Práce se zabývá analýzou utváření náboženské identity v procesu reprodukce náboženské komunikativní paměti. Zkoumali jsme konkrétní rodinné náboženské paměti a ukázali jsme, jakým způsobem byly předávány a udržovány, a zda došlo k zachování jejich kontinuity. Součástí cíle bylo také porozumět tomu, co stojí za utvářením náboženské identity participantů, a jakou roli při jejím formování měla rodinná náboženská paměť. Cíle bylo dosaženo narativním přístupem. Data byla konstruována na základě narativních interview se studenty UP v Olomouci.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with analysis of formation of religious identity in the process of reproduction of religious communicative memory. We have looked into specific family religious memories and we have showed the ways of their transmission and maintenance and whether their continuity was conserved. A part of our aim was understanding of formation of religious indentity of participants and what role in this proccess played family religious memory. The goal was attained by a narrative approach. The data were constructed by narrative interviews with students of Palacký University.
Klíčová slova
kolektivní paměť, komunikativní paměť, náboženská paměť, mezigenerační přenos, struktura věrohodnosti, sociologie náboženství
Klíčová slova v angličtině
collective memory, communicative memory, religious memory, intergenerational transmission, plausibility structure, sociology of religion
Rozsah průvodní práce
77 s. (127 629 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá analýzou utváření náboženské identity v procesu reprodukce náboženské komunikativní paměti. Zkoumali jsme konkrétní rodinné náboženské paměti a ukázali jsme, jakým způsobem byly předávány a udržovány, a zda došlo k zachování jejich kontinuity. Součástí cíle bylo také porozumět tomu, co stojí za utvářením náboženské identity participantů, a jakou roli při jejím formování měla rodinná náboženská paměť. Cíle bylo dosaženo narativním přístupem. Data byla konstruována na základě narativních interview se studenty UP v Olomouci.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with analysis of formation of religious identity in the process of reproduction of religious communicative memory. We have looked into specific family religious memories and we have showed the ways of their transmission and maintenance and whether their continuity was conserved. A part of our aim was understanding of formation of religious indentity of participants and what role in this proccess played family religious memory. The goal was attained by a narrative approach. The data were constructed by narrative interviews with students of Palacký University.
Klíčová slova
kolektivní paměť, komunikativní paměť, náboženská paměť, mezigenerační přenos, struktura věrohodnosti, sociologie náboženství
Klíčová slova v angličtině
collective memory, communicative memory, religious memory, intergenerational transmission, plausibility structure, sociology of religion
Zásady pro vypracování
Cílem mé diplomové práce je porozumět tomu, jakým způsobem dochází k formování náboženské identity vysokoškolských studentů, a to v kontextu přenosu náboženské kolektivní paměti. V práci budu aplikovat koncept kolektivní (náboženské) paměti, jak je rozpracován v díle Jana Assmanna a zejména pak v díle Daniéle Hervieu Léger, která koncept paměti rozvíjí v oblasti sociologie náboženství. Ve své práci budu analyzovat jednak (1) mezigenerační přenos náboženské paměti u studentů, pomocí nástroje komunikativní paměti (Assmann); jednak (2) proces utváření náboženské identity studentů, při kterém budu vycházet z konceptu čtyř dimenzí náboženské identifikace (Hervieu-Léger).
Cíle práce mám v plánu dosáhnout metodologií kvalitativního výzkumu. Výzkum bude realizován designem vícečetné případové studie. Jako hlavní technika tvorby dat mi poslouží hloubkové interview, konkrétně polostrukturovaný rozhovor. Dále mám v plánu vycházet z kvalitativních i kvantitativních výzkumných šetření v oblasti náboženské paměti v ČR. Klíčový zde bude projekt Kontinuita a diskontinuity náboženské paměti v ČR realizovaný v letech 2014-2018. Výzkum bude zaměřen na studenty Univerzity Palackého v Olomouci. S nimi bude následně provedeno interview. Plánuji realizovat zhruba 4-5 rozhovorů. Data získaná z rozhovorů budou následně analyzována a kódována pomocí otevřeného a axiálního kódování. Vytvořená data budou interpretována výše zmíněnými koncepty. Ambicí výzkumu není a nemůže být zobecnění či vytvoření teorie s obsáhlým záběrem. Bude se jednat pouze o ilustraci zkoumaného jevu na konkrétních případech (studentech).
