Práce se věnuje hraní rolí a způsobu sebeprezentace účastníků v zážitkových kurzech pro dospívající pořádaných "Klubem instruktorů" při Středisku volného času v Trutnově. Odpovídá na otázky týkající se výchozích zdrojů inspirace pro ztvárnění určených rolí, principů herní sebeprezentace a jednání účastníků v rolích. Z hlediska performativních studií blíže rozebírá různé divadelních prvky a principy přítomné v zážitkových hrách, jako je například využití kostýmů, specifická práce se světlem či hudbou, přizpůsobení času a podobně. Autorka se zaměřuje na dvě skupiny účastníků a kurzy, které ve sledovaném období navštívili. Věková kategorie účastníků je 14-19 let.
Anotace v angličtině
The thesis applies to role-playing and self-presentation of participants in outdoor organised games held by "Club of Instructors" from "The Free-time centre" in Trutnov. It answers questions about initial sources of inspiration for the roles, main principles of self-presentation and behaviour of the participants. From the view of performance studies it closely analyses different theatre features present in the organised games such as using costumes, specific use of lighting or music, time adjustment etc. The author focuses on two different groups of participants and the games the have taken part in. The age category of the participants is from 14 to 19 years.
Klíčová slova
sebeprezentace, role, hry, zážitková pedagogika, výchovná dramatika, performativní studia, Klub instruktorů, zážitkové kurzy, osobnostní rozvoj adolescentů, performance
Klíčová slova v angličtině
self-presentation, roles, organised games, outdoor learning, drama in education, performance studies, outdoor games, personal development of teenagers, performance
Rozsah průvodní práce
89 s. (117 953 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se věnuje hraní rolí a způsobu sebeprezentace účastníků v zážitkových kurzech pro dospívající pořádaných "Klubem instruktorů" při Středisku volného času v Trutnově. Odpovídá na otázky týkající se výchozích zdrojů inspirace pro ztvárnění určených rolí, principů herní sebeprezentace a jednání účastníků v rolích. Z hlediska performativních studií blíže rozebírá různé divadelních prvky a principy přítomné v zážitkových hrách, jako je například využití kostýmů, specifická práce se světlem či hudbou, přizpůsobení času a podobně. Autorka se zaměřuje na dvě skupiny účastníků a kurzy, které ve sledovaném období navštívili. Věková kategorie účastníků je 14-19 let.
Anotace v angličtině
The thesis applies to role-playing and self-presentation of participants in outdoor organised games held by "Club of Instructors" from "The Free-time centre" in Trutnov. It answers questions about initial sources of inspiration for the roles, main principles of self-presentation and behaviour of the participants. From the view of performance studies it closely analyses different theatre features present in the organised games such as using costumes, specific use of lighting or music, time adjustment etc. The author focuses on two different groups of participants and the games the have taken part in. The age category of the participants is from 14 to 19 years.
Klíčová slova
sebeprezentace, role, hry, zážitková pedagogika, výchovná dramatika, performativní studia, Klub instruktorů, zážitkové kurzy, osobnostní rozvoj adolescentů, performance
Klíčová slova v angličtině
self-presentation, roles, organised games, outdoor learning, drama in education, performance studies, outdoor games, personal development of teenagers, performance
Zásady pro vypracování
Diplomantka prozkoumá konkrétní aspekty fyzických a psychologických her ve skupině středoškolských studentů. Vlastní badatelská práce proběhne na vybraném výzkumném vzorku dvou skupin účastníků ve věku 14-20 let, kteří dobrovolně podstupují hraní her s nutnou mírou sebeprezentace a přijetí rolí (zážitkové kurzy zájmového útvaru při Středisku volného času v Trutnově). S oporou v Goffmannově stěžejní publikaci dramaturgické sociální psychologie podrobí diplomantka zkoumání právě hraní rolí, souvislosti mezi sebeprezentací ve hře a v životě, úlohu skupiny při hraní rolí a využité prostředky pro zvládnutí určené role. S využitím teorie divadelní antropologie a etnografie bude diplomantka postupovat metodou několikastupňového dotazníkového šetření a metodou zúčastněného pozorování. K vyhodnocení výzkumných otázek využije kromě získaných dat i svůj terénní deník.
