Tato diplomová práce se zabývá tvorbou a popisem videoexperimentů z fyziky mikrosvěta, jež mohou sloužit jako motivace či ilustrace probíraného učiva na středních školách. Výstupem práce je 10 videí o průměrné délce 10 minut. Hlavní složkou videí jsou pokusy s detektory ionizujícího záření, katodovými trubicemi, luminiscenčními materiály a jiným vybavením. Videa dále obsahují stručný výklad, vysvětlení pozorovaných jevů, animace a konkrétní aplikace. Součástí práce je hodnocení videí, které bylo realizováno na základě dotazníkového šetření mezi žáky středních škol, a dále statistik ze serveru YouTube.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis is a creation and a description of video experiments in the microworld physics, which can be used as a motivation for secondary students or as an illustration of a school physics curriculum. The output of the thesis is 10 videos of an average length 10 minutes. The main components of the videos are experiments with ionizing radiation detectors, cathode ray tubes, luminescent materials and other equipment. Furthermore, the videos contain a brief commentary and an explanation of observed phenomena, animations and the concrete applications. Another part of the thesis is an evaluation of the videos based on a questionnaire survey answered by high school students and statistics from YouTube.
Klíčová slova
fyzika mikrosvěta, atomová a jaderná fyzika, částicová fyzika, motivace studentů ve výuce fyziky, experimenty z moderní fyziky, videoexperimenty, animace ve fyzice, tvorba výukových videí
Klíčová slova v angličtině
microworld physics, atomic and nuclear physics, particle physics, motivation of students in physics, experiments in modern physics, video experiments, animations in physics, creation of educational videos
Rozsah průvodní práce
80 s. (143 000 z.) + přílohy
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá tvorbou a popisem videoexperimentů z fyziky mikrosvěta, jež mohou sloužit jako motivace či ilustrace probíraného učiva na středních školách. Výstupem práce je 10 videí o průměrné délce 10 minut. Hlavní složkou videí jsou pokusy s detektory ionizujícího záření, katodovými trubicemi, luminiscenčními materiály a jiným vybavením. Videa dále obsahují stručný výklad, vysvětlení pozorovaných jevů, animace a konkrétní aplikace. Součástí práce je hodnocení videí, které bylo realizováno na základě dotazníkového šetření mezi žáky středních škol, a dále statistik ze serveru YouTube.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis is a creation and a description of video experiments in the microworld physics, which can be used as a motivation for secondary students or as an illustration of a school physics curriculum. The output of the thesis is 10 videos of an average length 10 minutes. The main components of the videos are experiments with ionizing radiation detectors, cathode ray tubes, luminescent materials and other equipment. Furthermore, the videos contain a brief commentary and an explanation of observed phenomena, animations and the concrete applications. Another part of the thesis is an evaluation of the videos based on a questionnaire survey answered by high school students and statistics from YouTube.
Klíčová slova
fyzika mikrosvěta, atomová a jaderná fyzika, částicová fyzika, motivace studentů ve výuce fyziky, experimenty z moderní fyziky, videoexperimenty, animace ve fyzice, tvorba výukových videí
Klíčová slova v angličtině
microworld physics, atomic and nuclear physics, particle physics, motivation of students in physics, experiments in modern physics, video experiments, animations in physics, creation of educational videos
Zásady pro vypracování
Cílem práce je navrhnout, zpracovat a natočit několik experimentů, jež by mohly být doplňkem k učebnici fyziky pro gymnázia věnované fyzice mikrosvěta, a to buď jako motivace výkladu nebo ilustrace probíraného učiva. Součástí videa by mělo být i stručné vysvětlení pozorovaného děje pomocí vhodných modelů odpovídajících této poměrně abstraktní a obtížné problematice. Alespoň některá z vytvořených videí by měla být evaluována při práci s žáky (v rámci pedagogické praxe, fyzikálního kroužku, science centra apod.).
Zásady pro vypracování
Cílem práce je navrhnout, zpracovat a natočit několik experimentů, jež by mohly být doplňkem k učebnici fyziky pro gymnázia věnované fyzice mikrosvěta, a to buď jako motivace výkladu nebo ilustrace probíraného učiva. Součástí videa by mělo být i stručné vysvětlení pozorovaného děje pomocí vhodných modelů odpovídajících této poměrně abstraktní a obtížné problematice. Alespoň některá z vytvořených videí by měla být evaluována při práci s žáky (v rámci pedagogické praxe, fyzikálního kroužku, science centra apod.).
