Bakalářská práce se zabývá vzděláváním a integrací žáka s Aspergerovým syndromem na základní škole. První kapitoly jsou věnovány charakteristice a popisu tohoto syndromu, zásadám vzdělávání, roli učitele a asistenta pedagoga při vzdělávání tohoto žáka a popisu prostředí ve třídě při integraci žáka. V další části práce je případová studie žáka, formou narativního příběhu, která popisuje celou jeho školní docházku v běžné základní škole, vzdělávání, přizpůsobování se kolektivu třídy a jeho postupné začleňování. Narativní příběh popisuje tuto integraci z pohledu asistenta pedagoga. Dále jsou zde rozhovory se spolužáky, učiteli, pěstounkou žáka, a také rozhovor s žákem samotným. Cílem této práce je analýza-zjištění, jak se integrace povedla, co by se mohlo zlepšit, v jaké oblasti. A to skrze názory a postřehy učitelů, spolužáků, integrovaného žáka, jeho pěstounky a také jeho asistentky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with an education and integration of a pupil with Asperger's syndrome at a Primary school. The first chapters are focused to syndrome´s characteristics and description, principles of education, the role of the teacher and the teacher assistant during pupil´s education and description of a classroom environment. In the practical part is a specific case study of the pupil in a narrative story form, which approaches his whole schooling at common Primary school, at education, at adaptation to the class members and his gradual integration. The narrative story describes the integration from the assistant's point of view. In the practical part are also interviews with his classmates, teachers, the foster mother and interview with him. The aim of the work is a description of the pupil education and following analysis-findings, how the integration worked, what could be improved and in which area through opinions and observations of the teachers, classmates, the integrated pupil and his foster mother.
Klíčová slova
Aspergerův syndrom, komunikace, vzdělávání, individuální výuka, začleňování do kolektivu, případová studie žáka, narativní příběh, inkluze
Klíčová slova v angličtině
Asperger's syndrome, comunication, education, individual tution, integration into the collective, pupil case study, narrative story, inclusion
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vzděláváním a integrací žáka s Aspergerovým syndromem na základní škole. První kapitoly jsou věnovány charakteristice a popisu tohoto syndromu, zásadám vzdělávání, roli učitele a asistenta pedagoga při vzdělávání tohoto žáka a popisu prostředí ve třídě při integraci žáka. V další části práce je případová studie žáka, formou narativního příběhu, která popisuje celou jeho školní docházku v běžné základní škole, vzdělávání, přizpůsobování se kolektivu třídy a jeho postupné začleňování. Narativní příběh popisuje tuto integraci z pohledu asistenta pedagoga. Dále jsou zde rozhovory se spolužáky, učiteli, pěstounkou žáka, a také rozhovor s žákem samotným. Cílem této práce je analýza-zjištění, jak se integrace povedla, co by se mohlo zlepšit, v jaké oblasti. A to skrze názory a postřehy učitelů, spolužáků, integrovaného žáka, jeho pěstounky a také jeho asistentky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with an education and integration of a pupil with Asperger's syndrome at a Primary school. The first chapters are focused to syndrome´s characteristics and description, principles of education, the role of the teacher and the teacher assistant during pupil´s education and description of a classroom environment. In the practical part is a specific case study of the pupil in a narrative story form, which approaches his whole schooling at common Primary school, at education, at adaptation to the class members and his gradual integration. The narrative story describes the integration from the assistant's point of view. In the practical part are also interviews with his classmates, teachers, the foster mother and interview with him. The aim of the work is a description of the pupil education and following analysis-findings, how the integration worked, what could be improved and in which area through opinions and observations of the teachers, classmates, the integrated pupil and his foster mother.
Klíčová slova
Aspergerův syndrom, komunikace, vzdělávání, individuální výuka, začleňování do kolektivu, případová studie žáka, narativní příběh, inkluze
Klíčová slova v angličtině
Asperger's syndrome, comunication, education, individual tution, integration into the collective, pupil case study, narrative story, inclusion
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na:
- definování poruch autistického spektra
- specifika Aspergerova syndromu
- integrace do vzdělávacího procesu
- případová studie žáka s Aspergerovým syndromem
- kvalitativní výzkum - rozhovor s pedagogy, spolužáky a pěstouny žáka
Rozhovor bude standardizovaný podle předem určených otázek. Otázky se budou týkat problematiky začlenění žáka se specifickými vzdělávacími potřebami do procesu vzdělávání na běžné základní škole. Průběžné výsledky práce budou konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na:
- definování poruch autistického spektra
- specifika Aspergerova syndromu
- integrace do vzdělávacího procesu
- případová studie žáka s Aspergerovým syndromem
- kvalitativní výzkum - rozhovor s pedagogy, spolužáky a pěstouny žáka
Rozhovor bude standardizovaný podle předem určených otázek. Otázky se budou týkat problematiky začlenění žáka se specifickými vzdělávacími potřebami do procesu vzdělávání na běžné základní škole. Průběžné výsledky práce budou konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Attwod Tony, Aspergerův syndrom, Praha, Portál 2005, ISBN 80-7178-979-8.
Čadilová Věra, Žampachová Zuzana, Metodika práce asistenta pedagoga, Olomouc, Univerzita Palackého 2015, ISBN 978-80-244-4679-0 (elektronická verze).