Úvod: Autorka se v bakalářské práci zaměřuje na praktickou výuku u žáků praktických škol v kontextu výchovy k práci a zaměstnanosti. Tedy na to, jak je praktická výuka realizována nejen v prostředí samotné školy, ale také v prostředí mimo školu s ohledem na osobnostní specifika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Cíl: Cílem kvalitativně orientovaného výzkumného šetření je analyzovat a následně popsat současný stav (pojetí vzdělávací oblasti výchova k práci a zaměstnanost), a to z perspektivy vybraných pedagogických pracovníků praktických škol jednoletých i dvouletých v Olomouckém kraji. K výše uvedenému cíli výzkumného šetření autorka definovala 5 výzkumných otázek v kontextu oblasti práce a zaměstnanost (metodika a didaktika, diagnostika, prostředí mimo školu, specifika práce a podpory žáků, reálné možnosti pracovního uplatnění).
Metodika: Kvalitativní výzkumné šetření s využitím polostrukturovaného rozhovoru, realizovaného u 3 účastníků splňujících autorkou navržená kritéria výběru. Získané informace byly následně autorkou analyzovány prostřednictvím obsahové analýzy.
Výsledky: Absence učebních pomůcek, metodických či pracovních listů pro odborné činnosti. Absence spolupráce s institucemi věnujícími se kariérovému poradenství žáků se SVP. Realizace praxí nejen v prostředí dané školy, ale především důraz na výkon praxí u běžných zaměstnavatelů na trhu práce. Důraz na individuální přístup k jednotlivým žákům se SVP dle jejich dovedností a schopností. Komplexní zaměření na návaznost a spolupráci na všech úrovních (škola, rodina, zaměstnavatelé, sociální služby, úřad práce, SPC aj.) směrem k co největší míře podpory daného žáka se SVP.
Anotace v angličtině
Introduction: The author focuses on practical teaching for students at practical schools in the context of education for work and employment. How practical teaching is implemented not only in the environment of the school itself, but also in the environment outside the school with regard to the personality specifics of students with special educational needs.
Objective: Objective of the course in terms of learning outcomes and competences To the above goal of the research, the author defined 5 research questions in the context of work and employment (methodology and didactics, diagnostics, environment outside school, the specifics of work and support for students, real employment opportunities).
Methodology: Qualitative research survey using a semi-structured interview, conducted with 3 participants meeting the selection criteria proposed by the author. The information obtained was then analyzed by the author through content analysis.
Results: Absence of teaching aids, methodical or worksheets for professional activities. Absence of cooperation with institutions dedicated to career counseling of pupils with SVP. Implementation of internships not only in the environment of the school, but especially the emphasis on the performance of internships at regular employers in the labor market. Emphasis on an individual approach to individual pupils with SVP according to their skills and abilities. A comprehensive focus on continuity and cooperation at all levels (school, family, employers, social services, employment office, SPC etc.) towards the greatest possible level of support for the pupil with SVP.
Klíčová slova
žák se SVP, praktická škola jednoletá a dvouletá, příprava k práci, oblast práce a zaměstnanost
Klíčová slova v angličtině
student with specific educational needs; practical school one-year and two-year; preparation for work; theme of work and employment.
Rozsah průvodní práce
86
Jazyk
CZ
Anotace
Úvod: Autorka se v bakalářské práci zaměřuje na praktickou výuku u žáků praktických škol v kontextu výchovy k práci a zaměstnanosti. Tedy na to, jak je praktická výuka realizována nejen v prostředí samotné školy, ale také v prostředí mimo školu s ohledem na osobnostní specifika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Cíl: Cílem kvalitativně orientovaného výzkumného šetření je analyzovat a následně popsat současný stav (pojetí vzdělávací oblasti výchova k práci a zaměstnanost), a to z perspektivy vybraných pedagogických pracovníků praktických škol jednoletých i dvouletých v Olomouckém kraji. K výše uvedenému cíli výzkumného šetření autorka definovala 5 výzkumných otázek v kontextu oblasti práce a zaměstnanost (metodika a didaktika, diagnostika, prostředí mimo školu, specifika práce a podpory žáků, reálné možnosti pracovního uplatnění).
Metodika: Kvalitativní výzkumné šetření s využitím polostrukturovaného rozhovoru, realizovaného u 3 účastníků splňujících autorkou navržená kritéria výběru. Získané informace byly následně autorkou analyzovány prostřednictvím obsahové analýzy.
