Cílem této práce bylo zjistit, zda existuje statisticky významná souvislost mezi vybranými osobnostními rysy a rizikovým chováním u žáků a žákyní 2. stupně základních škol v Olomouckém kraji. Výzkum byl realizován pomocí kvantitativní metodologie a ke sběru dat sloužila testová baterie složena ze dvou standardizovaných nástrojů - Škála osobnostních rysů představujících riziko z hlediska užívání návykových látek (SURPS) (Woicik, Stewart, Pihl & Condrod, 2009; česká verze Dolejš, Miovský & Řehan, 2012) a Výskyt rizikového chování u adolescentů (VRCHA) (Dolejš & Skopal, 2015). Respondenti/respondentky byli vybíráni nepravděpodobnostní metodou. Z 201 dotázaných žáků/žaček bylo 88 chlapců a 113 dívek. Průměrný věk respondentů/respondentek byl 13,02 let (SD = 1,28). Ve výzkumu byla prokázána statistická významnost mezi vybranými formami rizikového chování a osobnostními rysy vyhledávání vzrušení, impulzivita, negativní myšlení. Statisticky významný vztah nebyl potvrzen mezi vybranými formami rizikového chování a osobnostní charakteristikou přecitlivělost.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to determine whether there is a statistically significant relationship between selected personality traits and risk behavior of the lower secondary education (ISCED 2) pupils in the Olomouc region. The research was carried out using a quantitative methodology and a test battery was used to collect data consisting of two standardized tools - Substance Use Risk Profile Scale (SURPS) (Woicik, Stewart, Pihl & Condrod, 2009; Czech version by Dolejš, Miovský & Řehan, 2012) and The Scale of Risk Behaviour in Adolescents (VRCHA) (Dolejš & Skopal, 2015). Respondents were chosen by random sampling. From 201 respondents, 88 were boys and 113 girls. The average age of the respondents was 13.02 years (SD = 1,28). The research demonstrated statistical significance between selected forms of risk behavior and these personality traits: Sensation Seeking, Impulsivity, Anxiety Sensitivity. A statistically significant relationship was not confirmed between risk activities and personality characteristic called Hopelessness.
Risk behavior, Adolescence, Personal Trait, VRCHA, SURPS
Rozsah průvodní práce
68 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce bylo zjistit, zda existuje statisticky významná souvislost mezi vybranými osobnostními rysy a rizikovým chováním u žáků a žákyní 2. stupně základních škol v Olomouckém kraji. Výzkum byl realizován pomocí kvantitativní metodologie a ke sběru dat sloužila testová baterie složena ze dvou standardizovaných nástrojů - Škála osobnostních rysů představujících riziko z hlediska užívání návykových látek (SURPS) (Woicik, Stewart, Pihl & Condrod, 2009; česká verze Dolejš, Miovský & Řehan, 2012) a Výskyt rizikového chování u adolescentů (VRCHA) (Dolejš & Skopal, 2015). Respondenti/respondentky byli vybíráni nepravděpodobnostní metodou. Z 201 dotázaných žáků/žaček bylo 88 chlapců a 113 dívek. Průměrný věk respondentů/respondentek byl 13,02 let (SD = 1,28). Ve výzkumu byla prokázána statistická významnost mezi vybranými formami rizikového chování a osobnostními rysy vyhledávání vzrušení, impulzivita, negativní myšlení. Statisticky významný vztah nebyl potvrzen mezi vybranými formami rizikového chování a osobnostní charakteristikou přecitlivělost.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to determine whether there is a statistically significant relationship between selected personality traits and risk behavior of the lower secondary education (ISCED 2) pupils in the Olomouc region. The research was carried out using a quantitative methodology and a test battery was used to collect data consisting of two standardized tools - Substance Use Risk Profile Scale (SURPS) (Woicik, Stewart, Pihl & Condrod, 2009; Czech version by Dolejš, Miovský & Řehan, 2012) and The Scale of Risk Behaviour in Adolescents (VRCHA) (Dolejš & Skopal, 2015). Respondents were chosen by random sampling. From 201 respondents, 88 were boys and 113 girls. The average age of the respondents was 13.02 years (SD = 1,28). The research demonstrated statistical significance between selected forms of risk behavior and these personality traits: Sensation Seeking, Impulsivity, Anxiety Sensitivity. A statistically significant relationship was not confirmed between risk activities and personality characteristic called Hopelessness.
