Teoretická část práce se zabývá osobností pedagoga volného času, jeho předpoklady a požadavky na něj. Je zde popsán volný čas a jeho funkce. Je zde také charakterizována psychohygiena, duševní zdraví a její metody. V další části vymezuji, co je to stres, jeho příčiny, příznaky, popisuji fáze stresu, coping neboli zvládání stresu, a také dopady stresu na lidský organismus. V další části uvádím, co je syndrom vyhoření, jeho fáze a symptomy a zmiňuji ohrožené profese tímto syndromem. V poslední teoretické části se věnuji samotné józe, její historii, typům jógy a jejímu vlivu na lidské zdraví. Empirická část se věnuje metodologii kvalitativního výzkumného šetření, jehož cílem je prozkoumat a popsat, jak respondenti vnímají jógu, jaké k ní mají postoje, jako součásti psychohygieny, a jak se díky józe vyrovnávají se stresem.
Anotace v angličtině
Theoretical part of this thesis is focusing on the personality of leisure pedagogue, his assumptions and requirements. Leisure and its function is described in this thesis. There is also characteristic of psychohygiene, mental health and its methods. In next part I'm describing what is stress and what are its causes and symptoms, phases of stress, coping (managing stress) and also the effects of stress on human body. In next part I'm describing what is burnout syndrome, its phases and symptoms and I'm mentioning endangered professions. In last theoretical part I'm focusing on yoga itself, its history, types and its influence on human health. The empirical part deals with the methodology of a qualitative research survey, which aims to examine and describe how respondents perceive yoga, their attitude towards yoga as part of psychohygiene and how they cope with work stress and stress in everyday life.
Klíčová slova
Jóga, pedagog volného času, psychohygiena, duševní zdraví, stres, syndrom vyhoření.
Teoretická část práce se zabývá osobností pedagoga volného času, jeho předpoklady a požadavky na něj. Je zde popsán volný čas a jeho funkce. Je zde také charakterizována psychohygiena, duševní zdraví a její metody. V další části vymezuji, co je to stres, jeho příčiny, příznaky, popisuji fáze stresu, coping neboli zvládání stresu, a také dopady stresu na lidský organismus. V další části uvádím, co je syndrom vyhoření, jeho fáze a symptomy a zmiňuji ohrožené profese tímto syndromem. V poslední teoretické části se věnuji samotné józe, její historii, typům jógy a jejímu vlivu na lidské zdraví. Empirická část se věnuje metodologii kvalitativního výzkumného šetření, jehož cílem je prozkoumat a popsat, jak respondenti vnímají jógu, jaké k ní mají postoje, jako součásti psychohygieny, a jak se díky józe vyrovnávají se stresem.
Anotace v angličtině
Theoretical part of this thesis is focusing on the personality of leisure pedagogue, his assumptions and requirements. Leisure and its function is described in this thesis. There is also characteristic of psychohygiene, mental health and its methods. In next part I'm describing what is stress and what are its causes and symptoms, phases of stress, coping (managing stress) and also the effects of stress on human body. In next part I'm describing what is burnout syndrome, its phases and symptoms and I'm mentioning endangered professions. In last theoretical part I'm focusing on yoga itself, its history, types and its influence on human health. The empirical part deals with the methodology of a qualitative research survey, which aims to examine and describe how respondents perceive yoga, their attitude towards yoga as part of psychohygiene and how they cope with work stress and stress in everyday life.
Klíčová slova
Jóga, pedagog volného času, psychohygiena, duševní zdraví, stres, syndrom vyhoření.
1. Vymezení pojmů z odborné literatury vztahující se k tématu diplomové práce. Definice pojmů jóga, životní styl, psychohygiena, jógové techniky, vliv jógy na lidské zdraví a kvalitu života.
2. Stanovení cílů a formulace výzkumných otázek. Cílem výzkumu bude analyzovat, jaký vliv má praktikování jógy na psychické zdraví a kvalitu života pedagoga volného času.
3. Výběr vzorků, sběr podkladů a dat pro realizaci a následné vyhodnocení praktické části diplomové práce. Použita bude kvalitativní metoda, rozhovor s respondenty. Ná základě těchto rozhovorů bude provedena analýza.
4. Závěry, vyhodnocení a interpretace plynoucí ze získaných dat.
Zásady pro vypracování
1. Vymezení pojmů z odborné literatury vztahující se k tématu diplomové práce. Definice pojmů jóga, životní styl, psychohygiena, jógové techniky, vliv jógy na lidské zdraví a kvalitu života.