Výsledky: Absence učebních pomůcek, metodických či pracovních listů pro odborné činnosti. Absence spolupráce s institucemi věnujícími se kariérovému poradenství žáků se SVP. Realizace praxí nejen v prostředí dané školy, ale především důraz na výkon praxí u běžných zaměstnavatelů na trhu práce. Důraz na individuální přístup k jednotlivým žákům se SVP dle jejich dovedností a schopností. Komplexní zaměření na návaznost a spolupráci na všech úrovních (škola, rodina, zaměstnavatelé, sociální služby, úřad práce, SPC aj.) směrem k co největší míře podpory daného žáka se SVP.
Anotace v angličtině
Introduction: The author focuses on practical teaching for students at practical schools in the context of education for work and employment. How practical teaching is implemented not only in the environment of the school itself, but also in the environment outside the school with regard to the personality specifics of students with special educational needs.
Objective: Objective of the course in terms of learning outcomes and competences To the above goal of the research, the author defined 5 research questions in the context of work and employment (methodology and didactics, diagnostics, environment outside school, the specifics of work and support for students, real employment opportunities).
Methodology: Qualitative research survey using a semi-structured interview, conducted with 3 participants meeting the selection criteria proposed by the author. The information obtained was then analyzed by the author through content analysis.
Results: Absence of teaching aids, methodical or worksheets for professional activities. Absence of cooperation with institutions dedicated to career counseling of pupils with SVP. Implementation of internships not only in the environment of the school, but especially the emphasis on the performance of internships at regular employers in the labor market. Emphasis on an individual approach to individual pupils with SVP according to their skills and abilities. A comprehensive focus on continuity and cooperation at all levels (school, family, employers, social services, employment office, SPC etc.) towards the greatest possible level of support for the pupil with SVP.
Klíčová slova
žák se SVP, praktická škola jednoletá a dvouletá, příprava k práci, oblast práce a zaměstnanost
Klíčová slova v angličtině
student with specific educational needs; practical school one-year and two-year; preparation for work; theme of work and employment.
Zásady pro vypracování
1) Vymezení tématu. 2) Vyhledání literatury a jiných dostupných zdrojů k vybranému tématu. 3) Koncepce práce, formulace cíle práce. 4) Konzultace s vedoucím práce. 5) Studium odborné literatury k danému tématu. 6) Realizace teoretické části práce. 7) Zvolení metody a postupu výzkumného šetřenív praktické části. 8) Sběr dat pro praktickou část práce. 9) Realizace praktické části práce. 10) Zpracování výsledků výzkumnéhošetření a interpretace získaných dat. 11) Diskuse a doporučení pro praxi. 12) Shrnutí a závěr.
Zásady pro vypracování
1) Vymezení tématu. 2) Vyhledání literatury a jiných dostupných zdrojů k vybranému tématu. 3) Koncepce práce, formulace cíle práce. 4) Konzultace s vedoucím práce. 5) Studium odborné literatury k danému tématu. 6) Realizace teoretické části práce. 7) Zvolení metody a postupu výzkumného šetřenív praktické části. 8) Sběr dat pro praktickou část práce. 9) Realizace praktické části práce. 10) Zpracování výsledků výzkumnéhošetření a interpretace získaných dat. 11) Diskuse a doporučení pro praxi. 12) Shrnutí a závěr.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M.; PIPEKOVÁ, J; VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vdzělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. Brno: MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-050-0. HENDL, J. Kvalitativní výzkum :základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-7367-040-2. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. 265 s. ISBN 978-80-24713-69-4. KEBLOVÁ,A. Speicální střední školy, odborná učilistě a praktické školy v České republice. Praha: PdF UK. 2001. MŠMT. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, Bílá kniha, Praha: Tauris, 2001. ISBN 80-211-0372-8. Rámcové vzdělávací programy [online]. Praha. Národní ústav. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M.; PIPEKOVÁ, J; VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vdzělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. Brno: MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-050-0. HENDL, J. Kvalitativní výzkum :základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-7367-040-2. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. 265 s. ISBN 978-80-24713-69-4. KEBLOVÁ,A. Speicální střední školy, odborná učilistě a praktické školy v České republice. Praha: PdF UK. 2001. MŠMT. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, Bílá kniha, Praha: Tauris, 2001. ISBN 80-211-0372-8. Rámcové vzdělávací programy [online]. Praha. Národní ústav. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp