Přehledová bakalářská práce se zabývá problematikou znalostí všeobecných sester a vzdělávání studentů ošetřovatelství v oblasti paliativní péče. Cílem práce je sumarizovat nejnovější dohledané poznatky o míře vědomostí všeobecných sester a metodách vzdělávání studentů ošetřovatelství v oblasti paliativní péče. Pro hodnocení míry znalostí všeobecných sester o paliativní péči byly dohledány dva validní měřící nástroje: Palliative Care Quiz for Nursing a Palliative Care Knowledge Test. Míra znalostí všeobecných sester o paliativní péči je nízká především v oblasti psychosociálních aspektů a terapii dušnosti. Naopak dobré vědomosti jsou zjištěny v oblasti kontroly bolesti a příznaků a v problematice zabývající se filozofií paliativní péče. Dále byly dohledané různé vyučovací metody v oblasti paliativní péče pro studenty ošetřovatelství. Jako účinnou metodou výuky se osvědčila simulace, multimediální výuka a kombinace kognitivní, praktické a supervizní výuky. Doporučuje se, aby výuka neprobíhala pouze formou přednášek. Rešeršní činnost proběhla pomocí elektronických databází EBSCO, PROQUEST, BMČ. Tato bakalářská práce může posloužit jako zdroj informací pro všeobecné sestry a studenty ošetřovatelství, kteří mají zájem o paliativní péči. Může být také zdrojem pro implementaci nových vyučovacích metod u předmětů zaměřených na paliativní péči.
Anotace v angličtině
This synoptic bachelor thesis is concerned with the problematics of the knowledge of general nurses and the education of the students in the field of palliative care. The aim of this work is to summarize the most currently discovered findings of the scope of knowledge of general nurses and the teaching methods of the students of nursing care in the field of palliative care. For the evaluation of the scope of knowledge of general nurses about palliative care, two valid measuring tools were discovered: Palliative Care Quiz for Nursing a Palliative Care Knowledge Test. The scope of knowledge of general nurses about palliative care is low, especially in the field of psychosocial aspects and the therapy of dyspnoea - breathlessness. On the contrary, general nurses are knowledgeable in the field of the control of pain and the symptoms and in the problematics of the palliative care philosophy. Furthermore, different teaching methods were discovered in the field of palliative care for the students of nursing care. Simulation, multimedia tuition and the combination of cognitive, practical and supervised lecturing are the methods which have been proven to be effective. That the lectures are not only done in the form of lectures is recommended. The research has been conducted with the aid of electronic databases EBSCO, PROQUEST, BMČ. This bachelor thesis may serve as a source of information for general nurses and the students of nursing care who are interested in palliative care. Additionally, it may also serve as a source for the implementation of new teaching methods for the subjects focused on palliative care.
Klíčová slova
péče o konec života, paliativní péče, znalosti, ošetřovatelské vzdělávání, vzdělávání studentů, všeobecná sestra
Klíčová slova v angličtině
end-of-life care, palliative care, knowledge, nursing education, students education, general nurse
Rozsah průvodní práce
38 s. (62 668 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Přehledová bakalářská práce se zabývá problematikou znalostí všeobecných sester a vzdělávání studentů ošetřovatelství v oblasti paliativní péče. Cílem práce je sumarizovat nejnovější dohledané poznatky o míře vědomostí všeobecných sester a metodách vzdělávání studentů ošetřovatelství v oblasti paliativní péče. Pro hodnocení míry znalostí všeobecných sester o paliativní péči byly dohledány dva validní měřící nástroje: Palliative Care Quiz for Nursing a Palliative Care Knowledge Test. Míra znalostí všeobecných sester o paliativní péči je nízká především v oblasti psychosociálních aspektů a terapii dušnosti. Naopak dobré vědomosti jsou zjištěny v oblasti kontroly bolesti a příznaků a v problematice zabývající se filozofií paliativní péče. Dále byly dohledané různé vyučovací metody v oblasti paliativní péče pro studenty ošetřovatelství. Jako účinnou metodou výuky se osvědčila simulace, multimediální výuka a kombinace kognitivní, praktické a supervizní výuky. Doporučuje se, aby výuka neprobíhala pouze formou přednášek. Rešeršní činnost proběhla pomocí elektronických databází EBSCO, PROQUEST, BMČ. Tato bakalářská práce může posloužit jako zdroj informací pro všeobecné sestry a studenty ošetřovatelství, kteří mají zájem o paliativní péči. Může být také zdrojem pro implementaci nových vyučovacích metod u předmětů zaměřených na paliativní péči.
