Předkládaná rigorózní práce představuje v teoretické rovině problematiku standardizace vzdělávacích výstupů a informuje o významu vzdělávacích standardů pro výchovně-vzdělávací praxi. Popisuje postavení zeměpisu v závazných kurikulárních dokumentech a vývoj obsahu geografického vzdělávání. Stěžejní část práce prezentuje výsledky výzkumu požadovaných výstupů zeměpisného učiva v oblasti litosféry v základním vzdělávání završené autorovým návrhem standardů tohoto tematického celku pro gymnaziální vzdělávání. Práce se opírá o studium informačních zdrojů, autorovy mnohaleté pedagogické zkušenosti i výsledky dotazníkového šetření problematiky standardizace geografického vzdělávání provedeného mezi žáky a učiteli zeměpisu (geografie) na gymnáziích.
Anotace v angličtině
The presented rigorous works presents a theoretical plane of the issues with standardization of education outputs and informs on the significance of education standards for the teaching practice. It describes the position of geography in the required curricular documents and the development of geography education content. The key section of the work present results stemming from the desired geography education outputs in lithosphere with a conclusion offering author's proposal for standards in the topic unit for secondary education. The work is based on the study of information sources, the author's years of experience and results from research of geography education standardization through questionnaires given to students and geography teachers in high schools.
Předkládaná rigorózní práce představuje v teoretické rovině problematiku standardizace vzdělávacích výstupů a informuje o významu vzdělávacích standardů pro výchovně-vzdělávací praxi. Popisuje postavení zeměpisu v závazných kurikulárních dokumentech a vývoj obsahu geografického vzdělávání. Stěžejní část práce prezentuje výsledky výzkumu požadovaných výstupů zeměpisného učiva v oblasti litosféry v základním vzdělávání završené autorovým návrhem standardů tohoto tematického celku pro gymnaziální vzdělávání. Práce se opírá o studium informačních zdrojů, autorovy mnohaleté pedagogické zkušenosti i výsledky dotazníkového šetření problematiky standardizace geografického vzdělávání provedeného mezi žáky a učiteli zeměpisu (geografie) na gymnáziích.
Anotace v angličtině
The presented rigorous works presents a theoretical plane of the issues with standardization of education outputs and informs on the significance of education standards for the teaching practice. It describes the position of geography in the required curricular documents and the development of geography education content. The key section of the work present results stemming from the desired geography education outputs in lithosphere with a conclusion offering author's proposal for standards in the topic unit for secondary education. The work is based on the study of information sources, the author's years of experience and results from research of geography education standardization through questionnaires given to students and geography teachers in high schools.