Velmi výrazným prvkem v tvorbě režiséra Wese Andersona je užití dětských postav. Diplomant se ve své práci zabývá analýzou dětských postav ve třech Andersonových filmech, Jak sbalit učitelku (Rushmore, 1998), Taková zvláštní rodinka (The Royal Tenenbaums, 2001) a Až vyjde měsíc (Moonrise Kingdom, 2012). Zjišťuje, jestli a jakým způsobem ovlivňuje přítomnost dětí vyprávění filmu. Téma bude zkoumat pomocí neoformalistické analýzy. Rozborem narativu vybraných děl a obrazu dětství diplomant dochází k závěru, že Wes Anderson využívá obraz dětství primárně pro zobrazení procesu dospívání pomocí prostředků typických pro využívaní dětských postav v kinematografii, jak je popisuje příslušná literatura. Tyto prostředky se ve zkoumaných filmech opakují, ačkoliv se pokaždé lišší záměrem svého využití. Tyto motivace jsou v práci popsány a interpretovány.
Anotace v angličtině
The use of children's characters is a very significant element in the work of director Wes Anderson. The graduate analyzes children's characters in three of Anderson's films, Rushmore (1998), The Royal Tenenbaums (2001) and Moonrise Kingdom (2012). The graduate findesg out if and how the presence of children influences the narration of the film. The topic will be explored through neoformalist approach. By analyzing the narrative of selected movies and the image of childhood, the graduate concludes that Wes Anderson uses the image of childhood primarily to depict the process of growing up using means typical for the use of children's characters in cinema, as described in the relevant literature. The use of these means is repeated within the examined films, although the purpose of their use always differs. These motivations are described and interpreted in the graduate's work.
Klíčová slova
Wes Anderson, Jak jsem balil učitelku, Taková zvláštní rodinka, Až vyjde měsíc, dětství, narativ, dospívání, napodobování, neoformalismus, Kristin Thompsonová, Karen Luriová, američtí excentrici
Klíčová slova v angličtině
Wes Anderson, Rushmore, The Royal Tenenbaums, Moonrise Kingdom, childhood, narrative, coming of age, imitation, neoformalism, Kristin Thompson, Karen Lury, American eccentric
Rozsah průvodní práce
52 s. (113 323)
Jazyk
CZ
Anotace
Velmi výrazným prvkem v tvorbě režiséra Wese Andersona je užití dětských postav. Diplomant se ve své práci zabývá analýzou dětských postav ve třech Andersonových filmech, Jak sbalit učitelku (Rushmore, 1998), Taková zvláštní rodinka (The Royal Tenenbaums, 2001) a Až vyjde měsíc (Moonrise Kingdom, 2012). Zjišťuje, jestli a jakým způsobem ovlivňuje přítomnost dětí vyprávění filmu. Téma bude zkoumat pomocí neoformalistické analýzy. Rozborem narativu vybraných děl a obrazu dětství diplomant dochází k závěru, že Wes Anderson využívá obraz dětství primárně pro zobrazení procesu dospívání pomocí prostředků typických pro využívaní dětských postav v kinematografii, jak je popisuje příslušná literatura. Tyto prostředky se ve zkoumaných filmech opakují, ačkoliv se pokaždé lišší záměrem svého využití. Tyto motivace jsou v práci popsány a interpretovány.
Anotace v angličtině
The use of children's characters is a very significant element in the work of director Wes Anderson. The graduate analyzes children's characters in three of Anderson's films, Rushmore (1998), The Royal Tenenbaums (2001) and Moonrise Kingdom (2012). The graduate findesg out if and how the presence of children influences the narration of the film. The topic will be explored through neoformalist approach. By analyzing the narrative of selected movies and the image of childhood, the graduate concludes that Wes Anderson uses the image of childhood primarily to depict the process of growing up using means typical for the use of children's characters in cinema, as described in the relevant literature. The use of these means is repeated within the examined films, although the purpose of their use always differs. These motivations are described and interpreted in the graduate's work.
Klíčová slova
Wes Anderson, Jak jsem balil učitelku, Taková zvláštní rodinka, Až vyjde měsíc, dětství, narativ, dospívání, napodobování, neoformalismus, Kristin Thompsonová, Karen Luriová, američtí excentrici
Klíčová slova v angličtině
Wes Anderson, Rushmore, The Royal Tenenbaums, Moonrise Kingdom, childhood, narrative, coming of age, imitation, neoformalism, Kristin Thompson, Karen Lury, American eccentric
Zásady pro vypracování
Velmi výrazným prvkem v tvorbě režiséra Wese Andersona je užití dětských postav. Diplomant se bude ve své práci zabývat analýzou dětských postav ve třech Andersonových filmech, Jak sbalit učitelku (Rushmore, 1998), Taková zvláštní rodinka (The Royal Tenenbaums, 2001) a Až vyjde měsíc (Moonrise Kingdom, 2012). Bude zjišťovat, jestli a jakým způsobem ovlivňuje přítomnost dětí vyprávění filmu. Téma bude zkoumat pomocí neformalistické analýzy.