Risk behavior, Adolescence, Personal Trait, VRCHA, SURPS
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, zda existují souvislosti mezi vybranými osobnostními rysy a produkcí rizikového chování u dospívajících. Předpokládám, že dospívající dosahující vyšších skórů na škálách vyhledávání vzrušení, přecitlivělost, negativní myšlení a impulzivita produkují více rizikového chování než dospívající dosahující nižších skórů v těchto škálách. Předpokládám také dílčí rozdíly mezi dospívajícími z města a vesnice.
Za cílovou populaci byli zvoleni žáci/žákyně 6.-9. ročníku ZŠ (ISCED2). Pro získání dat bude nutné navázat spolupráci se základní školou ve městě a obci, získat informovaný souhlas rodičů žáků/žaček a poté provést dotazníkové šetření. Data plánuji zpracovat kvantitativně.
Očekávaným výstupem výzkumu je zjištění, do jaké míry souvisí vybrané osobnostní rysy s produkcí rizikového chování a zda jedna skupina žáků/žaček (město x vesnice) produkuje více rizikového chování než skupina druhá.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, zda existují souvislosti mezi vybranými osobnostními rysy a produkcí rizikového chování u dospívajících. Předpokládám, že dospívající dosahující vyšších skórů na škálách vyhledávání vzrušení, přecitlivělost, negativní myšlení a impulzivita produkují více rizikového chování než dospívající dosahující nižších skórů v těchto škálách. Předpokládám také dílčí rozdíly mezi dospívajícími z města a vesnice.
Za cílovou populaci byli zvoleni žáci/žákyně 6.-9. ročníku ZŠ (ISCED2). Pro získání dat bude nutné navázat spolupráci se základní školou ve městě a obci, získat informovaný souhlas rodičů žáků/žaček a poté provést dotazníkové šetření. Data plánuji zpracovat kvantitativně.
Očekávaným výstupem výzkumu je zjištění, do jaké míry souvisí vybrané osobnostní rysy s produkcí rizikového chování a zda jedna skupina žáků/žaček (město x vesnice) produkuje více rizikového chování než skupina druhá.
Seznam doporučené literatury
Bendl, S., Hanušová, J., & Linková, M. (2016). Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Stanislav Juhaňák ? Triton.
Čerešník, M. (2016). Rizikové správanie dospievajúcich ? výskumné výsledky a diagnostické výzvy. Školský psychológ. 16. 5-16.
Englander, E. K. (2013). Bullying and cyberbullying: what every educator needs to know. Cambridge, Massachusetts: Harvard Education Press.
Hutyrová, M., Růžička, M., & Spěváček, J. (2013). Prevence rizikového a problémového chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Kabíček, P., Csémy, L., & Hamanová, J. (2014). Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton.
Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
Sobotková, V. (2014). Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Bendl, S., Hanušová, J., & Linková, M. (2016). Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Stanislav Juhaňák ? Triton.
Čerešník, M. (2016). Rizikové správanie dospievajúcich ? výskumné výsledky a diagnostické výzvy. Školský psychológ. 16. 5-16.
Englander, E. K. (2013). Bullying and cyberbullying: what every educator needs to know. Cambridge, Massachusetts: Harvard Education Press.
Hutyrová, M., Růžička, M., & Spěváček, J. (2013). Prevence rizikového a problémového chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Kabíček, P., Csémy, L., & Hamanová, J. (2014). Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton.
Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
Sobotková, V. (2014). Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada.