Bakalářská práce pojednává o inscenování baletu Romeo a Julie skladatele Sergeje Prokofjeva v českých divadlech. Ucelená pozornost je věnována světové premiéře baletu, jež se uskutečnila roku 1938 v Brně. Práce dále poskytuje vhled do uvádění titulu v českých divadlech do roku 1971 včetně dobového kontextu a recepce jednotlivých produkcí. Na příkladu baletu Romeo a Julie je demonstrován vývoj a postavení baletního umění v socialistickém Československu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the staging of the ballet Romeo and Juliet by composer Sergei Prokofiev in Czech theatres. Comprehensive attention is devoted to the world premiere of the ballet, which took place in 1938 in Brno. The thesis also provides insight into the presentation of the title in Czech theatres until 1971, including the period context and the reception of individual productions. The development and position of ballet art in socialist Czechoslovakia is demonstrated on the example of the ballet Romeo and Juliet.
Klíčová slova
balet, divadlo, hudba, Sergej Prokofjev, Romeo a Julie, Česko
Klíčová slova v angličtině
ballet, theatre, music, Sergei Prokofiev, Romeo and Juliet, Czech Republic
Rozsah průvodní práce
111 s. (249 730 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o inscenování baletu Romeo a Julie skladatele Sergeje Prokofjeva v českých divadlech. Ucelená pozornost je věnována světové premiéře baletu, jež se uskutečnila roku 1938 v Brně. Práce dále poskytuje vhled do uvádění titulu v českých divadlech do roku 1971 včetně dobového kontextu a recepce jednotlivých produkcí. Na příkladu baletu Romeo a Julie je demonstrován vývoj a postavení baletního umění v socialistickém Československu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the staging of the ballet Romeo and Juliet by composer Sergei Prokofiev in Czech theatres. Comprehensive attention is devoted to the world premiere of the ballet, which took place in 1938 in Brno. The thesis also provides insight into the presentation of the title in Czech theatres until 1971, including the period context and the reception of individual productions. The development and position of ballet art in socialist Czechoslovakia is demonstrated on the example of the ballet Romeo and Juliet.
Klíčová slova
balet, divadlo, hudba, Sergej Prokofjev, Romeo a Julie, Česko
Klíčová slova v angličtině
ballet, theatre, music, Sergei Prokofiev, Romeo and Juliet, Czech Republic
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat především historií baletu Romeo a Julie, ke kterému napsal hudbu ruský skladatel Sergej Prokofjev. Důraz bude kladen na problematiku uvedení baletu a spor odborníků, zdali za světovou a oficiální premiéru lze považovat československou roku 1938 nebo až sovětskou z roku 1940. Na tento jev bude nahlíženo především z muzikologického hlediska a bude zkoumán hudební doprovod obou verzí. Dále bude pozornost zaměřena na další uvedení baletu na československé, popř. české scéně.
K dosažení hlavního cíle práce, tedy přiblížení okolností vzniku slavného baletu a poskytnutí nezávislého srovnání obou premiér, využiji především historiografické metody - popis historických událostí, citace dobových kritik, výpovědí tanečníků či jiných skladatelů, dále analýzy notového materiálu a popř. srovnání sledovaného jevu s podobnou situací při premiéře Labutího jezera Petra Iljiče Čajkovského. Analogie spočívá jak v dobovém problému neobvyklé a příliš komplikované hudby pro balet, tak v první premiéře, která u obou děl není považována za jakousi vzorovou verzi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat především historií baletu Romeo a Julie, ke kterému napsal hudbu ruský skladatel Sergej Prokofjev. Důraz bude kladen na problematiku uvedení baletu a spor odborníků, zdali za světovou a oficiální premiéru lze považovat československou roku 1938 nebo až sovětskou z roku 1940. Na tento jev bude nahlíženo především z muzikologického hlediska a bude zkoumán hudební doprovod obou verzí. Dále bude pozornost zaměřena na další uvedení baletu na československé, popř. české scéně.
K dosažení hlavního cíle práce, tedy přiblížení okolností vzniku slavného baletu a poskytnutí nezávislého srovnání obou premiér, využiji především historiografické metody - popis historických událostí, citace dobových kritik, výpovědí tanečníků či jiných skladatelů, dále analýzy notového materiálu a popř. srovnání sledovaného jevu s podobnou situací při premiéře Labutího jezera Petra Iljiče Čajkovského. Analogie spočívá jak v dobovém problému neobvyklé a příliš komplikované hudby pro balet, tak v první premiéře, která u obou děl není považována za jakousi vzorovou verzi.
