Diplomová práce je rozdělena do dvou hlavních částí - teoretické a empirické. Teoretická část obsahuje čtyři základní kapitoly. První představuje systém dalšího vzdělávání, jeho cíle a funkce. Druhá kapitola je věnována učiteli základní školy a jeho profilu, a Kariérnímu řádu. Třetí kapitola pojednává o profesionalizaci v obecné míře, dále učitelství jako profese a také rozvoji učitelů v dnešní situaci v ČR. Poslední kapitola
se zabývá andragogikou a jejím vědním polem, které nastoluje, kam v tomto oboru další vzdělávání pedagogických pracovníků spadá. Teoretická část je zakončena představením Knowlesovy andragogiky a jeho konceptu sebeřízeného učení. Empirické šetření bylo provedeno na třech základních školách. Cílem práce je charakterizovat, jak pedagogičtí pracovníci vybraných škol interpretují svou pedagogickou odbornost a jaké neformální strategie využívají k jejímu rozvoji Diplomová práce zodpovídá čtyři výzkumné otázky. Bylo zjišťováno, jak učitelé vnímají svoji odbornost, jaké formy DV využívají, jak probíhá jejich samostudium a jak vnímají potřebu svého rozvoje.
Anotace v angličtině
The Diploma thesis is devided in two main parties - theoretical and empirical. The theoretical part contains four basic chapters. The first chapter introduces system, aims and functions of further education. The second chapter is devoted to teacher in elementary school and his profile, and Career structure. The third chapter is dedicated to professionalization in general point of view, teacher as profesion and development of teachers in current situation in CZ. The last chapter is focused on andragogy and its science field, which determinates where further education of teachers belongs in andragogy's field. The theoretical part is concluded with presentation of Knowles's andragogy and his concept of self-controlled education. The empirical survey was accomplished in three elementary schools. Aim of survey is to determinate, how asked teachers interpret their pedagogical expertise and which unformal strategies they use for their personal development.
Klíčová slova
Učitel 1. stupně ZŠ, další vzdělávání, kompetence, Kariérní řád, profesionalizace, profese, samovzdělávání, andragogika, statistika, dotazník, výzkum.
Klíčová slova v angličtině
Teacher of elementary school, further education, competence, Career structure, professionalization, profession, self-education, andragogy, statistics, questionnaire, research, survey.
Rozsah průvodní práce
90 s. (106 628 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je rozdělena do dvou hlavních částí - teoretické a empirické. Teoretická část obsahuje čtyři základní kapitoly. První představuje systém dalšího vzdělávání, jeho cíle a funkce. Druhá kapitola je věnována učiteli základní školy a jeho profilu, a Kariérnímu řádu. Třetí kapitola pojednává o profesionalizaci v obecné míře, dále učitelství jako profese a také rozvoji učitelů v dnešní situaci v ČR. Poslední kapitola
se zabývá andragogikou a jejím vědním polem, které nastoluje, kam v tomto oboru další vzdělávání pedagogických pracovníků spadá. Teoretická část je zakončena představením Knowlesovy andragogiky a jeho konceptu sebeřízeného učení. Empirické šetření bylo provedeno na třech základních školách. Cílem práce je charakterizovat, jak pedagogičtí pracovníci vybraných škol interpretují svou pedagogickou odbornost a jaké neformální strategie využívají k jejímu rozvoji Diplomová práce zodpovídá čtyři výzkumné otázky. Bylo zjišťováno, jak učitelé vnímají svoji odbornost, jaké formy DV využívají, jak probíhá jejich samostudium a jak vnímají potřebu svého rozvoje.
Anotace v angličtině
The Diploma thesis is devided in two main parties - theoretical and empirical. The theoretical part contains four basic chapters. The first chapter introduces system, aims and functions of further education. The second chapter is devoted to teacher in elementary school and his profile, and Career structure. The third chapter is dedicated to professionalization in general point of view, teacher as profesion and development of teachers in current situation in CZ. The last chapter is focused on andragogy and its science field, which determinates where further education of teachers belongs in andragogy's field. The theoretical part is concluded with presentation of Knowles's andragogy and his concept of self-controlled education. The empirical survey was accomplished in three elementary schools. Aim of survey is to determinate, how asked teachers interpret their pedagogical expertise and which unformal strategies they use for their personal development.
Klíčová slova
Učitel 1. stupně ZŠ, další vzdělávání, kompetence, Kariérní řád, profesionalizace, profese, samovzdělávání, andragogika, statistika, dotazník, výzkum.
Klíčová slova v angličtině
Teacher of elementary school, further education, competence, Career structure, professionalization, profession, self-education, andragogy, statistics, questionnaire, research, survey.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: zjistit, jak pedagogičtí pracovníci vybraných škol interpretují svou pedagogickou odbornost a jaké neformální strategie využívají k jejímu rozvoji
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Diplomová práce bude popisovat používání neformálních strategií k rozvoji pedagogické odbornosti samotnými učiteli vybraných škol. Pomocí odborných zdrojů budou analyzovány jednotlivé pracovní činnosti učitele a kompetence potřebné pro vykonávání této pracovní pozice ve specifickém kontextu. Dále budou popsány formální i neformální možnosti rozvoje pedagogické odbornosti učitelů. Pomocí ústního a písemného dotazování budou u učitelů zjišťovány neformální strategie k rozvoji pedagogické odbornosti.
Návrh postupu řešení (metodika):
-Teoretická analýza expertnosti, pedagogické expertnosti učitele v kontextu jeho celoživotního vzdělávání a jeho pracovních činností
-Sběr dat pomocí rozhovorů s učiteli a dotazníků na vybraných školách, analýza dat
-Tvorba závěrů na základě získaných informací
Harmonogram práce:
-pracovní verze osnovy práce nejpozději do: 30. 6. 2016
-hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 31. 1. 2017
-odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2017
Zásady pro vypracování
Cíl práce: zjistit, jak pedagogičtí pracovníci vybraných škol interpretují svou pedagogickou odbornost a jaké neformální strategie využívají k jejímu rozvoji
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Diplomová práce bude popisovat používání neformálních strategií k rozvoji pedagogické odbornosti samotnými učiteli vybraných škol. Pomocí odborných zdrojů budou analyzovány jednotlivé pracovní činnosti učitele a kompetence potřebné pro vykonávání této pracovní pozice ve specifickém kontextu. Dále budou popsány formální i neformální možnosti rozvoje pedagogické odbornosti učitelů. Pomocí ústního a písemného dotazování budou u učitelů zjišťovány neformální strategie k rozvoji pedagogické odbornosti.
Návrh postupu řešení (metodika):
-Teoretická analýza expertnosti, pedagogické expertnosti učitele v kontextu jeho celoživotního vzdělávání a jeho pracovních činností
-Sběr dat pomocí rozhovorů s učiteli a dotazníků na vybraných školách, analýza dat
-Tvorba závěrů na základě získaných informací
Harmonogram práce:
-pracovní verze osnovy práce nejpozději do: 30. 6. 2016
-hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 31. 1. 2017
-odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2017
Seznam doporučené literatury
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2008.
LAZAROVÁ, Bohumíra a kol. Cesty dalšího vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2006
PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.
SPILKOVÁ, V. A KOL. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004.
ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele. Praha: ASPI, 2005.
Seznam doporučené literatury
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2008.
LAZAROVÁ, Bohumíra a kol. Cesty dalšího vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2006
PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.
SPILKOVÁ, V. A KOL. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004.
ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele. Praha: ASPI, 2005.