Diplomová práce se zabývá tématem genderových stereotypů a jejich vnímáním žáky a žákyněmi 2. stupně. Práce se dělí na teoretickou a empirickou část. Cílem teoretické části je poskytnout přehled o problematice genderových stereotypů, a to zejména v kontextu školství. Cílem empirické části je zmapovat rozšířenost genderově stereotypních názorů u žáků a žákyň 2. stupně ZŠ v okrese Prostějov.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of gender stereotypes and their perception by lower secondary students. The thesis consists of theoretical part and empirical part. The aim of the theoretical part is to provide an overview of the issue of gender stereotypes, especially in the context of education. The aim of the empirical part is to map the prevalence of gender stereotypical opinions among lower secondary students in the district of Prostějov.
Diplomová práce se zabývá tématem genderových stereotypů a jejich vnímáním žáky a žákyněmi 2. stupně. Práce se dělí na teoretickou a empirickou část. Cílem teoretické části je poskytnout přehled o problematice genderových stereotypů, a to zejména v kontextu školství. Cílem empirické části je zmapovat rozšířenost genderově stereotypních názorů u žáků a žákyň 2. stupně ZŠ v okrese Prostějov.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of gender stereotypes and their perception by lower secondary students. The thesis consists of theoretical part and empirical part. The aim of the theoretical part is to provide an overview of the issue of gender stereotypes, especially in the context of education. The aim of the empirical part is to map the prevalence of gender stereotypical opinions among lower secondary students in the district of Prostějov.
8. Návrh na začlenění tématu "Genderové stereotypy" do výuky občanské výchovy
9. Závěr
Zásady pro vypracování
1. Úvod
2. Pojem gender a genderové teorie
3. Genderová socializace
4. Genderové stereotypy
5. Gender ve škole
6. Metodologie výzkumu
7. Výsledky výzkumného šetření
8. Návrh na začlenění tématu "Genderové stereotypy" do výuky občanské výchovy
9. Závěr
Seznam doporučené literatury
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Feminismus je pro každého. Přeložil Petr ŠTÁDLER. Brno: Host, 2018. ISBN 978-80-7577-468-2.
CAMERON, Deborah. Mýtus o Marsu a Venuši: mluví muži a ženy opravdu různými jazyky?. Přeložil Otakar VOCHOČ. Praha: Filosofia, 2017. Dnešní svět. ISBN 978-80-7007-513-5.
FRANKLIN, Leanne. Gender. New York, NY: Palgrave Macmillan, 2012. ISBN 9780230302730.
FINE, Cordelia. Delusions of gender: how our minds, society, and neurosexism create difference. New York: W. W. Norton, c2010. ISBN 0-393-06838-2.
Genderově citlivá výchova: kde začít?: příručka pro vyučující základních a středních škol, vydaná v rámci projektu Rovné příležitosti v pedagogické praxi. Praha: Žába na prameni, 2007. ISBN 978-80-239-8798-0.
Gender ve škole: příručka pro vyučující předmětů občanská výchova, občanská nauka a základy společenských věd na základních a středních školách. Praha: Otevřená společnost, 2005. ISBN 80-903331-2-5.
JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita: Vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008. 285 s. ISBN 978-80-247-2284-9.
JANOŠOVÁ, Pavlína. Gender v práci se školními dětmi. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-701-7.
KALNICKÁ, Zdeňka. Úvod do gender studies: otázky rodové identity. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009. ISBN 978-80-7248-528-4.
KASTEN, Hartmut. Ženy - muži: [genderové role, jejich původ a vývoj]. Praha: Portál, 2006. Spektrum. ISBN 80-7367-145-X.
LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Gender ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-063-6.
OAKLEYOVÁ, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. 171 s. ISBN 80-7178-403-6.
RENZETTI, C. M., CURRAN, D. J. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003. 642 s. ISBN 80-246-0525-2.
RIPPON, Gina. The gendered brain: the new neuroscience that shatters the myth of the female brain. London: The Bodley Head, 2019. ISBN 1847924751.
SMETÁČKOVÁ, Irena. Genderové představy a vztahy: sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a femininity v průběhu základní školy. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2016, 274 s. Gender sondy, 10. svazek. ISBN 978-80-741
SMETÁČKOVÁ, I. Gender ve škole. Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, o. p. s., 2006. 68 s. ISBN 80-903331-5-X.
Seznam doporučené literatury
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Feminismus je pro každého. Přeložil Petr ŠTÁDLER. Brno: Host, 2018. ISBN 978-80-7577-468-2.
CAMERON, Deborah. Mýtus o Marsu a Venuši: mluví muži a ženy opravdu různými jazyky?. Přeložil Otakar VOCHOČ. Praha: Filosofia, 2017. Dnešní svět. ISBN 978-80-7007-513-5.
FRANKLIN, Leanne. Gender. New York, NY: Palgrave Macmillan, 2012. ISBN 9780230302730.
FINE, Cordelia. Delusions of gender: how our minds, society, and neurosexism create difference. New York: W. W. Norton, c2010. ISBN 0-393-06838-2.
Genderově citlivá výchova: kde začít?: příručka pro vyučující základních a středních škol, vydaná v rámci projektu Rovné příležitosti v pedagogické praxi. Praha: Žába na prameni, 2007. ISBN 978-80-239-8798-0.
Gender ve škole: příručka pro vyučující předmětů občanská výchova, občanská nauka a základy společenských věd na základních a středních školách. Praha: Otevřená společnost, 2005. ISBN 80-903331-2-5.
JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita: Vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008. 285 s. ISBN 978-80-247-2284-9.
JANOŠOVÁ, Pavlína. Gender v práci se školními dětmi. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-701-7.
KALNICKÁ, Zdeňka. Úvod do gender studies: otázky rodové identity. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009. ISBN 978-80-7248-528-4.
KASTEN, Hartmut. Ženy - muži: [genderové role, jejich původ a vývoj]. Praha: Portál, 2006. Spektrum. ISBN 80-7367-145-X.
LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Gender ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-063-6.
OAKLEYOVÁ, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. 171 s. ISBN 80-7178-403-6.
RENZETTI, C. M., CURRAN, D. J. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003. 642 s. ISBN 80-246-0525-2.
RIPPON, Gina. The gendered brain: the new neuroscience that shatters the myth of the female brain. London: The Bodley Head, 2019. ISBN 1847924751.
SMETÁČKOVÁ, Irena. Genderové představy a vztahy: sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a femininity v průběhu základní školy. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2016, 274 s. Gender sondy, 10. svazek. ISBN 978-80-741
SMETÁČKOVÁ, I. Gender ve škole. Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, o. p. s., 2006. 68 s. ISBN 80-903331-5-X.