišťuje. Závěrem se také podíváme, jak je ošetřeno institucionální vzdělávání dvouletých dětí v zahraničí. Praktická část popisuje proces příprav, průběh a následně také výsledky kvalitativního výzkumu, konkrétně strukturovaného rozhovoru s vedoucími pracovníky předškolních zařízení na Opavsku, kteří nám zodpověděli otázky vztahující se k nedávným a stále platným legislativním změnám v předškolním vzdělávání. Celou práci nám následně uzavře závěrečná diskuze, kde nalezneme shrnutí všech zjištěných poznatků.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to evaluate the contribution of the amendment to Decree No.14/2005 Coll., on pre-school education, specifically paragraph No.6 in Section 2, which regulates the number of children in a kindergarten class depending on the admission of children under three years of age. We would like to know whether the managers assessed this amendment as a significant contribution to the organisation of pre-school education and whether this valid legislative document still fulfils its objectives today. In the theoretical part of the paper, we focus on the developmental specifics of toddler children. Subsequently, we will examine how the Czech state deals with the issue of institutional education of children under three years of age and who provides this education. Finally, we will also look at how institutional education of two-year-old children is treated abroad. The practical part describes the process of preparation, the course and subsequently the results of qualitative research, namely a structured interview with the heads of preschool institutions in the Opava region, who answered questions related to recent and still valid legislative changes in preschool education. The whole paper is then concluded with a final discussion, where we find a summary of all the findings.
Klíčová slova
Instituce, výchova a vzdělávání, dvouleté dítě, mateřská škola, ředitel mateřské školy, komparace, Opavsko, zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 14/2005 Sb.
Cílem práce je zhodnotit přínos novely vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, konkrétně odstavce č. 6 v § 2, který upravuje počty dětí ve třídě MŠ v závislosti na přijetí dětí mladších tří let. Zajímá nás, zda vedoucí pracovníci hodnotili tuto novelu jako výrazný přínos v organizaci předškolního vzdělávání a zda plní tento platný legislativní dokument své cíle i v současné době. V teoretické části práce se zaměříme na vývojová specifika dětí batolecího věku. Následně prozkoumáme, jak řeší, otázku institucionální výchovy a vzdělávání dětí mladších tří let Český stát a kdo toto vzdělání zajišťuje. Závěrem se také podíváme, jak je ošetřeno institucionální vzdělávání dvouletých dětí v zahraničí. Praktická část popisuje proces příprav, průběh a následně také výsledky kvalitativního výzkumu, konkrétně strukturovaného rozhovoru s vedoucími pracovníky předškolních zařízení na Opavsku, kteří nám zodpověděli otázky vztahující se k nedávným a stále platným legislativním změnám v předškolním vzdělávání. Celou práci nám následně uzavře závěrečná diskuze, kde nalezneme shrnutí všech zjištěných poznatků.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to evaluate the contribution of the amendment to Decree No.14/2005 Coll., on pre-school education, specifically paragraph No.6 in Section 2, which regulates the number of children in a kindergarten class depending on the admission of children under three years of age. We would like to know whether the managers assessed this amendment as a significant contribution to the organisation of pre-school education and whether this valid legislative document still fulfils its objectives today. In the theoretical part of the paper, we focus on the developmental specifics of toddler children. Subsequently, we will examine how the Czech state deals with the issue of institutional education of children under three years of age and who provides this education. Finally, we will also look at how institutional education of two-year-old children is treated abroad. The practical part describes the process of preparation, the course and subsequently the results of qualitative research, namely a structured interview with the heads of preschool institutions in the Opava region, who answered questions related to recent and still valid legislative changes in preschool education. The whole paper is then concluded with a final discussion, where we find a summary of all the findings.
Klíčová slova
Instituce, výchova a vzdělávání, dvouleté dítě, mateřská škola, ředitel mateřské školy, komparace, Opavsko, zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 14/2005 Sb.
Dvouleté dítě: Vývojová specifika, psychický vývoj, tělesný a motorický vývoj, hra a hračka
Institucionální vzdělávání dvouletých: Historie, současná situace v Evropě a v České republice, legislativní ukotvení
Zásady pro vypracování
Dvouleté dítě: Vývojová specifika, psychický vývoj, tělesný a motorický vývoj, hra a hračka
Institucionální vzdělávání dvouletých: Historie, současná situace v Evropě a v České republice, legislativní ukotvení
Seznam doporučené literatury
Informační materiál ke vzdělávání dětí od dvou do tří let v mateřské škole (2017). In: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. [cit. 2017-05- 24]. Dostupné z: www.msmt.cz/file/39798_1_1/
NÚV (2014). Zařazování dětí mladších tří let do mateřské školy. In: Národní ústav pro vzdělávání [online]. [cit. 2017-05- 30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/nuv/VZ/V2014.pdf
SPLAVCOVÁ, Hana & KROPÁČKOVÁ, Jana (2016). Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1042-9.
SYSLOVÁ, Zora, BORKOVCOVÁ, Irena a kol. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku (komparace české a zahraniční studie). Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7478-354-8.
SUCHÁNKOVÁ, Eliška (2014). Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0698-9.
Seznam doporučené literatury
Informační materiál ke vzdělávání dětí od dvou do tří let v mateřské škole (2017). In: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. [cit. 2017-05- 24]. Dostupné z: www.msmt.cz/file/39798_1_1/
NÚV (2014). Zařazování dětí mladších tří let do mateřské školy. In: Národní ústav pro vzdělávání [online]. [cit. 2017-05- 30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/nuv/VZ/V2014.pdf
SPLAVCOVÁ, Hana & KROPÁČKOVÁ, Jana (2016). Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1042-9.
SYSLOVÁ, Zora, BORKOVCOVÁ, Irena a kol. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku (komparace české a zahraniční studie). Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7478-354-8.
SUCHÁNKOVÁ, Eliška (2014). Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0698-9.