Zásady pro vypracování
Velmi výrazným prvkem v tvorbě režiséra Wese Andersona je užití dětských postav. Diplomant se bude ve své práci zabývat analýzou dětských postav ve třech Andersonových filmech, Jak sbalit učitelku (Rushmore, 1998), Taková zvláštní rodinka (The Royal Tenenbaums, 2001) a Až vyjde měsíc (Moonrise Kingdom, 2012). Bude zjišťovat, jestli a jakým způsobem ovlivňuje přítomnost dětí vyprávění filmu. Téma bude zkoumat pomocí neformalistické analýzy.
Seznam doporučené literatury
THOMPSONOVÁ, Kristin (1998): Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace, 10, č. 1, s. 5-36. MAYSHARK, Jesse Fox (2007): Post-pop Cinema: The Search for Meaning in New American Film. Portland: Praeger Publisher. BORDWELL, David (1985): Narration in the Fiction Film. Madison: University of Wisconsin Press. KUNZE, Peter (2014): The films of Wes Anderson: Critical Essays on an Indiewood Icon. Palgrave Macmillan US. CROTHERS DILLEY, Whitney (2017): The Cinema of Wes Anderson: Bringing Nostalgia to Life: Columbia University Press. KORNHABER, Donna (2017): Wes Anderson (Contemporary Film Directors): University of Illinoise Press. LURY, Karen (2010): The Child in Film: Tears, Fears, and Fairy Tales (Rutgers Series in Childhood Studies): I.B.Tauris & Co Ltd. LEBEAU, Vicky (2008): Childhood and Cinema (Locations): Reaktion Books Ltd. JANČA, Jakub (2013): Moonrise kingdom: Audiovizuální styl amerického nezávislého filmu. HAYNES, Sarah F. (2018): Myth and Ritual in Moonrise Kingdom: Journaů of Religion & Film. MCLENNAN, Rachael (2018): „That’s Not Enough“: Aging in Wes Anderson’s Moonrise Kingdom and Rushmore: Texas Studies in Literature & Language. BECK, Bernard (2013): Young Campers in Love: Who Are the Grown-ups in Moonrise Kingdom?: Multicultural Perspectives. KREISEL, Deanna K. (2005): What Maxie Knew: The Gigt and Oedipus in What Maisie Knew and Rushmore: University of Manitoba. JOSEPH, Rachel (2018): Wes Anderson’s The Royal Tenenbaums: Writing and Forgiveness: Texas Studies in Literature & Language.
Seznam doporučené literatury
THOMPSONOVÁ, Kristin (1998): Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace, 10, č. 1, s. 5-36. MAYSHARK, Jesse Fox (2007): Post-pop Cinema: The Search for Meaning in New American Film. Portland: Praeger Publisher. BORDWELL, David (1985): Narration in the Fiction Film. Madison: University of Wisconsin Press. KUNZE, Peter (2014): The films of Wes Anderson: Critical Essays on an Indiewood Icon. Palgrave Macmillan US. CROTHERS DILLEY, Whitney (2017): The Cinema of Wes Anderson: Bringing Nostalgia to Life: Columbia University Press. KORNHABER, Donna (2017): Wes Anderson (Contemporary Film Directors): University of Illinoise Press. LURY, Karen (2010): The Child in Film: Tears, Fears, and Fairy Tales (Rutgers Series in Childhood Studies): I.B.Tauris & Co Ltd. LEBEAU, Vicky (2008): Childhood and Cinema (Locations): Reaktion Books Ltd. JANČA, Jakub (2013): Moonrise kingdom: Audiovizuální styl amerického nezávislého filmu. HAYNES, Sarah F. (2018): Myth and Ritual in Moonrise Kingdom: Journaů of Religion & Film. MCLENNAN, Rachael (2018): „That’s Not Enough“: Aging in Wes Anderson’s Moonrise Kingdom and Rushmore: Texas Studies in Literature & Language. BECK, Bernard (2013): Young Campers in Love: Who Are the Grown-ups in Moonrise Kingdom?: Multicultural Perspectives. KREISEL, Deanna K. (2005): What Maxie Knew: The Gigt and Oedipus in What Maisie Knew and Rushmore: University of Manitoba. JOSEPH, Rachel (2018): Wes Anderson’s The Royal Tenenbaums: Writing and Forgiveness: Texas Studies in Literature & Language.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil předmět a cíle práce, použitou metodologii a hlavní závěry, v rozpravě výborně reagoval na připomínky komise a otázky z posudků.
Práce byla zkontrolována systémem Theses a nejde o plagiát.
Student odevzdal 1 výtisk DP.