Tato práce je zaměřená na poskytování telefonické krizové intervence seniorům, kteří prožívají pocit bezmoci. Teoretická část je členěna do tří kapitol, které popisují problematiku seniorů a adaptace na stáří, jejich potřeby a zdroje stresu, dále vymezují krizovou intervenci a uvádějí techniky a postupy při poskytování telefonické podpory seniorům. Uvedeny jsou zde také výsledky některých relevantních výzkumů. Cílem výzkumné části je odpovědět na otázky týkající se zdrojů pocitu bezmoci seniorů a souvisejících používaných intervencí na lince pro seniory. Výzkum byl realizován jako kvalitativní tematická analýza anonymních písemných záznamů hovorů Linky seniorů s využitím prvků zakotvené teorie. Výsledkem práce je soubor identifikovaných zdrojů pocitu bezmoci seniorů volajících na krizovou linku a inventář intervencí, které v takových případech využívají pracovníci linky.
Anotace v angličtině
This work is focused on providing telephone crisis intervention for seniors experiencing a feeling of helplessness. The theoretical part is divided into three chapters, which describe the issue of seniors and adaptation to old age, their needs and sources of stress, further define crisis intervention and introduce techniques and procedures for providing telephone support to seniors. The results of some relevant research are also presented here. The aim of the research part is to answer questions about the sources of helplessness of seniors and related interventions used on the helpline for seniors. The research was a qualitative thematic analysis of anonymous written records of the use of seniors' calls with elements of grounded theory. The result of the work is a set of identified sources of helplessness of seniors calling the crisis line and an inventory of interventions used in such cases by helpline worker.
Klíčová slova
telefonická krizová intervence, senior, bezmoc, péče o seniory
Klíčová slova v angličtině
telephone crisis intervention, seniors, helplessness, elderly care
Rozsah průvodní práce
71
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce je zaměřená na poskytování telefonické krizové intervence seniorům, kteří prožívají pocit bezmoci. Teoretická část je členěna do tří kapitol, které popisují problematiku seniorů a adaptace na stáří, jejich potřeby a zdroje stresu, dále vymezují krizovou intervenci a uvádějí techniky a postupy při poskytování telefonické podpory seniorům. Uvedeny jsou zde také výsledky některých relevantních výzkumů. Cílem výzkumné části je odpovědět na otázky týkající se zdrojů pocitu bezmoci seniorů a souvisejících používaných intervencí na lince pro seniory. Výzkum byl realizován jako kvalitativní tematická analýza anonymních písemných záznamů hovorů Linky seniorů s využitím prvků zakotvené teorie. Výsledkem práce je soubor identifikovaných zdrojů pocitu bezmoci seniorů volajících na krizovou linku a inventář intervencí, které v takových případech využívají pracovníci linky.
Anotace v angličtině
This work is focused on providing telephone crisis intervention for seniors experiencing a feeling of helplessness. The theoretical part is divided into three chapters, which describe the issue of seniors and adaptation to old age, their needs and sources of stress, further define crisis intervention and introduce techniques and procedures for providing telephone support to seniors. The results of some relevant research are also presented here. The aim of the research part is to answer questions about the sources of helplessness of seniors and related interventions used on the helpline for seniors. The research was a qualitative thematic analysis of anonymous written records of the use of seniors' calls with elements of grounded theory. The result of the work is a set of identified sources of helplessness of seniors calling the crisis line and an inventory of interventions used in such cases by helpline worker.
Klíčová slova
telefonická krizová intervence, senior, bezmoc, péče o seniory
Klíčová slova v angličtině
telephone crisis intervention, seniors, helplessness, elderly care
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapovat specifika poskytování služby krizové pomoci seniorům a osobám o seniory pečující prostřednictvím chatového poradenství.
Cílem je rovněž zhodnotit využitelnost (potenciál) chatového poradenství pro seniory a osoby o seniory pečující a formulovat doporučení pro práci konzultantů v této službě.
Teoretická část:
- vymezení pojmů krize a krizová intervence
- krizové linky a chatové poradenství pro dospělé
- krize v seniorské problematice
- specifika krizové intervence pro seniory a osoby o seniory pečující
Praktická část:
- kvantitativní: statistické údaje o využití služby (četnost, témata)
- kvalitativní: rozhovory s konzultanty
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapovat specifika poskytování služby krizové pomoci seniorům a osobám o seniory pečující prostřednictvím chatového poradenství.
Cílem je rovněž zhodnotit využitelnost (potenciál) chatového poradenství pro seniory a osoby o seniory pečující a formulovat doporučení pro práci konzultantů v této službě.
Teoretická část:
- vymezení pojmů krize a krizová intervence
- krizové linky a chatové poradenství pro dospělé
- krize v seniorské problematice
- specifika krizové intervence pro seniory a osoby o seniory pečující
Praktická část:
- kvantitativní: statistické údaje o využití služby (četnost, témata)
- kvalitativní: rozhovory s konzultanty
Seznam doporučené literatury
Gruss, P. (Ed.). (2009). Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál. Horská, B., Lásková, A., & Ptáček, L. (2010). Internet jako cesta pomoci: internetové poradenství pro pomáhající profese. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). Chapman, F. (2017). Counselling and Psychotherapy with Older People in Care. London: Jessica Kingsley Publishers Praško, J. (1998). Pomoc v zoufalství a beznaději aneb Jak překonat depresi. Praha: Grada. Špatenková, N. (2017). Krize a krizová intervence. Praha: Grada. Vodáčková, D. (2002). Krizová intervence. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Gruss, P. (Ed.). (2009). Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál. Horská, B., Lásková, A., & Ptáček, L. (2010). Internet jako cesta pomoci: internetové poradenství pro pomáhající profese. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). Chapman, F. (2017). Counselling and Psychotherapy with Older People in Care. London: Jessica Kingsley Publishers Praško, J. (1998). Pomoc v zoufalství a beznaději aneb Jak překonat depresi. Praha: Grada. Špatenková, N. (2017). Krize a krizová intervence. Praha: Grada. Vodáčková, D. (2002). Krizová intervence. Praha: Portál.