Cílem této práce je zmapování používání diagnostických metod v individuálním, párovém a rodinném poradenství. Výzkumný soubor je tvořen 79 poradci; 60 ženami a 19 muži. V rámci individuálního poradenství využívá diagnostické metody 35 % respondentů. Nejčastěji uváděnými testy jsou PSSI (kategorie osobnostních testů), Kresba postavy (kategorie projektivní metody) a BDI (kategorie posuzovací škály). V párovém poradenství používá diagnostické metody 19 % respondentů. Nejfrekventovaněji uváděné testové metody jsou ICL (kategorie osobnostních testů), Baum test (kategorie projektivní metody) a TIR (kategorie posuzovací škály). V rámci rodinného poradenství diagnostické metody využívá 30 % respondentů a nejčastěji uváděné metody jsou Ostrov rodiny (kategorie projektivní metody), SVF (kategorie osobnostních testů). Další výsledky odhalily signifikantní vztah mezi používáním diagnostických metod v rámci individuálního a rodinného poradenství a absolvováním kurzu pro používání diagnostických metod. Nadále byla odhalena negativní korelace mezi používáním diagnostických metod v párovém poradenství a absolvováním psychoterapeutického výcviku.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to map the usage of diagnostic methods in individual, couple and family counselling. The sample consists of 79 counsellors; 60 women and 19 men. Results show that 35% of respondents use diagnostic methods in individual counselling. The most frequently mentioned tests are PSSI (personality test category), Draw-a-person (projective method category) and BDI (assessment scale category). Other findings show that 19% of respondents use diagnostic methods in couple counselling. The most frequently reported test methods are ICL (personality test category), Baum test (projective methods category) and TIR (assessment scale category). Within family counselling, 30% of respondents use diagnostic methods and the most frequently mentioned methods are Family Island (projective methods category), SVF (personality test category). Other results revealed a significant relation between the usage of diagnostic methods in individual and family counselling and the completion of a course on the use of diagnostic methods. Also, a negative correlation between the usage of diagnostic methods in couple counselling and the completion of psychotherapeutic training was revealed.
Klíčová slova
poradenství, poradenská psychologie, diagnostické metody
Cílem této práce je zmapování používání diagnostických metod v individuálním, párovém a rodinném poradenství. Výzkumný soubor je tvořen 79 poradci; 60 ženami a 19 muži. V rámci individuálního poradenství využívá diagnostické metody 35 % respondentů. Nejčastěji uváděnými testy jsou PSSI (kategorie osobnostních testů), Kresba postavy (kategorie projektivní metody) a BDI (kategorie posuzovací škály). V párovém poradenství používá diagnostické metody 19 % respondentů. Nejfrekventovaněji uváděné testové metody jsou ICL (kategorie osobnostních testů), Baum test (kategorie projektivní metody) a TIR (kategorie posuzovací škály). V rámci rodinného poradenství diagnostické metody využívá 30 % respondentů a nejčastěji uváděné metody jsou Ostrov rodiny (kategorie projektivní metody), SVF (kategorie osobnostních testů). Další výsledky odhalily signifikantní vztah mezi používáním diagnostických metod v rámci individuálního a rodinného poradenství a absolvováním kurzu pro používání diagnostických metod. Nadále byla odhalena negativní korelace mezi používáním diagnostických metod v párovém poradenství a absolvováním psychoterapeutického výcviku.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to map the usage of diagnostic methods in individual, couple and family counselling. The sample consists of 79 counsellors; 60 women and 19 men. Results show that 35% of respondents use diagnostic methods in individual counselling. The most frequently mentioned tests are PSSI (personality test category), Draw-a-person (projective method category) and BDI (assessment scale category). Other findings show that 19% of respondents use diagnostic methods in couple counselling. The most frequently reported test methods are ICL (personality test category), Baum test (projective methods category) and TIR (assessment scale category). Within family counselling, 30% of respondents use diagnostic methods and the most frequently mentioned methods are Family Island (projective methods category), SVF (personality test category). Other results revealed a significant relation between the usage of diagnostic methods in individual and family counselling and the completion of a course on the use of diagnostic methods. Also, a negative correlation between the usage of diagnostic methods in couple counselling and the completion of psychotherapeutic training was revealed.
