Hlavním cílem diplomové práce je posoudit změny výkonnostních faktorů u hráčů badmintonu v kategoriích U15 a U17. Dílčími cíli je zjistit, zda se vlivem věku mění technické dovednosti, fyzické aspekty, psychická odolnost a charakter životního stylu u kategorie U15 a U17 a do jaké míry má pohlaví vliv na jednotlivé výkonnostní faktory. V teoretické části se věnujeme charakteristice badmintonu, roli trenéra, sportovnímu tréninku a vývojovým specifikům žákovského a dorosteneckého věku. V praktické části se zaměřujeme na testování 40 hráčů dvou kategorií. Hráči byli testování na technické, fyzické a psychické dovednosti. Pomocí dotazníků jsme zjišťovali vliv životního stylu na sportovce.
Anotace v angličtině
The main goal of my diploma thesis is to assess skill changes within performance factors in categories U15 and U17 of badminton players. The partial goals are to find out whether these factors (technical skills, physical aspects, mental resilience and lifestyle) of the U15 and U17 categories change due to age, and also whether the performance factors are influenced by gender. In the theoretical part we deal with the characteristics of badminton, the role of the coach, sports training and the developmental specifics of pupils and adolescents. In the practical part we focus on testing 40 players of two categories. The players were tested for technical, physical and mental skills. We also used questionnaires to determine the effect at athletes lifestyle.
Klíčová slova
Badminton, trenér, sportovní trénink, technika, taktika, fyzická kondice, sportovní psychologie, životní styl.
Hlavním cílem diplomové práce je posoudit změny výkonnostních faktorů u hráčů badmintonu v kategoriích U15 a U17. Dílčími cíli je zjistit, zda se vlivem věku mění technické dovednosti, fyzické aspekty, psychická odolnost a charakter životního stylu u kategorie U15 a U17 a do jaké míry má pohlaví vliv na jednotlivé výkonnostní faktory. V teoretické části se věnujeme charakteristice badmintonu, roli trenéra, sportovnímu tréninku a vývojovým specifikům žákovského a dorosteneckého věku. V praktické části se zaměřujeme na testování 40 hráčů dvou kategorií. Hráči byli testování na technické, fyzické a psychické dovednosti. Pomocí dotazníků jsme zjišťovali vliv životního stylu na sportovce.
Anotace v angličtině
The main goal of my diploma thesis is to assess skill changes within performance factors in categories U15 and U17 of badminton players. The partial goals are to find out whether these factors (technical skills, physical aspects, mental resilience and lifestyle) of the U15 and U17 categories change due to age, and also whether the performance factors are influenced by gender. In the theoretical part we deal with the characteristics of badminton, the role of the coach, sports training and the developmental specifics of pupils and adolescents. In the practical part we focus on testing 40 players of two categories. The players were tested for technical, physical and mental skills. We also used questionnaires to determine the effect at athletes lifestyle.
Klíčová slova
Badminton, trenér, sportovní trénink, technika, taktika, fyzická kondice, sportovní psychologie, životní styl.
Cíl hlavní: Posoudit změny posloupnosti jednotlivých výkonnostních faktorů u hráčů badmintonu v kategoriich U15 a U17.
Cíl vedlejší: Zjistit zda se vlivem věku mění taktické dovednosti u kategorie U15 a U17. Zjistit zda se vlivem věku mění technické dovednosti u kategorie U15 a U17. Zjistit zda se vlivem věku mění psychická odolnost u kategorie U15 a U17. Zjistit zda se vlivem věku mění fyzické aspekty u kategorie U15 a U17. Zjistit zda se vlivem věku mění charakter životního stylu u kategorie U15 a U17. Zjistit zda na jednotlivé výkonnostní faktory má vliv pohlaví.
Hypotézy: Kategorie U17 prokazuje lepší technické dovednosti. Kategorie U17 prokazuje vyšší kvalitu taktiky. Kategorie U17 prokazuje lepší fyzické parametry. Kategorie U17 prokazuje vyšší psychickou odolnost. Kategorie U17 prokazuje lepší profil životního stylu. Ženy prokazují nižší technické dovednosti. Ženy prokazují nižší taktické dovednosti. Ženy prokazují nížší fyzické parametry. Ženy prokazují vyšší psychickou odolnost. Ženy prokazují lepší životní styl.
Metodika: 20 hráčů z každé kategorie U15, U17.
Testování: Technika - pohyb po kurtu, zahrávání úderů. Taktika - rozhodnost během hry. Fyzická kondice - síla, rychlost, vytrvalost... Psychologie - sebevědomí, sebehodnocení. Životní styl - stravování, rodina, volný čas.
Testování: Technika, taktika, fyzička - 2 testy psychologie - test životní styl - dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl hlavní: Posoudit změny posloupnosti jednotlivých výkonnostních faktorů u hráčů badmintonu v kategoriich U15 a U17.
Cíl vedlejší: Zjistit zda se vlivem věku mění taktické dovednosti u kategorie U15 a U17. Zjistit zda se vlivem věku mění technické dovednosti u kategorie U15 a U17. Zjistit zda se vlivem věku mění psychická odolnost u kategorie U15 a U17. Zjistit zda se vlivem věku mění fyzické aspekty u kategorie U15 a U17. Zjistit zda se vlivem věku mění charakter životního stylu u kategorie U15 a U17. Zjistit zda na jednotlivé výkonnostní faktory má vliv pohlaví.
Hypotézy: Kategorie U17 prokazuje lepší technické dovednosti. Kategorie U17 prokazuje vyšší kvalitu taktiky. Kategorie U17 prokazuje lepší fyzické parametry. Kategorie U17 prokazuje vyšší psychickou odolnost. Kategorie U17 prokazuje lepší profil životního stylu. Ženy prokazují nižší technické dovednosti. Ženy prokazují nižší taktické dovednosti. Ženy prokazují nížší fyzické parametry. Ženy prokazují vyšší psychickou odolnost. Ženy prokazují lepší životní styl.
Metodika: 20 hráčů z každé kategorie U15, U17.
Testování: Technika - pohyb po kurtu, zahrávání úderů. Taktika - rozhodnost během hry. Fyzická kondice - síla, rychlost, vytrvalost... Psychologie - sebevědomí, sebehodnocení. Životní styl - stravování, rodina, volný čas.
Testování: Technika, taktika, fyzička - 2 testy psychologie - test životní styl - dotazník.
Seznam doporučené literatury
MENDREK, Tomasz. Badminton: technika, trénink, výběr z pravidel. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0578-8.
BERNACIKOVA, Martina a Zora SVOBODOVÁ. Raketové sporty (badminton, squash) ve školní TV - a proč ne?: textová opora ke kurzu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5634-3.
DOVALIL, Josef a Miroslav CHOUTKA. Výkon a trénink ve sportu. 4. vyd. Praha [i.e. Velké Přílepy]: Olympia, 2012. ISBN 978-80-7376-326-8.
MENDREK, Tomasz a Martina BERNACIKOVA. Badminton: úderová technika, pohyb po kurtu, taktika hry. 2., upr. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2004-3.
WOODWARD, Mike. Vzdělávání badmintonových trenérů: trenérská příručka : úroveň 1. Přeložil Pavel FLORIÁN. Praha: Mladá fronta, 2016. ISBN 978-80-204-3640-5.
PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. Nové, aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2012. Děti a sport. ISBN 978-80-247-4218-2.
DYLEVSKÝ, Ivan. Dětský pohybový systém. Olomouc: Poznání, 2012. ISBN 978-80-87419-18-2.
Seznam doporučené literatury
MENDREK, Tomasz. Badminton: technika, trénink, výběr z pravidel. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0578-8.
BERNACIKOVA, Martina a Zora SVOBODOVÁ. Raketové sporty (badminton, squash) ve školní TV - a proč ne?: textová opora ke kurzu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5634-3.
DOVALIL, Josef a Miroslav CHOUTKA. Výkon a trénink ve sportu. 4. vyd. Praha [i.e. Velké Přílepy]: Olympia, 2012. ISBN 978-80-7376-326-8.
MENDREK, Tomasz a Martina BERNACIKOVA. Badminton: úderová technika, pohyb po kurtu, taktika hry. 2., upr. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2004-3.
WOODWARD, Mike. Vzdělávání badmintonových trenérů: trenérská příručka : úroveň 1. Přeložil Pavel FLORIÁN. Praha: Mladá fronta, 2016. ISBN 978-80-204-3640-5.
PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. Nové, aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2012. Děti a sport. ISBN 978-80-247-4218-2.
DYLEVSKÝ, Ivan. Dětský pohybový systém. Olomouc: Poznání, 2012. ISBN 978-80-87419-18-2.