Diplomová práce se zabývá reálným stavem povědomí a připravenosti budoucích učitelů 1. stupně ZŠ týkající se výuky finanční gramotnosti. Teoretická část práce se věnuje finančnímu vzdělávání a jeho vývoji, finanční gramotnosti a rozboru RVP ZV ve vztahu k této problematice. Dále jsou zde prezentovány některé typové úlohy z finanční matematiky a představena pregraduální příprava budoucího učitele v našich národních podmínkách. V posledních dvou kapitolách teoretické části práce jsou zmiňovány výzkumy, které se staly inspirací pro výzkumné šetření této práce a na závěr jsou také uváděny některé zdroje a materiály využitelné pro rozvoj finanční gramotnosti na 1. stupni ZŠ. Praktická část práce následně, skrze dotazníkové šetření, analyzuje míru povědomí budoucích učitelů o problematice finančního vzdělávání na 1. stupni ZŠ a reflektuje pocit jejich připravenosti na výuku finanční gramotnosti společně s názory na vybrané oblasti této problematiky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the actual state of awareness and preparedness of future primary school teachers to teach financial literacy. The theoretical part of the thesis focuses on financial education and its development, financial literacy and an analysis of FEP PE in regard to this issue. Furthermore, some typical tasks from financial mathematics and an undergraduate preparation of a future teacher in our national conditions are presented. In the last two chapters of the theoretical part of the thesis some research papers, that became an inspiration for the research of this thesis, are mentioned. In the end of the theoretical part some viable sources and materials for the development of financial literacy in primary schools are also presented. The practical part of the thesis uses a questionnaire survey to analyse the level of awareness and readiness of future teachers for financial education in a primary school, together with their views on selected areas of this issue.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční matematika, finanční vzdělávání, budoucí učitelé, povědomí a připravenost, pregraduální příprava učitelů primárního vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, financial mathematics, financial education, future teachers, awareness and preparedness, undergraduate primary school teachers training, Framework Educational Program for Primary Education
Rozsah průvodní práce
91 s. + 7 s. (130 048 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá reálným stavem povědomí a připravenosti budoucích učitelů 1. stupně ZŠ týkající se výuky finanční gramotnosti. Teoretická část práce se věnuje finančnímu vzdělávání a jeho vývoji, finanční gramotnosti a rozboru RVP ZV ve vztahu k této problematice. Dále jsou zde prezentovány některé typové úlohy z finanční matematiky a představena pregraduální příprava budoucího učitele v našich národních podmínkách. V posledních dvou kapitolách teoretické části práce jsou zmiňovány výzkumy, které se staly inspirací pro výzkumné šetření této práce a na závěr jsou také uváděny některé zdroje a materiály využitelné pro rozvoj finanční gramotnosti na 1. stupni ZŠ. Praktická část práce následně, skrze dotazníkové šetření, analyzuje míru povědomí budoucích učitelů o problematice finančního vzdělávání na 1. stupni ZŠ a reflektuje pocit jejich připravenosti na výuku finanční gramotnosti společně s názory na vybrané oblasti této problematiky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the actual state of awareness and preparedness of future primary school teachers to teach financial literacy. The theoretical part of the thesis focuses on financial education and its development, financial literacy and an analysis of FEP PE in regard to this issue. Furthermore, some typical tasks from financial mathematics and an undergraduate preparation of a future teacher in our national conditions are presented. In the last two chapters of the theoretical part of the thesis some research papers, that became an inspiration for the research of this thesis, are mentioned. In the end of the theoretical part some viable sources and materials for the development of financial literacy in primary schools are also presented. The practical part of the thesis uses a questionnaire survey to analyse the level of awareness and readiness of future teachers for financial education in a primary school, together with their views on selected areas of this issue.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční matematika, finanční vzdělávání, budoucí učitelé, povědomí a připravenost, pregraduální příprava učitelů primárního vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, financial mathematics, financial education, future teachers, awareness and preparedness, undergraduate primary school teachers training, Framework Educational Program for Primary Education
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Studium internetových zdrojů se zaměřením na finanční matematiku.
Příprava teoretické části diplomové práce.
Příprava výzkumného nástroje.
Sběr dat a jejich vyhodnocení.
Zpracování empirické části.
Finalizace práce.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Studium internetových zdrojů se zaměřením na finanční matematiku.
Příprava teoretické části diplomové práce.
Příprava výzkumného nástroje.
Sběr dat a jejich vyhodnocení.
Zpracování empirické části.
Finalizace práce.
Seznam doporučené literatury
GRECMANOVÁ, Helena, Drahomíra HOLOUŠOVÁ a Eva URBANOVSKÁ. Obecná pedagogika I. Dotisk. Olomouc: Hanex, 1999. ISBN 80-85783-20-7.
NELEŠOVSKÁ, Alena a Hana SPÁČILOVÁ. Didaktika primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1236-5.
NOVÁK, Bohumil. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 1: pro učitelství 1. stupně ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0691-8.
NOVÁK, Bohumil. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 2: (pro studium učitelství pro 1. stupeň ZŠ). Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0916-X.
ŠOBA, Oldřich a Martin ŠIRŮČEK. Finanční matematika v praxi. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. Partners. ISBN 978-80-271-0250-1.
JAKEŠ, Petr. Finanční gramotnost pro první stupeň základní školy. Praha: Fortuna, 2011. ISBN 978-80-7373-087-1.
NAVRÁTILOVÁ, Petra. Finanční gramotnost: učebnice učitele. Kralice na Hané: Computer Media, 2012. ISBN 978-80-7402-107-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
Seznam doporučené literatury
GRECMANOVÁ, Helena, Drahomíra HOLOUŠOVÁ a Eva URBANOVSKÁ. Obecná pedagogika I. Dotisk. Olomouc: Hanex, 1999. ISBN 80-85783-20-7.
NELEŠOVSKÁ, Alena a Hana SPÁČILOVÁ. Didaktika primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1236-5.
NOVÁK, Bohumil. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 1: pro učitelství 1. stupně ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0691-8.
NOVÁK, Bohumil. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 2: (pro studium učitelství pro 1. stupeň ZŠ). Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0916-X.
ŠOBA, Oldřich a Martin ŠIRŮČEK. Finanční matematika v praxi. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. Partners. ISBN 978-80-271-0250-1.
JAKEŠ, Petr. Finanční gramotnost pro první stupeň základní školy. Praha: Fortuna, 2011. ISBN 978-80-7373-087-1.
NAVRÁTILOVÁ, Petra. Finanční gramotnost: učebnice učitele. Kralice na Hané: Computer Media, 2012. ISBN 978-80-7402-107-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.