Diplomová práce je zaměřena na tvorbu pracovních listů a jejich metodik soustředěných na rozvoj čtenářské gramotnosti a čtenářských strategií. Vytvořené materiály pak směřují k využití v hodinách literární výchovy na 2. stupni základních škol. Práce se soustředí na historickou literaturu pro děti a mládež a téma vznik Československa. Podstatnou část práce tvoří i soupis veškeré současné produkce zvolené tematiky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the creation of worksheets and their methodologies dealing with the development of reading literacy and reading strategies. The created materials lead up for using in literary education classes at the 2nd level of primary schools. The thesis focuses on historical literature for children and youth and the topic of the establishment of Czechoslovakia. A list of all current production of the selected topic is a substantial part of the thesis.
Klíčová slova
1918, 2. stupeň základní školy, čtenářská gramotnost, čtenářské strategie, literatura pro děti a mládež, pracovní listy, současná česká historická literatura pro děti a mládež, výukové metody, vznik Československa
Klíčová slova v angličtině
1918, contemporary Czech historical literature for children and young people, literature for children and young people, lower secondary school, origin of the Czechoslovakia, reading literacy, strategies for Improving Reading, teaching methods, worksheets
Rozsah průvodní práce
119 s. (261 442 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na tvorbu pracovních listů a jejich metodik soustředěných na rozvoj čtenářské gramotnosti a čtenářských strategií. Vytvořené materiály pak směřují k využití v hodinách literární výchovy na 2. stupni základních škol. Práce se soustředí na historickou literaturu pro děti a mládež a téma vznik Československa. Podstatnou část práce tvoří i soupis veškeré současné produkce zvolené tematiky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the creation of worksheets and their methodologies dealing with the development of reading literacy and reading strategies. The created materials lead up for using in literary education classes at the 2nd level of primary schools. The thesis focuses on historical literature for children and youth and the topic of the establishment of Czechoslovakia. A list of all current production of the selected topic is a substantial part of the thesis.
Klíčová slova
1918, 2. stupeň základní školy, čtenářská gramotnost, čtenářské strategie, literatura pro děti a mládež, pracovní listy, současná česká historická literatura pro děti a mládež, výukové metody, vznik Československa
Klíčová slova v angličtině
1918, contemporary Czech historical literature for children and young people, literature for children and young people, lower secondary school, origin of the Czechoslovakia, reading literacy, strategies for Improving Reading, teaching methods, worksheets
Zásady pro vypracování
Úvod
1. Historická tematika v současné české literatuře pro děti a mládež
2. Charakteristika vybraných knih
3. Metodické náměty využitých textů pro výuku v literární výchově
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
1. Historická tematika v současné české literatuře pro děti a mládež
2. Charakteristika vybraných knih
3. Metodické náměty využitých textů pro výuku v literární výchově
Závěr
Seznam doporučené literatury
BORŮVKOVÁ, Vendula. 1918, aneb, Jak jsem dal gól přes celé Československo. Brno: Host, 2018. ISBN 978-80-7577-610-5.
ČERNÝ, Jiří a VEIS, Jaroslav. Obrázky z československých dějin 1918-1945. Praha: Albatros, 2011. ISBN 978-80-00-02244-4.
FUČÍKOVÁ, Renáta. Tomáš Garrigue Masaryk. Praha: Práh, 2006. ISBN 80-7252-152-7.
NĚMEČEK, Tomáš. Tomáš Garrigue Masaryk očima slečny Alice a mistra Viktora. Praha: Mladá fronta, 2017. ISBN 978-80-204-4351-9.
PECHAROVÁ, Lenka. Po stopách stoleté dámy: naše země 1918-2018. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1326-0.
SEIFERTOVÁ, Lucie. Dějiny českého udatného národa a pár bezvýznamných světových událostí. Praha: Petr Prchal, 2003. ISBN 80-242-1042-8.
BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Nakladatelství Jiří Fraus, 2002. ISBN 8072381822.
ČEŇKOVÁ, Jana a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: OU, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
KÁRNÍK, Zdeněk. České země v éře První republiky: (1918-1938). Díl první, Vznik, budování a zlatá léta republiky : (1918-1929). Praha: Nakladatelství Libri, 2003. ISBN 80-7277-030-6.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: FPE ZČU, 2010. 978-80-7043-891-6.
REISSNER, Martin. Obrázkové dějiny českých zemí. In Ladění: časopis pro teorii a kritiku dětské literatury. Brno: 2004, roč. 9 (14), č. 1, s. 21 - 23. ISSN 1211-3484.
ŘEŘICHOVÁ, V. České dějiny pohledem současné literatury pro děti a mládež. In Historie a škola VI. Klíčové kompetence a současný stav vzdělávání v dějepise. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2008, s. 57-68. ISBN 978-80-211-0571-3.
URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Ostrava: Votobia, 2003. ISBN 80-7198-548-1.
Seznam doporučené literatury
BORŮVKOVÁ, Vendula. 1918, aneb, Jak jsem dal gól přes celé Československo. Brno: Host, 2018. ISBN 978-80-7577-610-5.
ČERNÝ, Jiří a VEIS, Jaroslav. Obrázky z československých dějin 1918-1945. Praha: Albatros, 2011. ISBN 978-80-00-02244-4.
FUČÍKOVÁ, Renáta. Tomáš Garrigue Masaryk. Praha: Práh, 2006. ISBN 80-7252-152-7.
NĚMEČEK, Tomáš. Tomáš Garrigue Masaryk očima slečny Alice a mistra Viktora. Praha: Mladá fronta, 2017. ISBN 978-80-204-4351-9.
PECHAROVÁ, Lenka. Po stopách stoleté dámy: naše země 1918-2018. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1326-0.
SEIFERTOVÁ, Lucie. Dějiny českého udatného národa a pár bezvýznamných světových událostí. Praha: Petr Prchal, 2003. ISBN 80-242-1042-8.
BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Nakladatelství Jiří Fraus, 2002. ISBN 8072381822.
ČEŇKOVÁ, Jana a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: OU, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
KÁRNÍK, Zdeněk. České země v éře První republiky: (1918-1938). Díl první, Vznik, budování a zlatá léta republiky : (1918-1929). Praha: Nakladatelství Libri, 2003. ISBN 80-7277-030-6.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: FPE ZČU, 2010. 978-80-7043-891-6.
REISSNER, Martin. Obrázkové dějiny českých zemí. In Ladění: časopis pro teorii a kritiku dětské literatury. Brno: 2004, roč. 9 (14), č. 1, s. 21 - 23. ISSN 1211-3484.
ŘEŘICHOVÁ, V. České dějiny pohledem současné literatury pro děti a mládež. In Historie a škola VI. Klíčové kompetence a současný stav vzdělávání v dějepise. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2008, s. 57-68. ISBN 978-80-211-0571-3.
URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Ostrava: Votobia, 2003. ISBN 80-7198-548-1.