Diplomová práce se zabývá proměnami animace v tvorbě Hermíny Týrlové, a to prostřednictvím analýzy prostoru a postav. Cílem je vysledovat, jakým způsobem se proměňoval autorčin animátorský styl, zda jej lze považovat za originální z pohledu aktuálních teoreticko-analytických přístupů a jakým způsobem pracovala s prvky strukturálního filmu. Analýza zahrnuje snímky: Ferda Mravenec (1944), Vzpoura hraček (1946), Uzel na kapesníku (1958), Vánoční stromeček (1968) a Já a můj dvojnožec (1974), které tvoří průřez autorčinou tvorbou. Metodologicky práce vychází z teoretických východisek Üla Pikkova popsaných v knize Animasofia, kvůli systematičnosti analýz i z knihy Základy analýzy animovaného filmu od Lukáše Gregora a ve vztahu ke strukturálním prvkům též z Ponorné řeky kinematografie od Martina Čiháka. Analýzy prokazují odlišné animátorské přístupy, zaměření na animaci prostředí a postav a odhalují autorčinu občasnou práci se strukturálními prvky.
Anotace v angličtině
This thesis deals with changes of animation in the work of Hermína Týrlova through the analysis of surroundings and characters. The goal is to see, in which way did the author's style of animation change, whether it can be considered original from the actual theoretical-analytics attitudes point of view, and in which way did she work with the elements of structural film. The analysis includes the shots of Ferda Mravenec (1944), Vzpoura hraček (1946), Uzel na kapesníku (1958), Vánoční stromeček (1968) and Já a můj dvojnožec (1974), which make a cut through the author's work. Methodologically, those pieces of work come out of theoretical resources of Ülo Pikkov, described in the book Animasofia, because of the systematics of analysis even from the book Základy analýzy animovaného filmu by Lukáš Gregor, and in the relationship to structural elements even from Ponorné řeky kinematografie by Martin Čihák. The analysis prove different animating attitudes, the focus on the animation of surroundings and characters reveal author's occasional work with structural elements.
Klíčová slova
Hermína Týrlová, loutková animace, plošková animace, český animovaný film, strukturální film
Diplomová práce se zabývá proměnami animace v tvorbě Hermíny Týrlové, a to prostřednictvím analýzy prostoru a postav. Cílem je vysledovat, jakým způsobem se proměňoval autorčin animátorský styl, zda jej lze považovat za originální z pohledu aktuálních teoreticko-analytických přístupů a jakým způsobem pracovala s prvky strukturálního filmu. Analýza zahrnuje snímky: Ferda Mravenec (1944), Vzpoura hraček (1946), Uzel na kapesníku (1958), Vánoční stromeček (1968) a Já a můj dvojnožec (1974), které tvoří průřez autorčinou tvorbou. Metodologicky práce vychází z teoretických východisek Üla Pikkova popsaných v knize Animasofia, kvůli systematičnosti analýz i z knihy Základy analýzy animovaného filmu od Lukáše Gregora a ve vztahu ke strukturálním prvkům též z Ponorné řeky kinematografie od Martina Čiháka. Analýzy prokazují odlišné animátorské přístupy, zaměření na animaci prostředí a postav a odhalují autorčinu občasnou práci se strukturálními prvky.
Anotace v angličtině
This thesis deals with changes of animation in the work of Hermína Týrlova through the analysis of surroundings and characters. The goal is to see, in which way did the author's style of animation change, whether it can be considered original from the actual theoretical-analytics attitudes point of view, and in which way did she work with the elements of structural film. The analysis includes the shots of Ferda Mravenec (1944), Vzpoura hraček (1946), Uzel na kapesníku (1958), Vánoční stromeček (1968) and Já a můj dvojnožec (1974), which make a cut through the author's work. Methodologically, those pieces of work come out of theoretical resources of Ülo Pikkov, described in the book Animasofia, because of the systematics of analysis even from the book Základy analýzy animovaného filmu by Lukáš Gregor, and in the relationship to structural elements even from Ponorné řeky kinematografie by Martin Čihák. The analysis prove different animating attitudes, the focus on the animation of surroundings and characters reveal author's occasional work with structural elements.
Klíčová slova
Hermína Týrlová, loutková animace, plošková animace, český animovaný film, strukturální film
Tématem diplomové práce jsou proměny výtvarného a animovaného stylu v tvorbě Hermíny Týrlové, jedné ze zakladatelských osobností českého animovaného filmu. Tento vývoj budu sledovat pomocí analýz několika jejích filmů (Ferda Mravenec, Vzpoura hraček, Uzel na kapesníku, Já a můj dvojnožec a Vánoční stromeček), které byly vybrány kvůli odlišným typům loutek v nich užitých. Na základě komparace jednotlivých snímků se charakterizuje vývoj výtvarného a animovaného stylu Hermíny Týrlové a ukážu její různé přístupy k loutce a předvedu, s jakými materiály pracovala.
Cílem práce bude na základě analýz vybraných filmů zjistit, zda tvorbu Týrlové spojuje jednotný animátorský styl, nebo zda jeho podobu ovlivňují téma, žánr a animovaný materiál.