Seznam doporučené literatury
AMBRUZOVÁ, Olga. Balet a jeho repertoár. 1. vyd. Praha: Vladimír Ambruz, 2001. 340 s. ISBN 80-903051-0-5.
BRODSKÁ, Božena a VAŠUT, Vladimír. Svět tance a baletu. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, 2004. 448 s. ISBN 80-7331-004-X.
BRODSKÁ, Božena. Dějiny baletu v Čechách a na Moravě do roku 1945. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2006. 236 s. ISBN 80-7331-047-3.
DUFKOVÁ, Eugenie. Váňa Psota. 1. vyd. Brno: Ryšavý, 1997. 165 s. ISBN 80-86137-01-5.
MACMILLAN, Kenneth. Romeo and Juliet [DVD], Royal Opera House Cinema, 2012.
MAILLOT, Jean-Christophe. Romeo et Juliette [DVD], Les Ballets de Monte Carlo, 2002.
MORRISON, Simon Alexander. The people's artist: Prokofiev's Soviet years. 1. vyd. Oxford: Oxford University Press, 2009. 491 s. ISBN 978-0-19-518167-8.
PILKA, Jiří. Miroslav Kůra. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1979. 54 s.
PROKOF'JEV, Sergej Sergejevič. Cesta k hudbě socialistického života. Překlad Ivan Vojtěch. 1. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1961. 388 s.
PROKOF'JEV, Sergej Sergejevič. Sergey Prokofiev diaries. 1. vyd. London: Faber and Faber, 2006-2012. 3 sv. ISBN 0-571-22629-9.
VAJDA, Igor. Sergej Prokofiev. 1. vyd. Bratislava: Štátne hudobné vydavateľstvo, 1964. 131 s.
VOJTĚCH, Ivan, BARTOŠ, František, ed. a SOMMER, Vladimír, ed. Skladatelé o hudební poetice 20. století: Copland, Stravinskij, Schoenberg, Berg, Bartók, Martinů, Prokofjev, Honegger, Šostakovič. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1960. 192 s.
WEIGL, Petr. Romeo a Julie [DVD], Filmové studio Barrandov pro hudební vysílání ČT Praha, 1971.
Seznam doporučené literatury
AMBRUZOVÁ, Olga. Balet a jeho repertoár. 1. vyd. Praha: Vladimír Ambruz, 2001. 340 s. ISBN 80-903051-0-5.
BRODSKÁ, Božena a VAŠUT, Vladimír. Svět tance a baletu. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, 2004. 448 s. ISBN 80-7331-004-X.
BRODSKÁ, Božena. Dějiny baletu v Čechách a na Moravě do roku 1945. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2006. 236 s. ISBN 80-7331-047-3.
DUFKOVÁ, Eugenie. Váňa Psota. 1. vyd. Brno: Ryšavý, 1997. 165 s. ISBN 80-86137-01-5.
MACMILLAN, Kenneth. Romeo and Juliet [DVD], Royal Opera House Cinema, 2012.
MAILLOT, Jean-Christophe. Romeo et Juliette [DVD], Les Ballets de Monte Carlo, 2002.
MORRISON, Simon Alexander. The people's artist: Prokofiev's Soviet years. 1. vyd. Oxford: Oxford University Press, 2009. 491 s. ISBN 978-0-19-518167-8.
PILKA, Jiří. Miroslav Kůra. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1979. 54 s.
PROKOF'JEV, Sergej Sergejevič. Cesta k hudbě socialistického života. Překlad Ivan Vojtěch. 1. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1961. 388 s.
PROKOF'JEV, Sergej Sergejevič. Sergey Prokofiev diaries. 1. vyd. London: Faber and Faber, 2006-2012. 3 sv. ISBN 0-571-22629-9.
VAJDA, Igor. Sergej Prokofiev. 1. vyd. Bratislava: Štátne hudobné vydavateľstvo, 1964. 131 s.
VOJTĚCH, Ivan, BARTOŠ, František, ed. a SOMMER, Vladimír, ed. Skladatelé o hudební poetice 20. století: Copland, Stravinskij, Schoenberg, Berg, Bartók, Martinů, Prokofjev, Honegger, Šostakovič. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1960. 192 s.
WEIGL, Petr. Romeo a Julie [DVD], Filmové studio Barrandov pro hudební vysílání ČT Praha, 1971.
Přílohy volně vložené
Žádné
Přílohy vázané v práci
ilustrace, noty
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zevrubně představila téma, cíle a metody své bakalářské práce, stejně jako souhrn výsledků svého bádání.
Vedoucí : oponentka práce přečetly své posudky, studentka zodpověděla položené dotazy a pohotově reagovala v rámci následné diskuse.
Práce byla zkontrolována systémem Theses.cz a není plagiátem.