Diplomová práce se zabývá vlivem technik pro rozvoj všímavosti na alexithymii a úzkost. V teoretické části je popsán koncept všímavosti, aspekty všímavosti a její souvislost s duševním zdravím a terapií. Další část je věnovaná problematice alexithymie a úzkosti. Cílem výzkumu bylo porovnat míru alexithymie a úzkosti u respondentů před zahájením osmitýdenního programu pro rozvoj všímavosti a po jeho skončení. Dále jsme porovnávali míru alexithymie a úzkosti u experimentální skupiny, která se programu účastnila
a kontrolní skupiny. K těmto srovnáním jsme využili dotazník pro měření úzkosti
a úzkostnosti (STAI X-1 a STAI X-2) a Dotazník alexithymie (TAS-20). Výzkum byl realizován formou komparativního kvaziexperimentu a trval 8 týdnů, během kterých jsme respondenty učili vybrané techniky pro rozvoj všímavosti, které pak měli za úkol každý den praktikovat. Obě skupiny, experimentální i kontrolní, celkem tvořilo 39 respondentů.
Výsledky ukázaly, že v experimentální skupině došlo k poklesu na škále alexithymie
a zároveň došlo ke snížení úzkosti a úzkostlivosti, a to na vysoké hladině významnosti. Dále z výsledků vyplynulo, že snížení alexithymie a úzkosti bylo významnější v experimentální skupině oproti kontrolní skupině, která se programu nezúčastnila.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with influence of techniques for the development of mindfulness on alexithymia and anxiety. The theoretical part describes the concept of mindfulness, aspects of mindfulness and its relations with mental health and therapy. The next part is dedicated to the issue of alexithymia and anxiety. The ambition of the study was to compare the level of alexithymia and anxiety in respondents before and after the eight-week mindfulness development program. We also compared the level of alexithymia and anxiety in the experimental group, which participated in the program and the control group. For these comparisons, we used the questionnaire for measuring anxiety and scrupulosity (STAI X-1 a STAI X-2) and questionnaire for measuring alexithymia
(TAS-20). The research was carried out in the form of a comparative quasi-experiment and lasted for 8 weeks, during which we taught the respondents selected techniques for the development of mindfulness, which they then had to practice every day. Both groups, experimental and control, consisted of a total of 39 respondents.
The results showed that in the experimental group there was a decrease in the scale of alexithymia and at the same time there was a decrease in anxiety and scrupulosity at a high level of significance. Furthermore, the results showed that the reduction on alexithymia and anxiety was more significant in the experimental group than in the control group, which did not participate in the program.
Klíčová slova
rozvoj všímavosti, alexithymie, úzkost, TAS-20, STAI
Klíčová slova v angličtině
development of mindfulness, alexithymia, anxiety, TAS-20, STAI
Rozsah průvodní práce
97 s. (183 155 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vlivem technik pro rozvoj všímavosti na alexithymii a úzkost. V teoretické části je popsán koncept všímavosti, aspekty všímavosti a její souvislost s duševním zdravím a terapií. Další část je věnovaná problematice alexithymie a úzkosti. Cílem výzkumu bylo porovnat míru alexithymie a úzkosti u respondentů před zahájením osmitýdenního programu pro rozvoj všímavosti a po jeho skončení. Dále jsme porovnávali míru alexithymie a úzkosti u experimentální skupiny, která se programu účastnila
a kontrolní skupiny. K těmto srovnáním jsme využili dotazník pro měření úzkosti
a úzkostnosti (STAI X-1 a STAI X-2) a Dotazník alexithymie (TAS-20). Výzkum byl realizován formou komparativního kvaziexperimentu a trval 8 týdnů, během kterých jsme respondenty učili vybrané techniky pro rozvoj všímavosti, které pak měli za úkol každý den praktikovat. Obě skupiny, experimentální i kontrolní, celkem tvořilo 39 respondentů.
Výsledky ukázaly, že v experimentální skupině došlo k poklesu na škále alexithymie
a zároveň došlo ke snížení úzkosti a úzkostlivosti, a to na vysoké hladině významnosti. Dále z výsledků vyplynulo, že snížení alexithymie a úzkosti bylo významnější v experimentální skupině oproti kontrolní skupině, která se programu nezúčastnila.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with influence of techniques for the development of mindfulness on alexithymia and anxiety. The theoretical part describes the concept of mindfulness, aspects of mindfulness and its relations with mental health and therapy. The next part is dedicated to the issue of alexithymia and anxiety. The ambition of the study was to compare the level of alexithymia and anxiety in respondents before and after the eight-week mindfulness development program. We also compared the level of alexithymia and anxiety in the experimental group, which participated in the program and the control group. For these comparisons, we used the questionnaire for measuring anxiety and scrupulosity (STAI X-1 a STAI X-2) and questionnaire for measuring alexithymia
(TAS-20). The research was carried out in the form of a comparative quasi-experiment and lasted for 8 weeks, during which we taught the respondents selected techniques for the development of mindfulness, which they then had to practice every day. Both groups, experimental and control, consisted of a total of 39 respondents.