Anotace v angličtině
This synoptic bachelor thesis is concerned with the problematics of the knowledge of general nurses and the education of the students in the field of palliative care. The aim of this work is to summarize the most currently discovered findings of the scope of knowledge of general nurses and the teaching methods of the students of nursing care in the field of palliative care. For the evaluation of the scope of knowledge of general nurses about palliative care, two valid measuring tools were discovered: Palliative Care Quiz for Nursing a Palliative Care Knowledge Test. The scope of knowledge of general nurses about palliative care is low, especially in the field of psychosocial aspects and the therapy of dyspnoea - breathlessness. On the contrary, general nurses are knowledgeable in the field of the control of pain and the symptoms and in the problematics of the palliative care philosophy. Furthermore, different teaching methods were discovered in the field of palliative care for the students of nursing care. Simulation, multimedia tuition and the combination of cognitive, practical and supervised lecturing are the methods which have been proven to be effective. That the lectures are not only done in the form of lectures is recommended. The research has been conducted with the aid of electronic databases EBSCO, PROQUEST, BMČ. This bachelor thesis may serve as a source of information for general nurses and the students of nursing care who are interested in palliative care. Additionally, it may also serve as a source for the implementation of new teaching methods for the subjects focused on palliative care.
Klíčová slova
péče o konec života, paliativní péče, znalosti, ošetřovatelské vzdělávání, vzdělávání studentů, všeobecná sestra
Klíčová slova v angličtině
end-of-life care, palliative care, knowledge, nursing education, students education, general nurse
Zásady pro vypracování
1. volba tématu, 2. rešeršní činnost, 3. analýza dohledaných dokumentů, 4. tvorba práce, 5. konzultace s vedoucím práce, 6. editace textu, 7. tisk,vazba, 8. odevzdání práce
Zásady pro vypracování
1. volba tématu, 2. rešeršní činnost, 3. analýza dohledaných dokumentů, 4. tvorba práce, 5. konzultace s vedoucím práce, 6. editace textu, 7. tisk,vazba, 8. odevzdání práce
Seznam doporučené literatury
FILATOVA, Renáta. Paliativní péče třetího tisíciletí. Frýdek-Místek: JOKL, [2014]. ISBN 978-80-905419-7-9.
BUŽGOVÁ, Radka. Paliativní péče ve zdravotnických zařízeních: potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada, 2015. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5402-4.
O'CONNOR, Margaret a Sanchia ARANDA. Paliativní péče: pro sestry všech oborů. Vyd. 1. české. Praha: Grada, 2005. Sestra (Grada). ISBN 80-247-1295-4.
PAYNE, Sheila, Jane SEYMOUR a Christine INGLETON. Paliativní péče: principy a praxe. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. Paliativní péče. ISBN 978-80-87029-25-1.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. Praha: Galén, c2000. ISBN 80-7262-034-7.
Seznam doporučené literatury
FILATOVA, Renáta. Paliativní péče třetího tisíciletí. Frýdek-Místek: JOKL, [2014]. ISBN 978-80-905419-7-9.
BUŽGOVÁ, Radka. Paliativní péče ve zdravotnických zařízeních: potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada, 2015. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5402-4.
O'CONNOR, Margaret a Sanchia ARANDA. Paliativní péče: pro sestry všech oborů. Vyd. 1. české. Praha: Grada, 2005. Sestra (Grada). ISBN 80-247-1295-4.
PAYNE, Sheila, Jane SEYMOUR a Christine INGLETON. Paliativní péče: principy a praxe. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. Paliativní péče. ISBN 978-80-87029-25-1.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. Praha: Galén, c2000. ISBN 80-7262-034-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Znalosti všeobecných sester a vzdělávání studentů ošetřovatelství v oblasti paliativní péče
Studentka prezentovala svou práci a závěry z ní vyplývající.
Odpověděla na otázky vedoucího a oponenta práce:
1. Studie, které uvádíte, pocházejí ze zahraničí. Jsou známy podobné výzkumy i z České republiky?