Metodologie analýzy výrazových prostředků, které užívá Týrlová v již zmíněných filmech, bude vycházet z teorie Rudolfa Urce popsané v knize Animovaný film a knihy Lukáše Gregora Základy analýzy animovaného filmu. Analýza bude zaměřena zejména na mizanscénu, kameru, charakter loutek, výtvarné zpracování postav a materiály s jakými autorka pracovala.
Zásady pro vypracování
Tématem diplomové práce jsou proměny výtvarného a animovaného stylu v tvorbě Hermíny Týrlové, jedné ze zakladatelských osobností českého animovaného filmu. Tento vývoj budu sledovat pomocí analýz několika jejích filmů (Ferda Mravenec, Vzpoura hraček, Uzel na kapesníku, Já a můj dvojnožec a Vánoční stromeček), které byly vybrány kvůli odlišným typům loutek v nich užitých. Na základě komparace jednotlivých snímků se charakterizuje vývoj výtvarného a animovaného stylu Hermíny Týrlové a ukážu její různé přístupy k loutce a předvedu, s jakými materiály pracovala.
Cílem práce bude na základě analýz vybraných filmů zjistit, zda tvorbu Týrlové spojuje jednotný animátorský styl, nebo zda jeho podobu ovlivňují téma, žánr a animovaný materiál.
Metodologie analýzy výrazových prostředků, které užívá Týrlová v již zmíněných filmech, bude vycházet z teorie Rudolfa Urce popsané v knize Animovaný film a knihy Lukáše Gregora Základy analýzy animovaného filmu. Analýza bude zaměřena zejména na mizanscénu, kameru, charakter loutek, výtvarné zpracování postav a materiály s jakými autorka pracovala.
Seznam doporučené literatury
WELLS, Paul. Understanding Animation. London, New York: Routledge, 1998, 265 s. ISBN 0-415-15597-3.
BENEŠOVÁ, Marie. Hermína Týrlová. Praha: Československý filmový ústav, 1982, 112 s. ISBN neuvedeno.
Hermína Týrlová. Praha: Český filmový ústav, 1970, 26 s. ISBN neuvedeno.
TENČÍK, František. Hermína Týrlová. Brno: Krajské nakladatelství, 1964, 78 s. ISBN neuvedeno.
JANÍKOVÁ, Jana a Lukáš GREGOR. Ateliér Hermíny Týrlové. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016. 162 s. ISBN 978-80-7454-593-1.
DUTKA, Edgar. Animovaný film: úvod do scenáristiky animovaného filmu: minimum z historie české animace. Praha: Akademie múzických umění, 2002. 98 s. ISBN 80-85883-94-5.
KAČOR, Miroslav, Michal PODHRADSKÝ a Michaela MERTOVÁ. Zlatý věk české loutkové animace. Praha: Animation People, 2010. 221 s. ISBN 978-80-254-5920-1.
KUBÍČEK, Jiří. Úvod do estetiky animace. Praha: Akademie múzických umění, Filmová a televizní fakulta, Katedra animované tvorby, 2004. 110 s. ISBN 80-7331-019-8.
URC, Rudolf. Animovaný film. Vyd. 2. Martin: Osveta, 1984, 168. ISBN neuvedeno.
GREGOR, Lukáš. Základy analýzy animovaného filmu. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2011. 109. ISBN 978 - 80 - 7454 - 112 4.
Seznam doporučené literatury
WELLS, Paul. Understanding Animation. London, New York: Routledge, 1998, 265 s. ISBN 0-415-15597-3.
BENEŠOVÁ, Marie. Hermína Týrlová. Praha: Československý filmový ústav, 1982, 112 s. ISBN neuvedeno.
Hermína Týrlová. Praha: Český filmový ústav, 1970, 26 s. ISBN neuvedeno.
TENČÍK, František. Hermína Týrlová. Brno: Krajské nakladatelství, 1964, 78 s. ISBN neuvedeno.
JANÍKOVÁ, Jana a Lukáš GREGOR. Ateliér Hermíny Týrlové. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016. 162 s. ISBN 978-80-7454-593-1.
DUTKA, Edgar. Animovaný film: úvod do scenáristiky animovaného filmu: minimum z historie české animace. Praha: Akademie múzických umění, 2002. 98 s. ISBN 80-85883-94-5.
KAČOR, Miroslav, Michal PODHRADSKÝ a Michaela MERTOVÁ. Zlatý věk české loutkové animace. Praha: Animation People, 2010. 221 s. ISBN 978-80-254-5920-1.
KUBÍČEK, Jiří. Úvod do estetiky animace. Praha: Akademie múzických umění, Filmová a televizní fakulta, Katedra animované tvorby, 2004. 110 s. ISBN 80-7331-019-8.
URC, Rudolf. Animovaný film. Vyd. 2. Martin: Osveta, 1984, 168. ISBN neuvedeno.
GREGOR, Lukáš. Základy analýzy animovaného filmu. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2011. 109. ISBN 978 - 80 - 7454 - 112 4.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila cíle, výzkumnou otázku, metodu a závěry své diplomové práce. V diskusi uspokojivě zodpověděla dotazy komise týkající se zvoleného postupu analýzy.
Práce byla zkontrolována systémem Theses. Obhájená práce není plagiát.