Bakalářská práce je zaměřena na zkoumaní proměny inscenační poetiky souboru Divadla Járy Cimrmana v předrevolučním a porevolučním období. Výzkum je ukotven v historicko-politickém kontextu daného období a samozřejmě také v kontextu vývoje souboru. Jedním ze zásadních aspektů, který ve své práci sleduji, je zdroj komiky založený na zcela ojedinělém konceptu vystavěném kolem fiktivní postavy. Následně analyzuji poetiku a stavbu jednotlivých inscenací s důrazem na proměnu znaků a skrytých významů. V každém z těchto časových horizontů jsem vybral jednu příkladovou inscenaci, na které provádím strukturálně-sémiologickou analýzu, pomocí které se pokouším vyhledat a rozkrýt významy daných replik. V následné komparaci zjišťuji, jakými způsoby se metaforizace významů v inscenacích tohoto souboru proměnila.
Anotace v angličtině
The bachelor thesisis focused on the research of changing production poetics within Jára Cimmman Theatre in pre-revolution and after revolution period. The research is attached in the historical and political context as well as in the context of company development. One of the basic aspects that I follow in my final work is the source of the comicality based on completely unique concept that has been built up around a fictitious character. Afterwards I analyse the poetics and structure of individual plays emphasising the change of attributes and hidden meanings. In each of these time horizons I have chosen one play as an example where I am carrying out structural-semiological analysis and by means of it I am trying to find and discover the meanings of given lines. In the following comparison I am looking into how the process of metaphores in meanings has changed in plays of this company.
Klíčová slova
Divadlo, analýza, Jára Cimrman, Zdeněk Svěrák
Klíčová slova v angličtině
Theatre, analyse, Jára Cimrman, Zdeněk Svěrák
Rozsah průvodní práce
46 s. (74 758 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na zkoumaní proměny inscenační poetiky souboru Divadla Járy Cimrmana v předrevolučním a porevolučním období. Výzkum je ukotven v historicko-politickém kontextu daného období a samozřejmě také v kontextu vývoje souboru. Jedním ze zásadních aspektů, který ve své práci sleduji, je zdroj komiky založený na zcela ojedinělém konceptu vystavěném kolem fiktivní postavy. Následně analyzuji poetiku a stavbu jednotlivých inscenací s důrazem na proměnu znaků a skrytých významů. V každém z těchto časových horizontů jsem vybral jednu příkladovou inscenaci, na které provádím strukturálně-sémiologickou analýzu, pomocí které se pokouším vyhledat a rozkrýt významy daných replik. V následné komparaci zjišťuji, jakými způsoby se metaforizace významů v inscenacích tohoto souboru proměnila.
Anotace v angličtině
The bachelor thesisis focused on the research of changing production poetics within Jára Cimmman Theatre in pre-revolution and after revolution period. The research is attached in the historical and political context as well as in the context of company development. One of the basic aspects that I follow in my final work is the source of the comicality based on completely unique concept that has been built up around a fictitious character. Afterwards I analyse the poetics and structure of individual plays emphasising the change of attributes and hidden meanings. In each of these time horizons I have chosen one play as an example where I am carrying out structural-semiological analysis and by means of it I am trying to find and discover the meanings of given lines. In the following comparison I am looking into how the process of metaphores in meanings has changed in plays of this company.
Klíčová slova
Divadlo, analýza, Jára Cimrman, Zdeněk Svěrák
Klíčová slova v angličtině
Theatre, analyse, Jára Cimrman, Zdeněk Svěrák
Zásady pro vypracování
Ve své bakalářské práci se budu zabývat vývojem Divadla Járy Cimrmana mezi 70. a 90. léty 20. století. Budu sledovat a komparovat tvorbu souboru ve společensko-politickém kontextu, tedy poetiku a inscenační práci divadla během normalizace a po Sametové revoluci. Tyto rozdíly budu demonstrovat v analýzách inscenacích Posel z Liptákova (1977, režie Ladislav Smoljak), Lijavec (1982, režie Ladislav Smoljak) a Blaník (1990, režie Ladislav Smoljak). Cílem mé práce bude nalézt a popsat rozdíly v užití divadelního jazyka, výrazových prostředků a ve znakovém a metaforickém vyjádření v závislosti na historicko-politických událostech.
Zásady pro vypracování
Ve své bakalářské práci se budu zabývat vývojem Divadla Járy Cimrmana mezi 70. a 90. léty 20. století. Budu sledovat a komparovat tvorbu souboru ve společensko-politickém kontextu, tedy poetiku a inscenační práci divadla během normalizace a po Sametové revoluci. Tyto rozdíly budu demonstrovat v analýzách inscenacích Posel z Liptákova (1977, režie Ladislav Smoljak), Lijavec (1982, režie Ladislav Smoljak) a Blaník (1990, režie Ladislav Smoljak). Cílem mé práce bude nalézt a popsat rozdíly v užití divadelního jazyka, výrazových prostředků a ve znakovém a metaforickém vyjádření v závislosti na historicko-politických událostech.
Seznam doporučené literatury
JUST, Vladimír. Divadlo v totalitním systému
ČERNÝ, František. Divadlo v bariérách normalizace
ČERNÝ, František. Kalendárium dějin českého divadla
ČERNÝ, František. Kapitoly z dějin českého divadla
SVĚRÁK, Zdeněk. Půlstoletí s Cimrmanem
SMOLJAK, Ladislav., SVĚRÁK, Zdeněk. Hry a semináře
SMOLJAK, Ladislav., SVĚRÁK, Zdeněk. Divadlo Járy Cimrmana
Seznam doporučené literatury
JUST, Vladimír. Divadlo v totalitním systému
ČERNÝ, František. Divadlo v bariérách normalizace
ČERNÝ, František. Kalendárium dějin českého divadla
ČERNÝ, František. Kapitoly z dějin českého divadla
SVĚRÁK, Zdeněk. Půlstoletí s Cimrmanem
SMOLJAK, Ladislav., SVĚRÁK, Zdeněk. Hry a semináře
SMOLJAK, Ladislav., SVĚRÁK, Zdeněk. Divadlo Járy Cimrmana
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant představil téma práce a přístup k analýze poetiky zvoleného souboru. V diskusi relevantně reagoval a prokázal znalost daného kontextu tématu.
Práce byla zkontrolovaná systémem Theses.cz a nebyla nalezena významní shoda s necitovaným textem. Obhájená práce není plagiát.