Diplomová práce se zabývá narcismem a sociální sítí Instagram. Hlavním cílem teoretické části bylo představit sociální sítě, Instagram, konstrukt narcismus a dosavadní zjištěné výzkumy o narcismu ve spojení s Instagramem. Cílem empirické části bylo zjistit, zda může sociální síť Instagram sloužit k evokaci či modifikaci narcismu, jako osobnostního rysu. Na základě výzkumného cíle byla zvolena experimentální podoba kvantitativního výzkumu. Zkoumanou závisle proměnnou byl zvolen narcismus, který byl měřen pomocí dotazníkových metod. Nezávislá proměnná byla přiřazena k užívání sociální síti Instagram. Nebyl zjištěn vliv užívání sociální sítě Instagram na nárůst narcistických rysů. Také se nepotvrdilo, že existuje souvislost mezi počtem příspěvků na uživatelském profilu Instagramu a nárůstem narcistických rysů.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on narcissism and social network Instagram. The main goal of the theoretical part was to present social networks, Instagram, the construct of narcissism and existing research on narcissism in relation to Instagram. The aim of the theoretical part is to examine, whether Instagram usage can evocate or modify narcissism as a personality trait. A quantitative experimental study was chosen on the basic of the research goal. Narcissism was chosen as the examined dependent variable and it was measured using questionnaire methods. An independent variable has been assigned to the use of the Instagram social network. There was no significant effect of Instagram usage on increase in narcissistic personality traits. It has also not been confirmed that there is a link between the number of posts on Instagram's user profile and the increase in narcissistic traits.
Klíčová slova
sociální síť, Instagram, narcismus, NPI
Klíčová slova v angličtině
social network, Instagram, narcissism, NPI
Rozsah průvodní práce
67 s. (123 720 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá narcismem a sociální sítí Instagram. Hlavním cílem teoretické části bylo představit sociální sítě, Instagram, konstrukt narcismus a dosavadní zjištěné výzkumy o narcismu ve spojení s Instagramem. Cílem empirické části bylo zjistit, zda může sociální síť Instagram sloužit k evokaci či modifikaci narcismu, jako osobnostního rysu. Na základě výzkumného cíle byla zvolena experimentální podoba kvantitativního výzkumu. Zkoumanou závisle proměnnou byl zvolen narcismus, který byl měřen pomocí dotazníkových metod. Nezávislá proměnná byla přiřazena k užívání sociální síti Instagram. Nebyl zjištěn vliv užívání sociální sítě Instagram na nárůst narcistických rysů. Také se nepotvrdilo, že existuje souvislost mezi počtem příspěvků na uživatelském profilu Instagramu a nárůstem narcistických rysů.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on narcissism and social network Instagram. The main goal of the theoretical part was to present social networks, Instagram, the construct of narcissism and existing research on narcissism in relation to Instagram. The aim of the theoretical part is to examine, whether Instagram usage can evocate or modify narcissism as a personality trait. A quantitative experimental study was chosen on the basic of the research goal. Narcissism was chosen as the examined dependent variable and it was measured using questionnaire methods. An independent variable has been assigned to the use of the Instagram social network. There was no significant effect of Instagram usage on increase in narcissistic personality traits. It has also not been confirmed that there is a link between the number of posts on Instagram's user profile and the increase in narcissistic traits.
Klíčová slova
sociální síť, Instagram, narcismus, NPI
Klíčová slova v angličtině
social network, Instagram, narcissism, NPI
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se bude zaměřovat na proměny míry narcismu a osobnostních rysů po aktivním užíváním Instagramu. Po představení základní literatury o narcismu a Instagramu a předchozích výzkumů dojde na vlastní výzkum. Výzkum proběhne experimentálně. Respondenti budou vybráni výběrem na základě dostupnosti. Výběrový soubor bude tvořit přibližně 10 respondentů pouze s jedním kritériem pro zařazení do výzkumu: nebýt aktivním uživatelem na Instagramu, či nemít instagramový účet. Výzkum se zaměří na následující výzkumnou otázku: Ovlivňuje aktivní užívání Instagramu narcismus a další osobnostní rysy?
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se bude zaměřovat na proměny míry narcismu a osobnostních rysů po aktivním užíváním Instagramu. Po představení základní literatury o narcismu a Instagramu a předchozích výzkumů dojde na vlastní výzkum. Výzkum proběhne experimentálně. Respondenti budou vybráni výběrem na základě dostupnosti. Výběrový soubor bude tvořit přibližně 10 respondentů pouze s jedním kritériem pro zařazení do výzkumu: nebýt aktivním uživatelem na Instagramu, či nemít instagramový účet. Výzkum se zaměří na následující výzkumnou otázku: Ovlivňuje aktivní užívání Instagramu narcismus a další osobnostní rysy?
Seznam doporučené literatury
Bartoš, F. (2010). Škála měřící intenzitu neklinického narcismu: konstrukce a zjištění. Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Buffardi, L. E., & Campbell, W. K. (2008). Narcissism and Social Networking Web Sites. Personality and Social Psychology Bulletin, 34, 1303.
Dumas, T., Maxwell-Smith, M., Davis, J., & Giulietti, P. (2017). Lying or longing for likes? Narcissism, peer belonging, loneliness and normative versus deceptive like-seeking on Instagram in emerging adulthood. Computers in Human Behavior, 71, 1-10.
Moon, J. H., Lee, E., Lee, J. A., Choi, T. R., & Sung, Y. (2016). The role of narcissism in self-promotion on Instagram. Personality and Individual Differences 101, 22-25.
Röhr, H. P. (2001). Narcismus - vnitřní žalář. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Bartoš, F. (2010). Škála měřící intenzitu neklinického narcismu: konstrukce a zjištění. Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Buffardi, L. E., & Campbell, W. K. (2008). Narcissism and Social Networking Web Sites. Personality and Social Psychology Bulletin, 34, 1303.
Dumas, T., Maxwell-Smith, M., Davis, J., & Giulietti, P. (2017). Lying or longing for likes? Narcissism, peer belonging, loneliness and normative versus deceptive like-seeking on Instagram in emerging adulthood. Computers in Human Behavior, 71, 1-10.
Moon, J. H., Lee, E., Lee, J. A., Choi, T. R., & Sung, Y. (2016). The role of narcissism in self-promotion on Instagram. Personality and Individual Differences 101, 22-25.
Röhr, H. P. (2001). Narcismus - vnitřní žalář. Praha: Portál.