Předmětem této diplomové práce je sbírka úloh a učebního materiálu z deskriptivní geometrie pro nadané studenty středních škol. V teoretické části jsou vysvětlena vybraná témata z deskriptivní geometrie: platonská tělesa, archimedovská tělesa, deltatopy, grupy zákrytových pohybů platonských těles. Praktickou část tvoří sbírka úloh konstrukce řezů šesti různých mnohostěnů. Každá z nich je vyvedena ve čtyřech projekcích: v kótovaném promítání, v Mongeově projekci, v axonometrii a ve volném rovnoběžném promítání. V závěru jsou vypracována řešení všech příkladů. Náročnost úloh je vyšší, než je běžné na střední škole, zejména proto, že pracují s komplikovanějšími tělesy.
Anotace v angličtině
Subject of this diploma thesis is collection of theory and construction exercises in descriptive geometry for talented students of secondary schools. In the first part of the thesis selected topics are explained: Platonic solids, Archimedean solids, deltahedra and symmetry groups of platonic solids. The second part of the thesis is collection of exercises in construction of cross-section of six different polyhedrons. Each cross-section is realized in four projections: dimensioned projection, axonometry, Monge projection and isometric projection. Finally, solutions of all exercises are presented and explained. Presented topics and construction exercises are more difficult than is usual standard on secondary and grammar schools, because these exercises are based on more complicated solids.
Předmětem této diplomové práce je sbírka úloh a učebního materiálu z deskriptivní geometrie pro nadané studenty středních škol. V teoretické části jsou vysvětlena vybraná témata z deskriptivní geometrie: platonská tělesa, archimedovská tělesa, deltatopy, grupy zákrytových pohybů platonských těles. Praktickou část tvoří sbírka úloh konstrukce řezů šesti různých mnohostěnů. Každá z nich je vyvedena ve čtyřech projekcích: v kótovaném promítání, v Mongeově projekci, v axonometrii a ve volném rovnoběžném promítání. V závěru jsou vypracována řešení všech příkladů. Náročnost úloh je vyšší, než je běžné na střední škole, zejména proto, že pracují s komplikovanějšími tělesy.
Anotace v angličtině
Subject of this diploma thesis is collection of theory and construction exercises in descriptive geometry for talented students of secondary schools. In the first part of the thesis selected topics are explained: Platonic solids, Archimedean solids, deltahedra and symmetry groups of platonic solids. The second part of the thesis is collection of exercises in construction of cross-section of six different polyhedrons. Each cross-section is realized in four projections: dimensioned projection, axonometry, Monge projection and isometric projection. Finally, solutions of all exercises are presented and explained. Presented topics and construction exercises are more difficult than is usual standard on secondary and grammar schools, because these exercises are based on more complicated solids.
Vytvořit sbírku úloh z kótovaného a Mongeova promítání s využitím dynamického geometrického software a podle možností ji ověřit ve výuce na střední škole.
Zásady pro vypracování
Vytvořit sbírku úloh z kótovaného a Mongeova promítání s využitím dynamického geometrického software a podle možností ji ověřit ve výuce na střední škole.
Seznam doporučené literatury
Harant, L. a kol.(1965): Deskriptivní geometrie pro II. a III. ročník SVVŠ. Praha: SPN.
Pomykalová, E. (2010): Deskriptivní geometrie pro střední školy. Praha: Prometheus. ISBN 978-80-7196-400-1.
Drs, L. (1994): Deskriptivní geometrie pro střední školy. Praha: Prometheus. ISBN 80-85849-66-6.
Další literaturu si diplomantka vyhledá samostatně
Seznam doporučené literatury
Harant, L. a kol.(1965): Deskriptivní geometrie pro II. a III. ročník SVVŠ. Praha: SPN.
Pomykalová, E. (2010): Deskriptivní geometrie pro střední školy. Praha: Prometheus. ISBN 978-80-7196-400-1.
Drs, L. (1994): Deskriptivní geometrie pro střední školy. Praha: Prometheus. ISBN 80-85849-66-6.
Další literaturu si diplomantka vyhledá samostatně
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi s obsahem a cílem své práce
Vedoucí práce a oponentka přečetli posudky.
Diskuze:
Definice přemýšlivého žáka.
Tvorba obrázků
Studentka výtečně zodopověděla všechny otázky položené u obhajoby a komise hodnotí diplomovou a její obhejobu známkou A.