Tato bakalářská práce se zabývá prosociálním chováním jako protektivním faktorem vzniku rizikového chování v rané adolescenci. V teoretické části je popsáno období dospívání, rizikové chování a chování prosociální. Výzkum má kvantitativní design a je zaměřen na hledání vztahu mezi různými druhy rizikového chování (asociálním, antisociálním, egocentrickým, impulzivním, maladaptivním, negativistickým chováním, inklinovaní k problémové skupině) a prosociálním chováním, sekundárním cílem je pak porovnání rizikového a prosociálního chování u chlapců a dívek. Sběr dat probíhal online pomocí dotazníků Škála rizikového chování studenta/studentky (ŠRCHS; Mezera, 2000; česká modifikace: Banárová & Čerešník, 2020) a Revidovaný dotazník prosociálního chování (PTM-R; Babinčák, 2011; česká modifikace: Banárová & Čerešník, 2020). Výzkumný soubor byl tvořen 108 žáky/žačkami navštěvujícími 2. stupeň státních základních škol (ISCED 2) ve Zlínském kraji. Průměrný věk byl 12,83 let (SD = 1,31). Mezi vybranými druhy rizikového chování a prosociálním chováním se nepodařilo ověřit signifikantní vztah.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on prosocial behaviour as a protective factor of development of risk behaviour in early adolescence. In the theoretical part we described the period of adolescence, risk behaviour and prosocial behaviour. The research is using a quantitative design and is aimed at finding a relationship between different types of risk behaviour (asocial, antisocial, egocentric, impulsive, maladaptive, negativistic, tend towards a problem group) and prosocial behaviour, the secondary aim was to compare the girls´ and boys´ scores of risk and prosocial behaviour. The data was collected using questionnaires The Scale of Risk Behaviour of student (ŠRCHS; Mezera, 2000; Czech modification: Banárová & Čerešník, 2020) and Prosocial tendencies measure - revised (PTM-R; Babinčák, 2011; Czech modification: Banárová & Čerešník, 2020). The research sample consisted of 108 pupils attending the state primary schools (ISCED 2) in the Zlín Region. The average age was 12,83 years (SD = 1,31). A statistically significant relationship between the selected types of risk behaviour and prosocial behaviour was not confirmed.
Tato bakalářská práce se zabývá prosociálním chováním jako protektivním faktorem vzniku rizikového chování v rané adolescenci. V teoretické části je popsáno období dospívání, rizikové chování a chování prosociální. Výzkum má kvantitativní design a je zaměřen na hledání vztahu mezi různými druhy rizikového chování (asociálním, antisociálním, egocentrickým, impulzivním, maladaptivním, negativistickým chováním, inklinovaní k problémové skupině) a prosociálním chováním, sekundárním cílem je pak porovnání rizikového a prosociálního chování u chlapců a dívek. Sběr dat probíhal online pomocí dotazníků Škála rizikového chování studenta/studentky (ŠRCHS; Mezera, 2000; česká modifikace: Banárová & Čerešník, 2020) a Revidovaný dotazník prosociálního chování (PTM-R; Babinčák, 2011; česká modifikace: Banárová & Čerešník, 2020). Výzkumný soubor byl tvořen 108 žáky/žačkami navštěvujícími 2. stupeň státních základních škol (ISCED 2) ve Zlínském kraji. Průměrný věk byl 12,83 let (SD = 1,31). Mezi vybranými druhy rizikového chování a prosociálním chováním se nepodařilo ověřit signifikantní vztah.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on prosocial behaviour as a protective factor of development of risk behaviour in early adolescence. In the theoretical part we described the period of adolescence, risk behaviour and prosocial behaviour. The research is using a quantitative design and is aimed at finding a relationship between different types of risk behaviour (asocial, antisocial, egocentric, impulsive, maladaptive, negativistic, tend towards a problem group) and prosocial behaviour, the secondary aim was to compare the girls´ and boys´ scores of risk and prosocial behaviour. The data was collected using questionnaires The Scale of Risk Behaviour of student (ŠRCHS; Mezera, 2000; Czech modification: Banárová & Čerešník, 2020) and Prosocial tendencies measure - revised (PTM-R; Babinčák, 2011; Czech modification: Banárová & Čerešník, 2020). The research sample consisted of 108 pupils attending the state primary schools (ISCED 2) in the Zlín Region. The average age was 12,83 years (SD = 1,31). A statistically significant relationship between the selected types of risk behaviour and prosocial behaviour was not confirmed.