2. Stanovení cílů a formulace výzkumných otázek. Cílem výzkumu bude analyzovat, jaký vliv má praktikování jógy na psychické zdraví a kvalitu života pedagoga volného času.
3. Výběr vzorků, sběr podkladů a dat pro realizaci a následné vyhodnocení praktické části diplomové práce. Použita bude kvalitativní metoda, rozhovor s respondenty. Ná základě těchto rozhovorů bude provedena analýza.
4. Závěry, vyhodnocení a interpretace plynoucí ze získaných dat.
Seznam doporučené literatury
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3133-9.
HAMPLOVÁ, Dana. Životní spokojenost: rodina, práce a další faktory. Praha: Sociologický ústav AV ČR, c2004. Sociologické studie. ISBN 80-7330-063-X.
MIHULOVÁ, Marie a Milan SVOBODA. Jóga a sebepoznávání. 1995. Liberec: Santal, 1992. ISBN 80-900570-4-7.
VAN LYSEBETH, André. Jóga. 2. vyd. Přeložil Jaroslav KELIŠ. Praha: Olympia, 1978. ISBN 978-80-210-6457-7.
KUVALAYANANDA a S. L. VINEKAR. Jógová terapie. Bratislava: CAD Press, 1990. Světové duchovní proudy. ISBN 978-80-210-6457-7.
KNAISLOVÁ, Ivana a Jan KNAISL. S jógou na cestě životem. Praha: Olympia, 2002. Malá encyklopedie jógy. ISBN 80-7033-745-1.
TRÁVNÍČEK, Zdeněk. Leopold Procházka: první český buddhista. Brno: Masarykova univerzita, 2002. Proměny náboženství. ISBN 80-210-2950-1.
LENOIR, Frédéric. Setkávání buddhismu se Západem. Praha: Volvox Globator, 2002. Katarze. ISBN 80-7207-496-2.
GÍTÁNANDA. Jóga krok za krokem: [učebnice pro učitele a žáky]. 1995. Olomouc: Dobra & Fontána, 1999. ISBN 80-86179-38-9.
FRANKL, Viktor Emil a Elisabeth S. LUKAS. Vůle ke smyslu: vybrané přednášky o logoterapii s příspěvkem Elisabeth S. Lukasové. 2. čes. vyd. Brno: Cesta, 1997. ISBN 80-85319-63-2.
FELDENKRAIS, Moshé. Feldenkraisova metoda: pohybem k sebeuvědomění. Praha: Pragma, 1996. ISBN 80-7205-058-3.
BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3434-7.
Seznam doporučené literatury
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3133-9.
HAMPLOVÁ, Dana. Životní spokojenost: rodina, práce a další faktory. Praha: Sociologický ústav AV ČR, c2004. Sociologické studie. ISBN 80-7330-063-X.
MIHULOVÁ, Marie a Milan SVOBODA. Jóga a sebepoznávání. 1995. Liberec: Santal, 1992. ISBN 80-900570-4-7.
VAN LYSEBETH, André. Jóga. 2. vyd. Přeložil Jaroslav KELIŠ. Praha: Olympia, 1978. ISBN 978-80-210-6457-7.
KUVALAYANANDA a S. L. VINEKAR. Jógová terapie. Bratislava: CAD Press, 1990. Světové duchovní proudy. ISBN 978-80-210-6457-7.
KNAISLOVÁ, Ivana a Jan KNAISL. S jógou na cestě životem. Praha: Olympia, 2002. Malá encyklopedie jógy. ISBN 80-7033-745-1.
TRÁVNÍČEK, Zdeněk. Leopold Procházka: první český buddhista. Brno: Masarykova univerzita, 2002. Proměny náboženství. ISBN 80-210-2950-1.
LENOIR, Frédéric. Setkávání buddhismu se Západem. Praha: Volvox Globator, 2002. Katarze. ISBN 80-7207-496-2.
GÍTÁNANDA. Jóga krok za krokem: [učebnice pro učitele a žáky]. 1995. Olomouc: Dobra & Fontána, 1999. ISBN 80-86179-38-9.
FRANKL, Viktor Emil a Elisabeth S. LUKAS. Vůle ke smyslu: vybrané přednášky o logoterapii s příspěvkem Elisabeth S. Lukasové. 2. čes. vyd. Brno: Cesta, 1997. ISBN 80-85319-63-2.
FELDENKRAIS, Moshé. Feldenkraisova metoda: pohybem k sebeuvědomění. Praha: Pragma, 1996. ISBN 80-7205-058-3.
BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3434-7.