Tato bakalářská práce se zabývá zobrazením ženy v lifestylovém časopisu Marianne a Marie Claire za rok 2020. Předmětem zkoumání bylo zjistit shody a rozdíly v tom, jak dané tituly pomocí témat zobrazují ženu a její životní styl, a to za využití metody deskripce, polostrukturovaného rozhovoru a komparace.
Teoretická část je zaměřena na charakteristiku časopisů pro ženy a jejich kategorizací, definici genderových stereotypů, feminismus a takzvaného konceptu mýtu krásy. V praktické části jsou popsány jednotlivé rubriky a témata časopisů. Následně byly zodpovězeny výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with woman's representation in lifestyle magazines Marianne and Marie Claire for 2020. The aim of the research was to find out differences and similarities in how magazines represent woman and their lifestyle by topics, using a description, a semi-structured interview and comparison.
Theoretical part is focused on characterization of women's magazines and their categorization, definition of gender stereotypes, feminism and the concept of the beauty myth. The practical part describes individual sections and topics of magazines. Research questions were answered using findings.
Klíčová slova
Marianne, Marie Claire, lifestylové magazíny, ženské časopisy, genderové stereotypy, stereotypizace, mýtus krásy, feminismus
Klíčová slova v angličtině
Marianne, Marie Claire, lifestyle magazines, women magazines, gender stereotypes, stereotypization, beauty myth, feminism
Rozsah průvodní práce
76 s. (155 171 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá zobrazením ženy v lifestylovém časopisu Marianne a Marie Claire za rok 2020. Předmětem zkoumání bylo zjistit shody a rozdíly v tom, jak dané tituly pomocí témat zobrazují ženu a její životní styl, a to za využití metody deskripce, polostrukturovaného rozhovoru a komparace.
Teoretická část je zaměřena na charakteristiku časopisů pro ženy a jejich kategorizací, definici genderových stereotypů, feminismus a takzvaného konceptu mýtu krásy. V praktické části jsou popsány jednotlivé rubriky a témata časopisů. Následně byly zodpovězeny výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with woman's representation in lifestyle magazines Marianne and Marie Claire for 2020. The aim of the research was to find out differences and similarities in how magazines represent woman and their lifestyle by topics, using a description, a semi-structured interview and comparison.
Theoretical part is focused on characterization of women's magazines and their categorization, definition of gender stereotypes, feminism and the concept of the beauty myth. The practical part describes individual sections and topics of magazines. Research questions were answered using findings.
Klíčová slova
Marianne, Marie Claire, lifestylové magazíny, ženské časopisy, genderové stereotypy, stereotypizace, mýtus krásy, feminismus
Klíčová slova v angličtině
Marianne, Marie Claire, lifestyle magazines, women magazines, gender stereotypes, stereotypization, beauty myth, feminism
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem bude najít shody a rozdíly v tom, jak pomocí témat, které se v časopise Marianne a Marie Claire objevují, zobrazují ženu a její životní styl. Jako dílčí cíle jsem si vytyčila zjištění, jaká témata se v časopisech vyskytují, jaké strategie jsou využívány při výběru témat. Také se zaměřím, jestli se zabývají mateřstvím a kariérou žen.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem bude najít shody a rozdíly v tom, jak pomocí témat, které se v časopise Marianne a Marie Claire objevují, zobrazují ženu a její životní styl. Jako dílčí cíle jsem si vytyčila zjištění, jaká témata se v časopisech vyskytují, jaké strategie jsou využívány při výběru témat. Také se zaměřím, jestli se zabývají mateřstvím a kariérou žen.
Seznam doporučené literatury
FAFEJTA, Marin. Úvod do sociologie pohlaví a sexuality. Ve Věrovanech: Jan Piszkiewicz, 2004. ISBN: 80-86768-06-6.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum - základní teorie metody a aplikace. Portal, 2016. ISBN: 978-80-262-0982-9.
HUANG, Xiaowei. A critical study of the contradictory role of womens magazines. Canadian Social Science, ročník 9, číslo 4. 2013.
INNES, Sherrie. Pretty Tough: The Cult of Femininity in Women's Magazines. Maidenhead: Open University Press, 2004. ISBN: 033521097X.
KADLECOVÁ, Kateřina. Ženské časopisy pro pokročilé: literární interpretace a kritická analýza diskurzu měsíčníku Marianne. Liberec: Bor, 2006. ISBN: 80-86807-25-8.
KUBÁTOVÁ, Helena. Sociologie životního způsobu. Praha: Grada, 2010. ISBN: 978-80-247-2456-0.
LIPOVETSKY, Gilles. Říše pomíjivosti: Móda a její úděl v moderních společnostech. Prostor, 2010. ISBN: 978-80-7260-229-2.
OSVALDOVÁ, Barbora. Česká média a feminismus. Praha: Libri, 2004. ISBN:80-7277-263-5.
RENZETTI, Claire M., CURRAN, Daniel J. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 8024605252.
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
SCHARLAU, Christine. Techniky vedení rozhovoru.Praha: Grada Publishing, 2008.ISBN:978-80-247-2234-4.
TRAMPOTA, Tomáš. VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-683-4.
VALDROVÁ, Jana. Stereotypy a klišé v mediální projekci genderu / Gender Stereotypes and Clichés as Presented in the Media. Institute of Sociology of the Czech Academy of Sciences. Sociologický časopis ročník 37, číslo 2. 2001.
WOLF, Naomi. Ako sú obrazy krásny zneužívané proti ženám. Bratislava: Aspekt, 2000. ISBN:80-85549-15-8.
Seznam doporučené literatury
FAFEJTA, Marin. Úvod do sociologie pohlaví a sexuality. Ve Věrovanech: Jan Piszkiewicz, 2004. ISBN: 80-86768-06-6.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum - základní teorie metody a aplikace. Portal, 2016. ISBN: 978-80-262-0982-9.
HUANG, Xiaowei. A critical study of the contradictory role of womens magazines. Canadian Social Science, ročník 9, číslo 4. 2013.
INNES, Sherrie. Pretty Tough: The Cult of Femininity in Women's Magazines. Maidenhead: Open University Press, 2004. ISBN: 033521097X.
KADLECOVÁ, Kateřina. Ženské časopisy pro pokročilé: literární interpretace a kritická analýza diskurzu měsíčníku Marianne. Liberec: Bor, 2006. ISBN: 80-86807-25-8.
KUBÁTOVÁ, Helena. Sociologie životního způsobu. Praha: Grada, 2010. ISBN: 978-80-247-2456-0.
LIPOVETSKY, Gilles. Říše pomíjivosti: Móda a její úděl v moderních společnostech. Prostor, 2010. ISBN: 978-80-7260-229-2.
OSVALDOVÁ, Barbora. Česká média a feminismus. Praha: Libri, 2004. ISBN:80-7277-263-5.
RENZETTI, Claire M., CURRAN, Daniel J. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 8024605252.
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
SCHARLAU, Christine. Techniky vedení rozhovoru.Praha: Grada Publishing, 2008.ISBN:978-80-247-2234-4.
TRAMPOTA, Tomáš. VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-683-4.
VALDROVÁ, Jana. Stereotypy a klišé v mediální projekci genderu / Gender Stereotypes and Clichés as Presented in the Media. Institute of Sociology of the Czech Academy of Sciences. Sociologický časopis ročník 37, číslo 2. 2001.
WOLF, Naomi. Ako sú obrazy krásny zneužívané proti ženám. Bratislava: Aspekt, 2000. ISBN:80-85549-15-8.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka prezentovala svou práci a uspokojivě reagovala na dotazy z posudků a od komise.