Bakalářská práce se zaměřuje na prosociální a rizikové chování u adolescentů. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Výzkum je kvantitativní, data budou získávána pomocí standardizovaných dotazníků zaměřených na prosocialitu a rizikové chování. Respondenty jsou dospívající ve věku cca 10-15 let, kteří navštěvují 6.-9. třídu ZŠ ve Zlínském kraji. Pro výběr respondentů bude použit dostupný výběr. Získaná data budou zpracovávána pomocí deskriptivní a inferenční statistiky.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměřuje na prosociální a rizikové chování u adolescentů. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Výzkum je kvantitativní, data budou získávána pomocí standardizovaných dotazníků zaměřených na prosocialitu a rizikové chování. Respondenty jsou dospívající ve věku cca 10-15 let, kteří navštěvují 6.-9. třídu ZŠ ve Zlínském kraji. Pro výběr respondentů bude použit dostupný výběr. Získaná data budou zpracovávána pomocí deskriptivní a inferenční statistiky.
Seznam doporučené literatury
Mlčák, Z. (2010). Prosociální chování v kontextu dispozičních aspektů osobnosti. Ostrava: Ostravská univerzita.
Záškodná, H., Mlčák, Z. (2009). Osobnostní aspekty prosociálního chování a empatie. Praha: Triton.
Sobotková, V. N. (2014). Rizikové a antisociální chování v dospívání. Praha: Grada Publishing.
Kabíček, P. (2014). Rizikové chování v dospívání. Praha: Triton.
Blažková, B. (2011). Vybrané formy rizikového chování. Praha: Raabe.
Čerešník, M. (2017). Príčiny produkcie rizikového správania v dospievaní v kontexte edukačního prostredia in Školský psychológ, 18(1). Získáno 19. listopadu 2019 z https://journals.muni.cz/skolnipsycholog/article/view/12177/10606.
Jessor, R., Turbin, M. S. (2016). Problem Behavior Theory and Adolescent Pro-Social Behavior. In R. Jessor, Problem Behavior Theory and Adolescent Health (181-203). New York: Springer International Publishing AG.
Frey, B. S., Meier, S., (2004). Pro-social behavior in a natural setting. Journal of Economic Behavior & Organization, 54., 65-88. doi: 10.1016/j.jebo.2003.10.001
Mlčák, Z. (2010). Prosociální chování v kontextu dispozičních aspektů osobnosti. Ostrava: Ostravská univerzita.
Záškodná, H., Mlčák, Z. (2009). Osobnostní aspekty prosociálního chování a empatie. Praha: Triton.
Sobotková, V. N. (2014). Rizikové a antisociální chování v dospívání. Praha: Grada Publishing.
Kabíček, P. (2014). Rizikové chování v dospívání. Praha: Triton.
Blažková, B. (2011). Vybrané formy rizikového chování. Praha: Raabe.
Čerešník, M. (2017). Príčiny produkcie rizikového správania v dospievaní v kontexte edukačního prostredia in Školský psychológ, 18(1). Získáno 19. listopadu 2019 z https://journals.muni.cz/skolnipsycholog/article/view/12177/10606.
Jessor, R., Turbin, M. S. (2016). Problem Behavior Theory and Adolescent Pro-Social Behavior. In R. Jessor, Problem Behavior Theory and Adolescent Health (181-203). New York: Springer International Publishing AG.
Frey, B. S., Meier, S., (2004). Pro-social behavior in a natural setting. Journal of Economic Behavior & Organization, 54., 65-88. doi: 10.1016/j.jebo.2003.10.001