Diplomová práce je zaměřena na komunikaci mezi učitelem a žáky jako podporu vzdělávání, učení a spolupráce. Hlavním cílem této práce je představit význam a důležitost komunikace, která ovlivňuje vzdělávání, učení, spolupráci a vztahy mezi učitelem a žáky na 1. stupni základních škol. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku mladšího školního věku s důrazem na socializační a emocionální složku žáka. Dále se zaměřujeme na třídní klima, pedagogickou komunikaci, komunikační pravidla a komunikační strategie učitele.
Empirická část je věnována samotnému výzkumu, který představuje přístup studentů ke komunikaci mezi učitelem a žákem a jejich zkušenosti v rámci studijní praxe. Tato část obsahuje výběr výzkumné metody, výzkumného nástroje, výzkumného vzorku, předvýzkum, cíle výzkumu, hypotézy věcné a statistické a interpretaci a analýzu dat.
Anotace v angličtině
The thesis deals with communication between teacher and pupils as a support of education, learning and cooperation. The thesis aim is to present the importance and significance of communication, which affects education, learning, cooperation and relations between the teacher and pupils within primary education.
The theoretical part focuses on the characteristic of primary school age with an emphasis on the social and emotional component of the pupil. Further, we focus on the classroom climate, pedagogical communication, rules of communication and teacher communication strategies.
The empirical part is devoted to the research itself, which represents the student's approach to communication between the teacher and pupils and their experience from the internship. This part includes a selection of research method, research tool, research sample, preliminary research, research objectives, factual and statistical hypotheses and data interpretation and analysis.
Klíčová slova
mladší školní věk, komunikace, pedagogická komunikace, komunikační pravidla, třídní klima, školní klima, komunikační strategie učitele, skupinové práce, podpora učení, vzdělávání, spolupráce
Klíčová slova v angličtině
Primary school age, communication, pedagogical communication, rules of communication, classroom climate, school climate, teacher communication strategies, group working, support of education, learning, cooperation
Rozsah průvodní práce
105 s. (169 777 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na komunikaci mezi učitelem a žáky jako podporu vzdělávání, učení a spolupráce. Hlavním cílem této práce je představit význam a důležitost komunikace, která ovlivňuje vzdělávání, učení, spolupráci a vztahy mezi učitelem a žáky na 1. stupni základních škol. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku mladšího školního věku s důrazem na socializační a emocionální složku žáka. Dále se zaměřujeme na třídní klima, pedagogickou komunikaci, komunikační pravidla a komunikační strategie učitele.
Empirická část je věnována samotnému výzkumu, který představuje přístup studentů ke komunikaci mezi učitelem a žákem a jejich zkušenosti v rámci studijní praxe. Tato část obsahuje výběr výzkumné metody, výzkumného nástroje, výzkumného vzorku, předvýzkum, cíle výzkumu, hypotézy věcné a statistické a interpretaci a analýzu dat.
Anotace v angličtině
The thesis deals with communication between teacher and pupils as a support of education, learning and cooperation. The thesis aim is to present the importance and significance of communication, which affects education, learning, cooperation and relations between the teacher and pupils within primary education.
The theoretical part focuses on the characteristic of primary school age with an emphasis on the social and emotional component of the pupil. Further, we focus on the classroom climate, pedagogical communication, rules of communication and teacher communication strategies.
The empirical part is devoted to the research itself, which represents the student's approach to communication between the teacher and pupils and their experience from the internship. This part includes a selection of research method, research tool, research sample, preliminary research, research objectives, factual and statistical hypotheses and data interpretation and analysis.
Klíčová slova
mladší školní věk, komunikace, pedagogická komunikace, komunikační pravidla, třídní klima, školní klima, komunikační strategie učitele, skupinové práce, podpora učení, vzdělávání, spolupráce
Klíčová slova v angličtině
Primary school age, communication, pedagogical communication, rules of communication, classroom climate, school climate, teacher communication strategies, group working, support of education, learning, cooperation
Zásady pro vypracování
1. Sběr literatury
2. Příprava teoretické části
3. Příprava výzkumného nástroje
4. Sběr dat
5. Vyhodnocování dat
6. Zpracování empirické části
7. Finalizace práce
Zásady pro vypracování
1. Sběr literatury
2. Příprava teoretické části
3. Příprava výzkumného nástroje
4. Sběr dat
5. Vyhodnocování dat
6. Zpracování empirické části
7. Finalizace práce
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra. Alternativní komunikační techniky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3704-0.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Přeložil Julie ŽEMLOVÁ. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
KARNS, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem: zásady a cvičení. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. [i.e. Vyd. 5.]. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-416-8.
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra. Alternativní komunikační techniky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3704-0.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Přeložil Julie ŽEMLOVÁ. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
KARNS, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem: zásady a cvičení. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. [i.e. Vyd. 5.]. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-416-8.
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.