Tato práce se zabývá subkulturou travesti, díky které poukazuji na gender jako na sociální konstrukt, který je utvrzován jeho pravidelnou performací. Tato skutečnost vychází z teoretické práce Judith Butler, která tímto objevem poukázala na gender jako na konstrukci, a nikoliv tedy něco, co je člověku přirozeně dáno. Travesti umělci tuto teorii dokazují ve svých představeních, kdy během dvouhodinové show divák sleduje ženský gender předváděný jedinci s mužským pohlavím. Konstrukce ženského genderu je tvořena na základě snahy o nejpřesnější podobu známých ženských osobností, proto jsem se ve své práci zaměřila na to, jak dochází k výběru žen, které jsou představovány. Metodologická část této práce se zabývá pohnutkami, které vedou k výběru této profese. Pomocí důkladné analýzy show a také vedení rozhovorů s travesti umělci se zaměřuji také na sdělení, které se ve vystoupeních objevuje. Z analýzy rozhovorů, které jsem vedla s představiteli této subkultury je patrné, že touha stát se součástí showbusinessu a sklon k exhibicionismu jsou důležitými prvky pro toto rozhodnutí. Důležitým prvkem je však také maska ženy, kterou na sebe umělci vytváří. Zpráva, která se ukrývá v travesti show je zprávou radosti, která může sloužit dvojímu záměru. Travesti show slouží jako společenský ventil pro divačky, což je jeden z důvodů proč se divačky stále vrací. Pro travesti umělce je však důležité tuto radost pro své diváky zprostředkovat díky vztahu, které si s nimi postupně vytváří. Travesti však v sobě skrývá také sílu odvržení genderových stereotypů, kdy jejich představitelé konstrukcí ženského genderu podle slavné zpěvačky oslabují jeho moc.
Anotace v angličtině
This paper is dealing with the subculture of travesti. Through this phenomenon, I point out gender as a social construct that is established by everyday performance. This finding is based on the theoretical work of Judith Butler. Butler present gender as a construct, therefore not as something natural for people. Travesti performers prove this theory in their shows, which contain two-hour performances where the female gender is performed by a male. Construction of the female gender is built on the effort to look the most accurate as famous women. For that reason, I have directed my attention to the selection processes of chosen performance and therefore the chosen famous women. The methodological part of this paper is concerned with motives, that lead to choosing this sort of job. With the help of my analysis of the shows and interviews that I took with travesti performers. I also concentrate on the message that might apparat in the shows. Through analysis of the interviews that I conduct with the representatives of this subculture, it is clear that the desire to be part of showbusiness and the exhibitionist tendencies are important elements in this decision. But an important key role is also the mask of the woman the artists create for themselves. The message that lurks in the show's travesty is a message of joy that can serve double purpose. The travesti show serves as a collective release for viewers, which is one of the reasons why viewers are still coming back. However, it is important for a travesti artist to convey joy for his viewers through the relationship he gradually creates with them. But travesti also harbours the power of dismissing gender stereotypes, when travesti artist creates female gender and with that they are weakening its power.
Tato práce se zabývá subkulturou travesti, díky které poukazuji na gender jako na sociální konstrukt, který je utvrzován jeho pravidelnou performací. Tato skutečnost vychází z teoretické práce Judith Butler, která tímto objevem poukázala na gender jako na konstrukci, a nikoliv tedy něco, co je člověku přirozeně dáno. Travesti umělci tuto teorii dokazují ve svých představeních, kdy během dvouhodinové show divák sleduje ženský gender předváděný jedinci s mužským pohlavím. Konstrukce ženského genderu je tvořena na základě snahy o nejpřesnější podobu známých ženských osobností, proto jsem se ve své práci zaměřila na to, jak dochází k výběru žen, které jsou představovány. Metodologická část této práce se zabývá pohnutkami, které vedou k výběru této profese. Pomocí důkladné analýzy show a také vedení rozhovorů s travesti umělci se zaměřuji také na sdělení, které se ve vystoupeních objevuje. Z analýzy rozhovorů, které jsem vedla s představiteli této subkultury je patrné, že touha stát se součástí showbusinessu a sklon k exhibicionismu jsou důležitými prvky pro toto rozhodnutí. Důležitým prvkem je však také maska ženy, kterou na sebe umělci vytváří. Zpráva, která se ukrývá v travesti show je zprávou radosti, která může sloužit dvojímu záměru. Travesti show slouží jako společenský ventil pro divačky, což je jeden z důvodů proč se divačky stále vrací. Pro travesti umělce je však důležité tuto radost pro své diváky zprostředkovat díky vztahu, které si s nimi postupně vytváří. Travesti však v sobě skrývá také sílu odvržení genderových stereotypů, kdy jejich představitelé konstrukcí ženského genderu podle slavné zpěvačky oslabují jeho moc.