Seznam doporučené literatury
Term Hall, C. A. & Wilson J. D. (2015). Physics laboratory experiments. Cengage Learning,
Halliday, D., Resnick, R., & Walker, J. (2013). Fyzika 2. Brno: VUTIUM.
Kraftmakher, Y. (2015). Experiments and Demonstrations in Physics. Bar-Ilan Physics Laboratory, World Scientific Publishing.
Pili, U., & Violanda, R. (2019). Smartphone-based measurement of the Planck?s constant with light-emitting diodes. Physics Education, 54(2), 023007. https://doi.org/10.1088/1361-6552/ab0185.
Štoll, I. (2010). Fyzika pro gymnázia - Fyzika mikrosvěta. Praha: Prometheus.
Thornton, S. T. & Rex, A. (2013). Modern Physics for Scientists and Engineers. Cengage Learning.
Vícha, V. (2017). Experimenty s pixelovým detektorem pro výuku jaderné a částicové fyziky. Praha: ČVUT.
Svoboda, E. (2010). Pokusy z fyziky na střední škole 4. Praha: Prometheus.
Dále časopisecká literatura (např. Matematika-Fyzika-Informatika, Československý časopis pro fyziku), učebnice, manuály k obsluze potřebných programů a další zdroje podle vlastního výběru a uvážení.
Seznam doporučené literatury
Term Hall, C. A. & Wilson J. D. (2015). Physics laboratory experiments. Cengage Learning,
Halliday, D., Resnick, R., & Walker, J. (2013). Fyzika 2. Brno: VUTIUM.
Kraftmakher, Y. (2015). Experiments and Demonstrations in Physics. Bar-Ilan Physics Laboratory, World Scientific Publishing.
Pili, U., & Violanda, R. (2019). Smartphone-based measurement of the Planck?s constant with light-emitting diodes. Physics Education, 54(2), 023007. https://doi.org/10.1088/1361-6552/ab0185.
Štoll, I. (2010). Fyzika pro gymnázia - Fyzika mikrosvěta. Praha: Prometheus.
Thornton, S. T. & Rex, A. (2013). Modern Physics for Scientists and Engineers. Cengage Learning.
Vícha, V. (2017). Experimenty s pixelovým detektorem pro výuku jaderné a částicové fyziky. Praha: ČVUT.
Svoboda, E. (2010). Pokusy z fyziky na střední škole 4. Praha: Prometheus.
Dále časopisecká literatura (např. Matematika-Fyzika-Informatika, Československý časopis pro fyziku), učebnice, manuály k obsluze potřebných programů a další zdroje podle vlastního výběru a uvážení.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Název práce: Motivační experimenty ve výuce fyziky mikrosvěta
- Prezentace diplomové práce, která navazuje na bakalářskou práci a jejímž cílem bylo vytvoření souboru videí, pojatých jako motivační experimenty k tématům učiva středoškolské fyziky z fyziky mikrosvěta. Diplomová práce zahrnuje 10 videí, každé s délkou 10 minut. Videa vložená na server youtube měla velkou sledovanost zejména v době lockdownu a byla využívána pro distanční výuku.
- Posudek vedoucího práce Mgr. Lukáše Richterka, Ph.D. je doporučujícíc s hodnocením A, vysoce hodnotí práci po formální i odborné stránce, iniciativu a systematičnost práce diplomantky. V dotazech se zaměřuje na náměty a reakce v diskuzi pod videi na youtube. Další dotaz je zaměřen na možnost srovnání těchto videí s podobnými projekty.
- Oponentam práce byl doc. Oldřich Lepil. Hodnotí promyšlenou strukturu, využití pro on-line výuku a kvalitu provedených experimentů, rovněž samostatnost při zvládnutí technických postupů. Práci hodnotí stupněm A a má dotaz do diskuze zaměřený na použitý formalismus zavedený v učebnicích fyziky a drobné odchylky od něj.
- Dotazy v diskuzi v komisi pro obhajobu: diskuze ke sledovanosti v době pandemie v souvislosti s opatřeními. Diskuze k jednotlivým tématům ze strany doc.Procházky, doc. Machaly, dr. Vyšína.
-