The results showed that in the experimental group there was a decrease in the scale of alexithymia and at the same time there was a decrease in anxiety and scrupulosity at a high level of significance. Furthermore, the results showed that the reduction on alexithymia and anxiety was more significant in the experimental group than in the control group, which did not participate in the program.
Klíčová slova
rozvoj všímavosti, alexithymie, úzkost, TAS-20, STAI
Klíčová slova v angličtině
development of mindfulness, alexithymia, anxiety, TAS-20, STAI
Zásady pro vypracování
1. Studium pramenů zabývajících se technikami pro rozvoj všímavosti.
2. Analýza výzkumů zabývajících se všímavostí, alexithymií a úzkostí.
3. Stanovení cílů práce a hypotéz.
4. Realizace kvantitativního výzkumu.
5. Analýza získaných dat za použití kvantitativní metodologie.
6. Kritická analýza teoretických předpokladů, metodologie a výsledků výzkumu
Zásady pro vypracování
1. Studium pramenů zabývajících se technikami pro rozvoj všímavosti.
2. Analýza výzkumů zabývajících se všímavostí, alexithymií a úzkostí.
3. Stanovení cílů práce a hypotéz.
4. Realizace kvantitativního výzkumu.
5. Analýza získaných dat za použití kvantitativní metodologie.
6. Kritická analýza teoretických předpokladů, metodologie a výsledků výzkumu
Seznam doporučené literatury
Biddle, S. J., & Mutrie, N. (2008). Psychology of Physical Activity: Determinants, Well-Being and Interventions .Oxon: Routledge
Brown, K., W., Ryan, R., M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology
Coops, M. (2018). Mindfulness: fit na těle i na duši. Praha: Rebo International CZ.
Epstein, M. (2013). Myšlenky bez myslitele: psychoterapie z pohledu buddhismu. Praha: Maitrea
Fulton, P. R. (2005). Mindfulness as clinical training. In: Germer, Ch. K., Siegel, R. D. & Fulton, P. R. (Eds.), Mindfulness and psychotherapy. NY, USA: Guilford Press.
Goleman, D. (2014). Pozornost: skrytá cesta k dokonalosti. V Brně: Jan Melvil.
Kabat-Zinn, J. (1996). Vědomí přítomnosti: Meditace bdělosti v každodenním životě. Olomouc: Votobia.
Niemiec, R. M. (2014). Mindfulness and character strengths: A practical guide to flourishing. Cambridge, MA: Hogrefe
Pinto, A. (2009). Mindfulness and psychosis. In: Didonna, F. (Ed.), Clinical handbook of mindfulness. NY, USA: Springer.
Vita, E. (2018). Žít v přítomnosti: dopřejte si přirozenou meditaci. Praha: Euromedia.
Seznam doporučené literatury
Biddle, S. J., & Mutrie, N. (2008). Psychology of Physical Activity: Determinants, Well-Being and Interventions .Oxon: Routledge
Brown, K., W., Ryan, R., M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology
Coops, M. (2018). Mindfulness: fit na těle i na duši. Praha: Rebo International CZ.
Epstein, M. (2013). Myšlenky bez myslitele: psychoterapie z pohledu buddhismu. Praha: Maitrea
Fulton, P. R. (2005). Mindfulness as clinical training. In: Germer, Ch. K., Siegel, R. D. & Fulton, P. R. (Eds.), Mindfulness and psychotherapy. NY, USA: Guilford Press.
Goleman, D. (2014). Pozornost: skrytá cesta k dokonalosti. V Brně: Jan Melvil.
Kabat-Zinn, J. (1996). Vědomí přítomnosti: Meditace bdělosti v každodenním životě. Olomouc: Votobia.
Niemiec, R. M. (2014). Mindfulness and character strengths: A practical guide to flourishing. Cambridge, MA: Hogrefe
Pinto, A. (2009). Mindfulness and psychosis. In: Didonna, F. (Ed.), Clinical handbook of mindfulness. NY, USA: Springer.
Vita, E. (2018). Žít v přítomnosti: dopřejte si přirozenou meditaci. Praha: Euromedia.