Zásady pro vypracování
Cílem mé diplomové práce je porozumět tomu, jakým způsobem dochází k formování náboženské identity vysokoškolských studentů, a to v kontextu přenosu náboženské kolektivní paměti. V práci budu aplikovat koncept kolektivní (náboženské) paměti, jak je rozpracován v díle Jana Assmanna a zejména pak v díle Daniéle Hervieu Léger, která koncept paměti rozvíjí v oblasti sociologie náboženství. Ve své práci budu analyzovat jednak (1) mezigenerační přenos náboženské paměti u studentů, pomocí nástroje komunikativní paměti (Assmann); jednak (2) proces utváření náboženské identity studentů, při kterém budu vycházet z konceptu čtyř dimenzí náboženské identifikace (Hervieu-Léger).
Cíle práce mám v plánu dosáhnout metodologií kvalitativního výzkumu. Výzkum bude realizován designem vícečetné případové studie. Jako hlavní technika tvorby dat mi poslouží hloubkové interview, konkrétně polostrukturovaný rozhovor. Dále mám v plánu vycházet z kvalitativních i kvantitativních výzkumných šetření v oblasti náboženské paměti v ČR. Klíčový zde bude projekt Kontinuita a diskontinuity náboženské paměti v ČR realizovaný v letech 2014-2018. Výzkum bude zaměřen na studenty Univerzity Palackého v Olomouci. S nimi bude následně provedeno interview. Plánuji realizovat zhruba 4-5 rozhovorů. Data získaná z rozhovorů budou následně analyzována a kódována pomocí otevřeného a axiálního kódování. Vytvořená data budou interpretována výše zmíněnými koncepty. Ambicí výzkumu není a nemůže být zobecnění či vytvoření teorie s obsáhlým záběrem. Bude se jednat pouze o ilustraci zkoumaného jevu na konkrétních případech (studentech).
Seznam doporučené literatury
ASSMANN, Jan. (2001). Kultura a paměť: písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Praha: Prostor.
HERVIEU-LÉGER, Daniéle. (1998). The Transmission and Formation of Socioreligious Identities in Modernity: An Analytical Essay on the Trajectories of Identification. In International Sociology, 13 (2), 213-228.
LUŽNÝ, Dušan. (2014). Kulturní paměť jako koncept sociálních věd. In Studia philosophica, 61 (2), str. 3-15.
LUŽNÝ, Dušan, VÁNĚ, Jan. (2016). Jak konceptualizovat náboženskou paměť. ZČU Plzeň, Working Papers, No. 02-16.
VIDO, Roman. (2016). Možnosti konceptu paměti pro sociologické studium náboženství v české společnosti. In Laiferová, E., Mistríková, Ĺ. (eds.) 25 rokov sociologickej rozmanitosti, Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, str. 143-173.
Seznam doporučené literatury
ASSMANN, Jan. (2001). Kultura a paměť: písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Praha: Prostor.
HERVIEU-LÉGER, Daniéle. (1998). The Transmission and Formation of Socioreligious Identities in Modernity: An Analytical Essay on the Trajectories of Identification. In International Sociology, 13 (2), 213-228.
LUŽNÝ, Dušan. (2014). Kulturní paměť jako koncept sociálních věd. In Studia philosophica, 61 (2), str. 3-15.
LUŽNÝ, Dušan, VÁNĚ, Jan. (2016). Jak konceptualizovat náboženskou paměť. ZČU Plzeň, Working Papers, No. 02-16.
VIDO, Roman. (2016). Možnosti konceptu paměti pro sociologické studium náboženství v české společnosti. In Laiferová, E., Mistríková, Ĺ. (eds.) 25 rokov sociologickej rozmanitosti, Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, str. 143-173.