Diplomová práce se zabývá metodickým zpracováním učiva o ekosystému pole v integrované tematické výuce. V teoretické části je vymezena integrovaná tematická výuka (dále jen ITV), její principy a východiska. Pozornost je také věnována společným prvkům RVP ZV a ITV, pedagogickému a psychologickému vymezení žáka středního školního věku a také osobnosti učitele v ITV, ve které zastává roli facilitátora učení. Praktická část je rozdělena do tří oblastí. V první oblasti je uveden návrh ITV Ekosystém pole. Druhá oblast se zabývá pozorováním průběhu ITV na Základní škole Hať. Třetí část je věnovaná vyhodnocení vstupního a výstupního didaktického testu, který měl ověřit účinnost navržené ITV. Diplomová práce je doplněna fotografiemi z průběhu realizace ITV a materiály, které byly při výuce použity.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the methodical processing of the curriculum of the Field ecosystem in the Integrated Thematic Instruction. The theoretical part defines the Integrated Thematic Teaching (ITI), its principles and starting points. The attention is paid to the common elements of the RVP ZV and ITI, the pedagogical-psychological definition of a primary pupil and the teacher's personality in ITI, where the teacher plays the role of a teaching facilitator. The practical part is divided into three areas. The first area presents a suggestion of the ITI the Field ecosystem. The second area deals with observations during the implementation of ITI at the primary school in Hať. The third part is devoted to the evaluation of the input and output didactic test, which was to verify the effectiveness of the proposed ITI. The diploma thesis is supplemented by photographs from the course of ITI implementation and materials used in ITI implementation.
Klíčová slova
Integrovaná tematická výuka (ITV), Susan Kovaliková, žák středního školního věku, učitel 1. stupně základní školy, ekosystém pole, vyučovací blok
Klíčová slova v angličtině
Integrated Thematic Instruction (ITI), Susan Kovalik, primary pupil, 1st grade teacher at primary school, the Field ecosystem, teaching block
Rozsah průvodní práce
127 s. (239 745 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá metodickým zpracováním učiva o ekosystému pole v integrované tematické výuce. V teoretické části je vymezena integrovaná tematická výuka (dále jen ITV), její principy a východiska. Pozornost je také věnována společným prvkům RVP ZV a ITV, pedagogickému a psychologickému vymezení žáka středního školního věku a také osobnosti učitele v ITV, ve které zastává roli facilitátora učení. Praktická část je rozdělena do tří oblastí. V první oblasti je uveden návrh ITV Ekosystém pole. Druhá oblast se zabývá pozorováním průběhu ITV na Základní škole Hať. Třetí část je věnovaná vyhodnocení vstupního a výstupního didaktického testu, který měl ověřit účinnost navržené ITV. Diplomová práce je doplněna fotografiemi z průběhu realizace ITV a materiály, které byly při výuce použity.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the methodical processing of the curriculum of the Field ecosystem in the Integrated Thematic Instruction. The theoretical part defines the Integrated Thematic Teaching (ITI), its principles and starting points. The attention is paid to the common elements of the RVP ZV and ITI, the pedagogical-psychological definition of a primary pupil and the teacher's personality in ITI, where the teacher plays the role of a teaching facilitator. The practical part is divided into three areas. The first area presents a suggestion of the ITI the Field ecosystem. The second area deals with observations during the implementation of ITI at the primary school in Hať. The third part is devoted to the evaluation of the input and output didactic test, which was to verify the effectiveness of the proposed ITI. The diploma thesis is supplemented by photographs from the course of ITI implementation and materials used in ITI implementation.
Klíčová slova
Integrovaná tematická výuka (ITV), Susan Kovaliková, žák středního školního věku, učitel 1. stupně základní školy, ekosystém pole, vyučovací blok
Klíčová slova v angličtině
Integrated Thematic Instruction (ITI), Susan Kovalik, primary pupil, 1st grade teacher at primary school, the Field ecosystem, teaching block
Zásady pro vypracování
Sběr literatury
Příprava teoretické části
Příprava výzkumného nástroje
Sběr dat
Vyhodnocování dat
Zpracování empirické části
Finalizace práce
Zásady pro vypracování
Sběr literatury
Příprava teoretické části
Příprava výzkumného nástroje
Sběr dat
Vyhodnocování dat
Zpracování empirické části
Finalizace práce
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
KOVALIK, Susan a OLSEN, Karen. Integrovaná tematická výuka: model. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 80-901873-0-7.
PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-157-1.
ŠIMÍČKOVÁ, Helena. Prvky integrovaného vyučování v primární škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2003. ISBN 80-7042-296-3.
VALIŠOVÁ, Alena, KASÍKOVÁ, Hana a BUREŠ, Miroslav. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
KOVALIK, Susan a OLSEN, Karen. Integrovaná tematická výuka: model. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 80-901873-0-7.
PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-157-1.
ŠIMÍČKOVÁ, Helena. Prvky integrovaného vyučování v primární škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2003. ISBN 80-7042-296-3.
VALIŠOVÁ, Alena, KASÍKOVÁ, Hana a BUREŠ, Miroslav. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.