Anotace v angličtině
This paper is dealing with the subculture of travesti. Through this phenomenon, I point out gender as a social construct that is established by everyday performance. This finding is based on the theoretical work of Judith Butler. Butler present gender as a construct, therefore not as something natural for people. Travesti performers prove this theory in their shows, which contain two-hour performances where the female gender is performed by a male. Construction of the female gender is built on the effort to look the most accurate as famous women. For that reason, I have directed my attention to the selection processes of chosen performance and therefore the chosen famous women. The methodological part of this paper is concerned with motives, that lead to choosing this sort of job. With the help of my analysis of the shows and interviews that I took with travesti performers. I also concentrate on the message that might apparat in the shows. Through analysis of the interviews that I conduct with the representatives of this subculture, it is clear that the desire to be part of showbusiness and the exhibitionist tendencies are important elements in this decision. But an important key role is also the mask of the woman the artists create for themselves. The message that lurks in the show's travesty is a message of joy that can serve double purpose. The travesti show serves as a collective release for viewers, which is one of the reasons why viewers are still coming back. However, it is important for a travesti artist to convey joy for his viewers through the relationship he gradually creates with them. But travesti also harbours the power of dismissing gender stereotypes, when travesti artist creates female gender and with that they are weakening its power.
Cílem mé práce je analýza travesti show, které se konají na území České republiky. Díky velké účasti žen, které na představení chodí, jsem se rozhodla pro analýzu ženských postav, které jsou zde vyobrazeny. Budu se zajímat nejen o to, které postavy to jsou, ale také se s představiteli show zamyslím, proč došlo k výběru těchto konkrétních postav. Ve své práci si kladu otázku, zda může analýza travesti show přinést nový pohled na současné vnímání že a jejich genderové role na českém území. Vzhledem k pilotnímu výzkumu, během něhož jsem travesti show navštívila, budu ve své práci rovněž reflektovat prvek nadsázky, který se v show vyskytuje. Předmětem mé analýzy budou rovněž sami představitelé travesti show. Zaměřovat se budu na jejich pohnutky, které je vedly k výběru této aktivity. Budu se zajímat tedy nejen o začátek jejich kariéry, ale také o průběh. Dále mě budou zajímat motivace, které je vedly k setrvání na jejich profesní dráze a zda jejich vystoupení obsahuje nějakou message, kterou mají za cl svému publiku sdělit. Svoji práci teoreticky ukotvuji v díle Judith Butler. Konkrétně se opírám o její teorii gender perfomativy, kterou představuje ve své knize Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. Výzkumným designem, které jsem si pro svoji práci zvolila je design narativní. Svůj výzkum ukotvím důkladnou rešerší literatury, která adresuje problematiku genderu. Dále využiji polostrukturované rozhovory, které se zástupci české travesti scény povedu.
Zásady pro vypracování
Cílem mé práce je analýza travesti show, které se konají na území České republiky. Díky velké účasti žen, které na představení chodí, jsem se rozhodla pro analýzu ženských postav, které jsou zde vyobrazeny. Budu se zajímat nejen o to, které postavy to jsou, ale také se s představiteli show zamyslím, proč došlo k výběru těchto konkrétních postav. Ve své práci si kladu otázku, zda může analýza travesti show přinést nový pohled na současné vnímání že a jejich genderové role na českém území. Vzhledem k pilotnímu výzkumu, během něhož jsem travesti show navštívila, budu ve své práci rovněž reflektovat prvek nadsázky, který se v show vyskytuje. Předmětem mé analýzy budou rovněž sami představitelé travesti show. Zaměřovat se budu na jejich pohnutky, které je vedly k výběru této aktivity. Budu se zajímat tedy nejen o začátek jejich kariéry, ale také o průběh. Dále mě budou zajímat motivace, které je vedly k setrvání na jejich profesní dráze a zda jejich vystoupení obsahuje nějakou message, kterou mají za cl svému publiku sdělit. Svoji práci teoreticky ukotvuji v díle Judith Butler. Konkrétně se opírám o její teorii gender perfomativy, kterou představuje ve své knize Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. Výzkumným designem, které jsem si pro svoji práci zvolila je design narativní. Svůj výzkum ukotvím důkladnou rešerší literatury, která adresuje problematiku genderu. Dále využiji polostrukturované rozhovory, které se zástupci české travesti scény povedu.
Seznam doporučené literatury
BUTLER, Judith. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York: Routledge, 2006. ISNB 0-415-38955-0.
FAFEJTA, Martin. Úvod do sociologie pohlaví a sexualit. Věrovany: Nakladatelství Jan Piszkiewicz, 2004. ISBN 80-86768-06-6.
FEINBERG, Leslie. Transgender warriors:Making history from Joan of Arc to Dennis Rodman. Boston: Beacon Press,1996. ISBN 0-8070-7941-3.
LE VAY, Simon. Queer Science: The Use and Abuse of Research into Homosexuality. London: The Mitt press, 1996. ISBN 0-262-12199-9.
OAKLEY, Ann. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ISBN: 80-7178?403-6.
Seznam doporučené literatury
BUTLER, Judith. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York: Routledge, 2006. ISNB 0-415-38955-0.
FAFEJTA, Martin. Úvod do sociologie pohlaví a sexualit. Věrovany: Nakladatelství Jan Piszkiewicz, 2004. ISBN 80-86768-06-6.
FEINBERG, Leslie. Transgender warriors:Making history from Joan of Arc to Dennis Rodman. Boston: Beacon Press,1996. ISBN 0-8070-7941-3.
LE VAY, Simon. Queer Science: The Use and Abuse of Research into Homosexuality. London: The Mitt press, 1996. ISBN 0-262-12199-9.
OAKLEY, Ann. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ISBN: 80-7178?403-6.