Záměrem bakalářské práce bylo specifikovat mentální postižení a poruchy chování u dětí umístěných v zařízení ústavní péče a především pak popsat práci s motivací u těchto dětí. Pro potřeby výzkumného šetření byli vybráni dva chlapci s mentálním postižením a přidruženými poruchami chování umístěni v dětském domově. Po dobu šesti týdnů bylo pracováno s hodnotícími tabulkami, které byly vytvořeny pro chlapce. Data byla získána prostudováním osobní dokumentace a následným zhotovením případových studií, zpracováním záznamových archů, jež vycházejí z nepřímého pozorování pedagogických pracovníků při práci s hodnotícími tabulkami a v neposlední řadě z rozhovorů s pedagogy. Výsledky studie popisují průběh a možnosti práce s motivací o obou chlapců.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis was to specify mental disability and behavioural disorders in children placed in institutional care facilities and, above all, describe the work with motivation in these children. Two boys with intellectual disabilities were selected for the needs of the research inquiry and the affiliated behavioural disorders, who are placed in the orphanage. For six weeks was worked with evaluation tables created especially for the boys. The data were obtained by studying personal documentation and then making case studies, processing of recording sheets based on indirect observation of pedagogical workers while working with evaluation tables and last but not least from interviews with educators. The study results describe the process and possibilities of work with the motivation of both boys.
Klíčová slova
Mentální postižení, dítě s mentálním postižením, poruchy chování, motivace, ústavní péče, dětský domov.
Klíčová slova v angličtině
Mental disability, child with intellectual disabilities, behavioural disorders, motivation, constitutional care, orphanage.
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Záměrem bakalářské práce bylo specifikovat mentální postižení a poruchy chování u dětí umístěných v zařízení ústavní péče a především pak popsat práci s motivací u těchto dětí. Pro potřeby výzkumného šetření byli vybráni dva chlapci s mentálním postižením a přidruženými poruchami chování umístěni v dětském domově. Po dobu šesti týdnů bylo pracováno s hodnotícími tabulkami, které byly vytvořeny pro chlapce. Data byla získána prostudováním osobní dokumentace a následným zhotovením případových studií, zpracováním záznamových archů, jež vycházejí z nepřímého pozorování pedagogických pracovníků při práci s hodnotícími tabulkami a v neposlední řadě z rozhovorů s pedagogy. Výsledky studie popisují průběh a možnosti práce s motivací o obou chlapců.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis was to specify mental disability and behavioural disorders in children placed in institutional care facilities and, above all, describe the work with motivation in these children. Two boys with intellectual disabilities were selected for the needs of the research inquiry and the affiliated behavioural disorders, who are placed in the orphanage. For six weeks was worked with evaluation tables created especially for the boys. The data were obtained by studying personal documentation and then making case studies, processing of recording sheets based on indirect observation of pedagogical workers while working with evaluation tables and last but not least from interviews with educators. The study results describe the process and possibilities of work with the motivation of both boys.
Klíčová slova
Mentální postižení, dítě s mentálním postižením, poruchy chování, motivace, ústavní péče, dětský domov.
Klíčová slova v angličtině
Mental disability, child with intellectual disabilities, behavioural disorders, motivation, constitutional care, orphanage.
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Shromažďování a studium odborné literatury k danému tématu
Vytýčení koncepce práce, formulace cílů práce
Realizace teoretické části práce
Realizace praktické části práce, sběr dat pro praktickou část práce
Komparace teoretických východisek se získanými informacemi, s praktickými zkušenostmi
Závěr, zpracování výsledků a jejich interpretace
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Shromažďování a studium odborné literatury k danému tématu
Vytýčení koncepce práce, formulace cílů práce
Realizace teoretické části práce
Realizace praktické části práce, sběr dat pro praktickou část práce
Komparace teoretických východisek se získanými informacemi, s praktickými zkušenostmi
Závěr, zpracování výsledků a jejich interpretace
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie. Teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-166-9.
TRAIN, Alain. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-503-2.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Slon, 1995. ISBN 80-85850-7.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-534-9.
ČERVENKA, Karel. Sud, který nemá dno? Potřeby dětí s poruchami emocí a chování očima výchovných profesionálů. Brno: Masarykova Univerzita Brno, 2016. ISBN 978-80-210-8138-3.
ATKINSON, Rita L. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-35-x.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie. Teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-166-9.
TRAIN, Alain. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-503-2.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Slon, 1995. ISBN 80-85850-7.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-534-9.
ČERVENKA, Karel. Sud, který nemá dno? Potřeby dětí s poruchami emocí a chování očima výchovných profesionálů. Brno: Masarykova Univerzita Brno, 2016. ISBN 978-80-210-8138-3.
ATKINSON, Rita L. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-35-x.