Cílem diplomové práce je vytvoření souboru studijních materiálů pro výuku
geografie obyvatelstva a sídel. Diplomovou práci můžeme rozdělit na teoretickou
a praktickou část. Teoretická část práce popisuje zejména úlohu učebnic a pracovních listů ve vzdělávání. Součástí je také srovnání tématu geografie obyvatelstva a sídel v několika dostupných učebnicích zeměpisu. Hlavní část práce představuje návrh učebního textu, v tomto případě návrh učebnice geografie obyvatelstva a sídel s pracovním sešitem, která by mohla posloužit jako pomůcka pro výuku na základní škole. Poslední část práce se zabývá ověřením učebního textu a několika vybraných pracovních listů z učebnice ve vyučovacím procesu.
Annotation in English
The goal of the thesis is the creation of study materials for teaching of
population and settlement geography. The thesis will be divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part of the thesis we discuss the role and function of workbooks in education. It also includes the comparison of population and settlement geography topics in various textbooks that are currently available. In the main part of the thesis, we propose the study materials that will be used. In this case, it is a draft of the population and settlement geography textbook with a workbook which can be used as a tool for teaching in primary school. In the final part of the thesis, we examine the function of study materials and a few selected worksheets in a teaching environment.
Keywords
znaky obyvatelstva, rozmístění obyvatel, sídla, město, vesnice, pracovní
listy, učebnice
Keywords in English
features of population, distribution of population, settlements, city, village,
worksheet, textbook
Length of the covering note
121 s. (144 399 znaků)
Language
CZ
Annotation
Cílem diplomové práce je vytvoření souboru studijních materiálů pro výuku
geografie obyvatelstva a sídel. Diplomovou práci můžeme rozdělit na teoretickou
a praktickou část. Teoretická část práce popisuje zejména úlohu učebnic a pracovních listů ve vzdělávání. Součástí je také srovnání tématu geografie obyvatelstva a sídel v několika dostupných učebnicích zeměpisu. Hlavní část práce představuje návrh učebního textu, v tomto případě návrh učebnice geografie obyvatelstva a sídel s pracovním sešitem, která by mohla posloužit jako pomůcka pro výuku na základní škole. Poslední část práce se zabývá ověřením učebního textu a několika vybraných pracovních listů z učebnice ve vyučovacím procesu.
Annotation in English
The goal of the thesis is the creation of study materials for teaching of
population and settlement geography. The thesis will be divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part of the thesis we discuss the role and function of workbooks in education. It also includes the comparison of population and settlement geography topics in various textbooks that are currently available. In the main part of the thesis, we propose the study materials that will be used. In this case, it is a draft of the population and settlement geography textbook with a workbook which can be used as a tool for teaching in primary school. In the final part of the thesis, we examine the function of study materials and a few selected worksheets in a teaching environment.
Keywords
znaky obyvatelstva, rozmístění obyvatel, sídla, město, vesnice, pracovní
listy, učebnice
Keywords in English
features of population, distribution of population, settlements, city, village,
worksheet, textbook
Research Plan
Cílem práce je vytvoření souboru pracovních materiálů (pracovních listů / sešitu a studijních textů), které by zejména studenty středních škol atraktivní formou vzdělávaly v tématu geografie obyvatelstva a sídel. Materiál bude obsahovat vedle vlastních pracovních textů a pomůcek také teoretickou část věnující se zásadám didaktické transformace učiva a problenmatice tvorby didaktických pomůcek.
Research Plan
Cílem práce je vytvoření souboru pracovních materiálů (pracovních listů / sešitu a studijních textů), které by zejména studenty středních škol atraktivní formou vzdělávaly v tématu geografie obyvatelstva a sídel. Materiál bude obsahovat vedle vlastních pracovních textů a pomůcek také teoretickou část věnující se zásadám didaktické transformace učiva a problenmatice tvorby didaktických pomůcek.
Recommended resources
BĚLÍK, Václav; JANIŠ, Kamil: Motivační náměty do výuky zeměpisu. Hradec Králové : Gaudeamus, 2008. 105 s.
HÁJEK, Jan: Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2006. 116 s.
MATUŠKOVÁ, Alena. Zeměpis 6. Pracovní sešit. Plzeň : Fraus, 2004.
TYMRÁKOVÁ, Iva; JEDLIČKOVÁ, Helena; HRADILOVÁ, Lenka: Pracovní list a tvorba pracovního listu pro přírodovědné vzdělávání. In Metodologické aspekty a výskumv oblasti didaktík prírodovedných polnohospodárských a príbuzných oborov. Nitra: Prírodovedec č. 171, 2005.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. 322 s
PROKOPOVÁ MACHALOVÁ, Petra. Zeměpis 9. Pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2008.Dostupné učebnice zeměpisu pro střední školy.
Recommended resources
BĚLÍK, Václav; JANIŠ, Kamil: Motivační náměty do výuky zeměpisu. Hradec Králové : Gaudeamus, 2008. 105 s.
HÁJEK, Jan: Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2006. 116 s.
MATUŠKOVÁ, Alena. Zeměpis 6. Pracovní sešit. Plzeň : Fraus, 2004.
TYMRÁKOVÁ, Iva; JEDLIČKOVÁ, Helena; HRADILOVÁ, Lenka: Pracovní list a tvorba pracovního listu pro přírodovědné vzdělávání. In Metodologické aspekty a výskumv oblasti didaktík prírodovedných polnohospodárských a príbuzných oborov. Nitra: Prírodovedec č. 171, 2005.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. 322 s
PROKOPOVÁ MACHALOVÁ, Petra. Zeměpis 9. Pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2008.Dostupné učebnice zeměpisu pro střední školy.
Enclosed appendices
Příloha 1: Finální návrh učebního textu
Příloha 2: Multimediální prostředek pro učitele: Geografie obyvatelstva, Geografie
sídel
Student v úvodu své prezentace představil téma své práce, hlavní cíle i použité metody. Dále se zaměřil např. na přehled požadavků na učebnice a na vytvořený učební text. Dále představil, jakým způsobem došlo k ověření tohoto textu. V závěru krátce představil hlavní závěry práce.
V diskusi:
- dr. Šimáček: Musím pochválit, že se autor snažil pohrát si s grafickou stránkou sešitu. Na konci je vymezení aglomerace, která je vymezena ne úplně správně.