Zásady pro vypracování
Diplomantka prozkoumá konkrétní aspekty fyzických a psychologických her ve skupině středoškolských studentů. Vlastní badatelská práce proběhne na vybraném výzkumném vzorku dvou skupin účastníků ve věku 14-20 let, kteří dobrovolně podstupují hraní her s nutnou mírou sebeprezentace a přijetí rolí (zážitkové kurzy zájmového útvaru při Středisku volného času v Trutnově). S oporou v Goffmannově stěžejní publikaci dramaturgické sociální psychologie podrobí diplomantka zkoumání právě hraní rolí, souvislosti mezi sebeprezentací ve hře a v životě, úlohu skupiny při hraní rolí a využité prostředky pro zvládnutí určené role. S využitím teorie divadelní antropologie a etnografie bude diplomantka postupovat metodou několikastupňového dotazníkového šetření a metodou zúčastněného pozorování. K vyhodnocení výzkumných otázek využije kromě získaných dat i svůj terénní deník.
Seznam doporučené literatury
GOFFMAN, Erving a HÁJEK, Martin. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Přeložil Milada MCGRATHOVÁ. Praha: Portál, 2018, 294 s. ISBN 978-80-262-1342-0.
HANUŠ, Radek a CHYTILOVÁ Lenka. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada publishing, a.s. Vydání 1. 2009. ISBN 978-80-247-2816-2
MUSILOVÁ, Martina. Řeč tělem - gestičnost řeči. In Vaňková, Irena. Tělo, smysly, emoce v jazyce. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2012. s. 169-175, 7 s. ISBN 978-80-7308-443-1.
MUSILOVÁ, Martina. Možnosti improvizace. In Herectví v alternativních divadelních formách. 2010. ISBN 978-80-7331-182-7.
PERNICA, Alexej. Hra: hra jako sociokulturní univerzálie a hra jako genus proximum dramatické kultury: [z oboru dramatická výchova]. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2008, 219 s. Skripta Divadelní fakulty. Velká řada. ISBN 9788086928425.
SCHECHNER, R. a TURNER, V. 2010. Between Theater and Anthropology. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. Retrieved 1 Mar. 2019, from https://www.degruyter.com/view/product/453838
SLADEK, Sarah. GRABINGER, Alyx. Gen Z: The first generation of 21 st Century has arrived!. Minneapolis: XYZ University, 2013.
Generation Z: The new kids on the block have arrived. London: Happen Group Ltd, 2014.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015.
Seznam doporučené literatury
GOFFMAN, Erving a HÁJEK, Martin. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Přeložil Milada MCGRATHOVÁ. Praha: Portál, 2018, 294 s. ISBN 978-80-262-1342-0.
HANUŠ, Radek a CHYTILOVÁ Lenka. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada publishing, a.s. Vydání 1. 2009. ISBN 978-80-247-2816-2
MUSILOVÁ, Martina. Řeč tělem - gestičnost řeči. In Vaňková, Irena. Tělo, smysly, emoce v jazyce. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2012. s. 169-175, 7 s. ISBN 978-80-7308-443-1.
MUSILOVÁ, Martina. Možnosti improvizace. In Herectví v alternativních divadelních formách. 2010. ISBN 978-80-7331-182-7.
PERNICA, Alexej. Hra: hra jako sociokulturní univerzálie a hra jako genus proximum dramatické kultury: [z oboru dramatická výchova]. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2008, 219 s. Skripta Divadelní fakulty. Velká řada. ISBN 9788086928425.
SCHECHNER, R. a TURNER, V. 2010. Between Theater and Anthropology. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. Retrieved 1 Mar. 2019, from https://www.degruyter.com/view/product/453838
SLADEK, Sarah. GRABINGER, Alyx. Gen Z: The first generation of 21 st Century has arrived!. Minneapolis: XYZ University, 2013.
Generation Z: The new kids on the block have arrived. London: Happen Group Ltd, 2014.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka srozumitelně vysvětlila cíl, metodologii a závěry DP. Zazněly oba posudky a diplomantka reagovala na otázky v diskusi.
Práce byla zkontrolována systémem These.cz a není plagiátem.