Klíčová slova
poradenství, poradenská psychologie, diagnostické metody
Cílem této práce je zmapovat metody využívané v manželském, partnerském a rodinném poradenství. Za tímto účelem bude sestrojen nový dotazník sloužící k průzkumu těchto metod. Cílovou skupinou budou odborníci vykonávající tuto profesi; předpokládáme účast všech poradců působících v České republice, vyjma odborníků působících v soukromé sféře. Respondenti budou vybráni pomocí záměrného výběru se snahou o totální výběr v rámci nesoukromých poraden České republiky. Výsledky budou vyhodnoceny prostřednictvím metod deskriptivní statistiky a korelačních analýz.
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je zmapovat metody využívané v manželském, partnerském a rodinném poradenství. Za tímto účelem bude sestrojen nový dotazník sloužící k průzkumu těchto metod. Cílovou skupinou budou odborníci vykonávající tuto profesi; předpokládáme účast všech poradců působících v České republice, vyjma odborníků působících v soukromé sféře. Respondenti budou vybráni pomocí záměrného výběru se snahou o totální výběr v rámci nesoukromých poraden České republiky. Výsledky budou vyhodnoceny prostřednictvím metod deskriptivní statistiky a korelačních analýz.
Seznam doporučené literatury
Higgins, J. A., & Dermer, S. (2001). The Use of Film in Marriage and Family Counselor Education. Counselor Education and Supervision, 40(3), 182?192. doi:10.1002/j.1556-6978.2001.tb01251.x
Jencius, M., & Sager, D. E. (2001). The Practice of Marriage and Family Counseling in Cyberspace. The Family Journal, 9(3), 295?301. doi:10.1177/1066480701093009
Pollock, S. L. (2006). Internet Counseling and Its Feasibility for Marriage and Family Counseling. The Family Journal, 14(1), 65?70. doi:10.1177/1066480705282057
Smith, R. L., Carlson, J., Stevens-Smith, P., & Dennison, M. (1995). Marriage and Family Counseling. Journal of Counseling & Development, 74(2), 154?157. doi:10.1002/j.1556-6676.1995.tb01841.x
Smith, R., L. & Stevensen-Smith, P. (1992). Family Counseling and Therapy. Ann Arbor, Michigan: ERIC Counseling and Personnel Services Clearinghouse
Wolf, C. T., & Stevens, P. (2001). Integrating Religion and Spirituality in Marriage and Family Counseling. Counseling and Values, 46(1), 66?75. doi:10.1002/j.2161-007x.2001.tb00207.x
Seznam doporučené literatury
Higgins, J. A., & Dermer, S. (2001). The Use of Film in Marriage and Family Counselor Education. Counselor Education and Supervision, 40(3), 182?192. doi:10.1002/j.1556-6978.2001.tb01251.x
Jencius, M., & Sager, D. E. (2001). The Practice of Marriage and Family Counseling in Cyberspace. The Family Journal, 9(3), 295?301. doi:10.1177/1066480701093009
Pollock, S. L. (2006). Internet Counseling and Its Feasibility for Marriage and Family Counseling. The Family Journal, 14(1), 65?70. doi:10.1177/1066480705282057
Smith, R. L., Carlson, J., Stevens-Smith, P., & Dennison, M. (1995). Marriage and Family Counseling. Journal of Counseling & Development, 74(2), 154?157. doi:10.1002/j.1556-6676.1995.tb01841.x
Smith, R., L. & Stevensen-Smith, P. (1992). Family Counseling and Therapy. Ann Arbor, Michigan: ERIC Counseling and Personnel Services Clearinghouse
Wolf, C. T., & Stevens, P. (2001). Integrating Religion and Spirituality in Marriage and Family Counseling. Counseling and Values, 46(1), 66?75. doi:10.1002/j.2161-007x.2001.tb00207.x